نقدی بر فیلم محمد(ص)
مجدالدین معلمی
کد خبر: ۸۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 02 September 2015
برای چون منی که در ارزیابی فیلم ها، اصل را بر قصه می دانم و حتی به تعبیری تندتر، کل سینما را صنعت داستان پردازی می دانم، نقد نوشتن درباره ی فیلم فاخر و ان شاءالله ماندگاری چون "محمد" که به زعم من تعمدا" داستان گریز است، سخت است! اما تصور می کنم این فیلم آن قدر ارزش دارد که عقاید تکنیکی و سلایق ساختاری مان را کنار بگذاریم و به ابراز ارادت مجموعه ی فیلمساز به مقام شامخ رحمت اللعالمین احترام بگذاریم.

"محمد" مجید مجیدی را به حق باید ستود؛ حتی آنها که به افراط فیلم را کلیپی 170 دقیقه ای می خوانند نمی توانند از امتیازات این فیلم به سادگی بگذرند. فیلم به لحاظ ساختاری و تکنیکی در اوج استانداردهای جهانی است و مجیدی برای فیلمش کم نگذاشته است. تصویر، تدوین، صدا{جز صدای ابوطالب}، موسیقی، گریم، بازیگران و . . . همه عاری از نقص هستند. مجیدی چنان خود را درگیر جزییات کرده که در این قریب سه ساعت فیلم کمترین خطا را داشته است.

محاسن متعددی از "محمد" می توان برشمرد؛ یکی از مهم ترین محاسن فیلم، آرامش، لطافت و بی حاشیه  بودن آن است. فیلم کمتر دنبال حرف های بزرگ، جدل و تفلسف می رود و بنا دارد با روایتی روان، عاری از پیچیدگی و با کمترین دیالوگ جلوه ی مهربانی و برکت پیامبر را ترسیم کند؛ لذا اغراق نیست که این فیلم با دو واژه ی "عاشقانه ی مجیدی" یا "فیلم شاعرانه ی مجیدی" خوانده و توصیف می شود. هرچند نباید از هوشمندی مجیدی در نشان دادن کینه و عداوت تاریخی یهودیان با اسلام گذشت. 

"محمد" مجید مجیدی در روایت دچار نوعی پردازش مستندگونه است و تمامی ویژگی های گونه ی "مستند بازسازی" را دارد. در این سبک روایت مستندگونه، بنا نیست حدیث نفس فیلمساز و تخیلات او از وقایع آن زمان را ببینیم بلکه تصاویر و کادرهای دلربا جای روایت داستانی یا حتی دیالوگ های ادیبانه را گرفته است. گویی رسالت اصلی فیلم ثبت تصاویر شبه مستند و لطیف از حیات پربرکت رسول مکرم قرار بوده است. 

تعمد و اصرار مجیدی برای فرار از قصه گویی حیرت آور است! به وضوح پیداست از داستان زندگی پیامبر اعظم، نمی خواهد چیزی بیش از کتاب های تاریخ مدرسه به بیننده ارایه دهد و این در حالی است که ده ها نقطه ی حساس فیلم مانند وقوع نشانه های میلاد پیامبر یا حمله ی ابرهه  یا زندگی دایه ی حضرت یا زنده به گور کردن دختران و . . . وجود دارد که فرصت فوق العاده ای برای داستان گویی برای فیلمساز فراهم می کند.

این احتیاط مفرط مجیدی در اضافه کردن داستان به تاریخ، برای فیلم بزرگی چون "محمد" هم امتیاز و فرصت است و هم محدودیت و تهدید!

امتیاز است چرا که با توجه به تعدد اقوال فقهی و تاریخی در بین شیعیان و اهل سنت و نیز نا آزموده بودن این عرصه، فیلم را از گزند حمله ی تند متعصبین به تاریخ و گرایش های خاص فقهی در امان می گذارد. و نیز این فرصت را برای فیلم فراهم می کند که همه ی سلایق و عقاید فقهی و تاریخی در کل عالم اسلام از دیدن فیلم لذت و بهره ببرند.

از سویی دیگر؛ کم حرفی محدودیت است چرا که از این فرصت عظیم برای ترسیم چهره ای جامع از پیامبر اعظم و بیان بخش عمده ای از معارف و اهداف رسالت ایشان، بهره ی کمی می برد. این وفاداری بیش از انتظار به تاریخ تهدید هم می تواند باشد؛ چرا که بعد از مدتی که شور، هیجان و احساسات تماشاگر از دیدن فیلمی خیره کننده به سردی گرایید، ممکن است فیلم در حافظه ی تاریخ گم شود. تجربه نشان داده، فیلم هایی که حرف های فراتر از زمان ندارند، زود فراموش می شوند!

با تمام این اوصاف و نقدها، به مجید مجیدی حق می دهم در عصری که جهان، متاسفانه از اسلام بوی خشونت و خبر خونین می شنود، برای تصویرسازی از وجهه ی پیامبر بزرگ اسلام در منظر مخاطب جهانی از این شیوه ی شاعرانه، بی حاشیه و کم حرف استفاده کند.

"محمد" مجید مجیدی مثل همه ی مصنوعات بشر بی عیب نیست ولی حسب توان الکن بشر در وصف و ثنای پیغمبر خدا و با عنایت به تلخی های زمان، فیلمی قابل احترام و ستایش است. ممکن است افرادی باشند که چون من انتظار فیلمی قصه گو و روایتی جامع تر از "محمد" را داشتند ولی نباید فراموش کرد این اولین گام سینمای ایران و دومین فیلم جهان اسلام درباره ی حضرت خاتم الانبیاء است. مجیدی را باید ستود و به تولیدات کامل تری برای آینده اندیشید.

در یک کلام می توان "محمد" را یک عاشقانه ی آرام در ثنای پیامبر عظیم الشان اسلام دانست. عاشقانه ای که از همه ی ابزار و لوازم ممکن هنر مدرن سینما، برای ثبت تصویری جاودانه بر تارک تاریخ سینمای جهان بهره گرفته است. ان شاءالله که موفق باشد.

مجدالدین معلمی 
رئیس حوزه هنری استان قم
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
طلبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
فیلم محمد به خوبی اعلام کرد اگر امروز عده ای به نام اسلام دست به جنایات وحشیانه می زنند، هستند کسانی که با ساخت این آثار فاخر این اعمال را بپوشانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
درود بر مجیدی این فیلم تا روز 10 شهریور در شهر قم فروش 300 میلیون ریالی را رد کرده است.
مریم السادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
من هنوز فیلم رو ندیدم اما اینطور که تعریف میکنند و شنیدم یک اثر فاخر و ماندگاری تولید شده که پیام برای سراسر دنیاست و همه ادیان و فرقه ها باید ببینند و بشوند روایت پیامبر اسلام رو
فخاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود ادیب محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام درباره فیلم محمد(ص) گفته: فیلم محمد (ص) پیام روشنی را القا نمی‌کند- این فیلم از داشتن دیالوگ‌های قوی و تاثیرگذار بی‌بهره است- فیلم محمد (ص) فیلم توان‌مند و قوی است اما رسالت بلندی برای آن تعریف نشده یا اگر تعریف شده کارگردان از عهده نشان دادن آن برنیامده است.
بذرافشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
«صفارهرندي» در جلسه فعالان مجازي كه چند روز پيش در شهر مشهد برگزار شده بود در خصوص ديدگاه مقام معظم رهبري درباره فيلم مجيدي گفت شنیده ام ايشان بعد از ديدن فيلم كه به نظرمي‌رسيد زمانش طولاني و خسته كننده بوده باشد فرمودند حاضرم همين الان با همان شوق اوليه فيلم را از اول تا به آخر دوباره ببينم.
مریم السادات
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
سامی یوسف در مصاحبه ای اعلام کرده مخالفت با فیلم محمد دلایل سیاسی دارد. این هنرمند غیر ایرانی اینطور نظر میده آنوقت بعضی از افراد در داخل نظرات عجیبی میدن که بیشتر بوی سیاسی میده تا نقد هنری
پاسخ ها
سیدامین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
میشه واضح تر بفرمائید مثلا کدوم نظر سیاسی .مثلا حمایت اقای صفار هرندی اصولگرا سیاسی بوده؟
هر کسی می تونه نظرش رو بده خواهشا همه چیز رو سیاسی برداشت نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
داستان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 12 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
اینطور قضاوت کردن درباره یک منتقد درست نیست. این آقا نظرش رو داده مثل خیلی از منتقدان داخلی و خارجی به عنوان مثال بد نیست این نقد رو هم مطالعه کنید:

نقد هافینگتون پست بر فیلم «محمد رسول الله
منتقد هافینگتون پست فرانسوی فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی را که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال به نمایش درآمد باشکوه خواند.

به گزارش مهر به نقل از هافینگتون پست، منتقد هافینگتون پست فرانسوی (نسخه کبک) دیروز ۲۸ آگوست نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد.

این محصول سه ساعته، یادآور فیلم‌های اسطوره‌ای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس می‌کردند.

ساختی فیلمی درباره پیام‌آور اسلام همیشه دشوار است زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مشکلات روبه رو شده است. در سال ۱۹۷۶ «رسالت» ساخته مصطفی عقاد فیلمساز سوری-آمریکایی با بازی آنتونی کویین و ایرنه پاپاس بدون نمایش تصویری از حضرت ساخته شد.

گرچه مجید مجیدی باور دارد که توانسته است هم شیعه هم سنی را راضی کند اما باید گفت این تلاش چندان موفق نبوده است چون در عین حال که ما پیامبر اسلام را از پشت سر می‌بینیم، با موهایی که در باد تکان می‌خورد، باورهای شیعی را می‌توان در فیلم بیشتر دید. وقوع معجزات مکرر، مساله شهادت و پیامبری که به نوعی از نظر ظاهر یادآور مسیح است در مکاتب فکری سنی قابل قبول نیست.

این منتقد می‌نویسد: از این زوایا باید گفت فیلم به نوعی با رویکرد تبلیغی ساخته شده است. در عین حال سرژ لوسیک مدیر و بنیانگذار این جشنواره توضیح می‌دهد که نقش این جشنواره نمایش فیلم‌هایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در ورای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلمساز دفاع کنند.

از این زوایه مجید مجیدی از زمانی که سه جایزه بزرگ از آمریکا گرفت، به عنوان چهره ای شناخته شده برای جشنواره فیلم مونترال درآمده است.

در نشست خبری این فیلم هم که پنج شنبه بعدازظهر برگزار شد، کارگردان ۵۶ ساله تایید کرد که می‌خواست فیلمی بسازد که تفسیرهای بد و نادرست از اسلام را در جهان امروز و به ویژه غرب تغییر دهد.

با این حال مخاطبان از درک بسیاری از نکات فیلم که تلفیقی از فرهنگ عربی و فارسی است و سه ساعت طول می‌کشد، ناتوان هستند. این فیلم پرهزینه ۴۰ میلیون دلاری که گران‌ترین محصول سینمای ایران است، بر کودکی زندگی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد که اطلاعات کمی برای تاریخ نگاران درباره این بخش وجود دارد و تنها منابع موجود در میان منابع مذهبی است.

با چشم اندازهای دراماتیک و موسیقی باشکوه، فیلم «محمد رسول‌االله» قصد دارد تاثیرگذار باشد، اما به شکلی مداوم موضوع هایی را که قبلا بیان کرده تکرار می‌کند. فیلم توالی سکانس‌هایی است که در عین بیان جنبه‌های وجدآور بر شخصیت‌های کم تحرکی تاکید دارد که به ویژه از نظر لباس و چهره نتوانسته‌اند در سطح حرفه‌ای فیلم حرکت کنند.

به جز تصویر مکه شهر مقدس مسلمانان، جلوه‌های ویژه در سکانس‌های دیگر خیلی درخشان ظاهر نشده است.
جمال نبک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
دیروز فرصت شد تا فیلم رو ببینم. متاسفانه در حد و اندازه تبلیغات و مانوری که صورت گرفته نبود. فیلم محمد ( ص ) بیشتر شبیه چند تکه کلیپ مذهبی است که به یکدیگر متصل شده اند و تشکیل یک فیلم واحد را داده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
از نکات مثبت فیلم موسیقی زیبا و شنیدنی آن می باشد که خیلی ارتباطی با موسیقی عربی ندارد اما روی هم رفته شنیدنی و متناسب فضای فیلم است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
فیلم واقعا زیبا و دلنشینی بود دم استاد مجیدی گرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
فیلم واقعا عالی و در سینمای ایران بی سابقه بود امیدوارم قسمت های بعدی هم با همت این کارگردان کار درست آغاز بشه
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
این فیلم علاوه بر برابری با آثار تاریخی بزرگ سینمای جهان، لیاقت آن را نیز دارد که به عنوان برترین اثر سینمایی ایران در تمام تاریخ آن معرفی گردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
جدا از نقدهای هنری و عالمانه نکته‌ مهمی که برای بنده جالب بود، برعکس بسیاری از فیلم‌های دیگه ایرانی، خانواده‌های ایرانی دسته‌جمعی برای تماشای این فیلم در سینما حضور پیدا می کنند که شاید آشتی خانواده ها با سینما رقم بخوره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
تبلیغات انجام شده برای فیلم داره به ضد تبلیغ تبدیل میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
این فیلم با هدف وحدت و برادری مسلمانان ساخته شده اما متاسفانه حتی در نقدها هم برادری به چشم نمیخوره. کاش بجای انتقام گیری های سیاسی به دنبال رفاقت و محبت اسلامی باشیم.
کمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
درود بر جناب مجیدی کارگردان مسلمان و هنرمند
خبرنگار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
متاسفانه سینمای جمهوری اسلامی و بعد انقلاب با معیارهای اسلامی فاصله زیادی دارد و این باعث شده ساخت یک فیلم دینی اینطور مورد توجه قرار بگیره.مسوولان فرهنگی کارنامه درخشانی ندارند
کریمیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
بعد از تماشای فیلم محمد به نقد آقای فراستی اعتقاد آوردم که به درستی نوشته بود: فیلم مجیدی اما فیلم خنثی ای است . خنثی حتی در بحث تحریم ها ،که بحث امروز هم هست . فیلم، چیزی جدی از تحریم سنگین چندین ساله علیه مسلمین زمان حضرت رسول در فیلم نشان نمی دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
در یک کلام می توان محمد را یک عاشقانه ی آرام در ثنای پیامبر عظیم الشان اسلام دانست. عاشقانه ای که از همه ی ابزار و لوازم ممکن هنر مدرن سینما، برای ثبت تصویری جاودانه بر تارک تاریخ سینمای جهان بهره گرفته است.
احسنت به این جمله و نگاه زیبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار