رضایتی با بیان اینکه خوشه خدمت در ۱۴ دسته برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی خدمات مشخص شده است، تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد در راستای ارائه خدمات موضوع ماده ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شامل یکپارچه‌سازی و حذف فرآیندهای زائد آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌های اجرایی متعدد است، ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸ 28 February 2015
سیروس رضایتی با اشاره به ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی اظهار کرد: ضوابط مذکور به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات رسیده و اهداف و مدیریت کلان دولت الکترونیکی مشخص شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان، شورای عالی فناوری اطلاعات را بالاترین جایگاه مدیریت کلان دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون دولت الکترونیک، سازمان فناوری اطلاعات ایران، دستگاه‌های موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری و … از اهداف و مدیریت کلان دولت الکترونیک محسوب می‌شوند.

رضایتی با بیان اینکه خوشه خدمت در ۱۴ دسته برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های متولی خدمات مشخص شده است، تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد در راستای ارائه خدمات موضوع ماده ۷۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شامل یکپارچه‌سازی و حذف فرآیندهای زائد آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌های اجرایی متعدد است، ایجاد می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان به خدمات فاوا اشاره کرد و گفت: خدمات مذکور شامل ارائه خدمات مدیریتی، کارشناسی، مشاوره‌ای یا خدمات مهندسی مشاوره در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت مانند طراحی مفهومی، پایه، تفصیلی و اجرایی، مطالبات پیدایش، مطالعات توجیهی و تهیه طرح و مطالعات پژوهشی، تحقیقاتی، بنیادی، کاربردی، راهبردی و توسعه‌ای می‌شود.

وی مطالعات موضوعی، بخشی، جامع و میان‌بخشی، تهیه و تنظیم استانداردها، ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، مهندسی ارزش، پایش و ارزشیابی طرح‌ها، خدمات مدیریتی، مدیریت طرح، مطالعات اقتصادی، امکان‌سنجی طراحی و مدیریت سیستم‌ها، نظارت بر اجرا، نصب و بهره‌برداری و مطالعات آماری را از خدمات فاوا اعلام کرد.

رضایتی با اشاره به اینکه سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و دیگر سیستم‌های مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی و مکان‌محور براساس خدمات فاوا ایجاد می‌شود، بیان کرد: ویژه‌سازی، نصب، راه‌اندازی، نگه‌داری و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری، برنامه‌ریزی، امکان‌سنجی، مدیریت طرح، استانداردسازی، مطالعه، طراحی، ساخت، پیاده‌سازی، ارزیابی و ممیزی نظام‌های فناوری اطلاعات در چارچوب خدمات فاوا انجام می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان از معماری اطلاعات، برنامه‌نویسی، پیاده‌سازی، انتقال، پشتیبانی و نگه‌داری نرم‌افزارهای سفارشی در راستای ارائه خدمات فاوا خبر داد و یادآور شد: خدمات برنامه‌ریزی فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت شامل تهیه طرح‌های جامع، برنامه‌ریزی راهبردی و تدوین معماری سازمانی و همچنین طراحی، معماری و پیاده‌سازی سامانه‌های مبتنی بر رایانش ابری از دیگر خدمات فاوا است.

وی با اشاره به اهداف توسعه دولت الکترونیکی، خاطرنشان کرد: سریع و چابک، مسئولیت‌پذیر و پاسخ‌گو، فراگیر، کارآمد و اثربخش، منعطف و تطبیق‌پذیر، قابل اعتماد، در دسترس با هماهنگی کامل بین اجزای دولت و در راستای ایجاد شفافیت و مقابله با جعل و فساد اداری از ویژگی‌های توسعه دولت الکترونیکی است.

رضایتی به تشکیل کمیسیون دولت الکترونیکی اشاره کرد و افزود: کمیسیون مذکور به منظور راهبری و توسعه دولت الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بر اجرای مصوبه شورای عالی فناوری اطلاعات تشکیل شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور را رئیس کمیسیون دولت الکترونیکی خواند و اظهار کرد: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت دادگستری و … از دیگر اعضای کمیسیون مذکور هستند.

وی با بیان اینکه تدوین برنامه‌ها، اقدام‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی کارگروه‌های هر کدام از خوشه‌های خدمت، پنجره‌های واحد خدمت و کارگروه‌های استانی توسط کمیسیون دولت الکترونیکی تدوین می‌شود، تصریح کرد: مصوبات کمیسیون با هماهنگی دبیرخانه شورا و مناسب با موضوع و قلمرو اثر به تصویب شورا یا شورای عالی می‌رسد.

به گفته رضایتی، دبیرخانه شورا موظف است کارگروه‌های ۱۴گانه خوشه‌های خدمات الکترونیکی را به صورت ماموریت‌محور و در راستای ایجاد هماهنگی فنی و اجرایی بین دستگاه‌های عضو تشکیل دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان یادآور شد: تمام دستگاه‌های اجرایی مکلفند کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه را به منظور ایجاد هماهنگی در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر توسعه خدمات الکترونیکی و همچنین اجرای مصوبات مربوط به توسعه دولت الکترونیکی و کمیسیون ایجاد کنند.

وی از تشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیکی در گیلان خبر داد و بیان کرد: استانداری‌ها مکلفند کارگروه توسعه دولت الکترونیکی را به منظور توسعه یکپارچه خدمات الکترونیکی، ایجاد استان الکترونیکی و هوشمند تشکیل دهند.

رضایتی مصوبات کارگروه مذکور در چارچوب مصوبات شورا و کمیسیون برای تمام دستگاه‌های اجرایی گیلان را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: محمدعلی نجفی استاندار رئیس کارگروه توسعه دولت الکترونیک در گیلان است و صفرعلی کریمی پاشاکی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار نایب رئیسی این کارگروه را به عهده دارد.

این مسئول، دبیری کارگروه توسعه دولت الکترونیک را به عهده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری گیلان دانست و تصریح کرد: کارگروه توسعه دولت الکترونیک با ابلاغ استاندار گیلان در تمام شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار