در آتش سوزی های اخیر اگر چه حضور فیزیکی و میدانی مسئولین شهرستان خوب و در کنار نیروهای امدادی حضوری فعال داشتند لکن نباید از کنار کمبود تجهیزات اطفای حریق با توجه به وسعت آتش سوزی ها و آنچه نیاز است مجموعه منابع طبیعی در راستای پیشگیری انجام دهند گذشت.
کد خبر: ۸۶۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱ 17 June 2020

در روزهای اخیر به مانند تابستان های این سالها بار دیگر شاهد آتش گرفتن بخش زیادی از مراتع و اراضی جنگلی شهرستان لنده بوده ایم. در آتش سوزی های اخیر اگر چه حضور فیزیکی و میدانی مسئولین شهرستان خوب و در کنار نیروهای امدادی حضوری فعال داشتند لکن نباید از کنار کمبود تجهیزات اطفای حریق با توجه به وسعت آتش سوزی ها و آنچه نیاز است مجموعه منابع طبیعی در راستای پیشگیری انجام دهند گذشت.

حال ناخوش ریه های زاگرس و غفلت های منابع طبیعی+تصویرتابناک کهگیلویه بویر احمد؛ در سال های اخیر مراتع و اراضی جنگلی شهرستان لنده به عنوان یکی از مناطق کوهستانی استان کهگیلویه و بویر احمد همواره با تهدید آتش سوزی روبرو بوده است و بارها دیدیم بسیاری از درختان بلوط و گونه های مختلف گیاهان دارویی آسیب های جدی دیدند.

این منطقه از استان با داشتن بیش از ۸ هزار و ۲۱۹ هکتار اراضی جنگلی و ظرفیت‌های بسیار در حوزه منابع طبیعی با داشتن بیش از ۴۰۰ هزار هکتار مراتع تحت پوشش طرح های بادام کاری و گونه های مختلف گیاهان دارویی است که بی شک این تهدیدات اگر بر همین روال ادامه داشته باشد باید شاهد از بین رفتن این سرمایه های عظیم باشیم.

در آخرین سریال از آتش سوزی ها، امسال نیز با آغاز فصل گرم، منابع طبیعی و اراضی جنگلی لنده از شعله های آتش بی نصیب نماندند و در همین یکی دو ماه گذشته بنابر گزارشات ارائه شده بیش از ۵۰ هکتار از اراضی لنده طعمه حریق شد.

آتش سوزی های که با توجه به حجم بسیار بالای پوشش جنگلی و مرتع این شهرستان، کوهستانی بودن و کمبود تجهیزات، کنترل و مهار آن به شدت سخت و گاهی روزها بطول انجامید.

فعالان زیست محیطی و اجتماعی بر این عقیده‌اند که کمبود تجهیزات و امکانات را باید اصلی‌ترین چالش در مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی دانست که لازم است مسئولان استان چاره‌ای اساسی برای برطرف کردن این کمبودها بیاندیشند.

انتظار می‌رود اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با در اختیار گذاشتن تجهیزات مورد نیاز از جمله (دستگاه‌های دمنده و آتش کوب ها) و در کنار آن اختصاص اعتبار در راستای آموزش و استفاده از ظرفیت نیروهای محلی شوراها و دهیاران در راستای حفاظت و حراست از جنگل‌ها به ویژه اطفای حریق، اداره منابع طبیعی این شهرستان نوپا و محروم را یاری کند.

آنچه لازم است مجموعه منابع طبیعی لنده بدانند و در دستور کار خود قرار دهند

اگر چه تامین و تجهیز نیروهای منابع طبیعی و امدادی به میزان مورد نیاز برای یک منطقه موضوعی است که لازم بود از سالهای گذشته در دستور کار قرار میگرفت تا این روزها شاهد نباشیم که برای یک دمنده نیازمند لطف مناطق همجوار باشیم لکن اداره منابع طبیعی به عنوان متولی و مسئول صیانت از منابع ملی لازم است که پیش از وقوع بحران هوشیار تر عمل کنند و پایش مستمر مناطق، شناسایی نقاط ضعف، برنامه ریزی مدون، رفع نقاط ضعف گذشته و استقرار دیده‌بان‌ها را به عنوان بخشی از عوامل موثر در پیشگیری از حریق در دستور کار خود قرار دهد.
این مجموعه لازم است با بهره گرفتن از ظرفیت عظیم آموزش و پرورش، بسیج و مساجد تلاش کند تا همگان نسبت به صیانت از جنگل‌ها و مراتع در منطقه خود مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند.

از دیگر وظایف خطیر مجموعه اداری منابع طبیعی، شناسایی مناطق مستعد حریق است تا نسبت به رفع خطرات احتمالی در این مناطق اقدام شود و در این راستا از ظرفیت بومیان هر منطقه، دهیاری‌ها و جامعه بزرگ بسیج به مانند گذشته که بارها ادارات و نهاد های مختلف را یاری کردند، بهره ببرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار