کد خبر: ۸۵۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۹ 31 May 2020

تابناک ایلام::یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی فعالیت رسمی خود را از سرگرفت که اکثریت قریب به اتفاق کرسی های بهارستان دراختیار یک جریان سیاسی کشور ،یعنی اصولگریان قرار گرفت  . نکته قابل توجه اینکه فعالین سیاسی این جریان ،از یکی دو سال گذشته با بولد سازی شعار مدیریت انقلابی وحهادی ،تشکیل مجلسی از حیث سیاسی کاملا یک دست را دنبال می کردندواینک  این آرزو به یُمن همراهی شورای نگهبان و درغیاب یک رقیب قدرتمند وهمچنین  عدم اقبال چشمگیر مردم به صندوق های رای محقق شده است .

صرفنظر از برخی رفتارهای سیاسی که مقدمات  خروج کوتاه مدت مجلس یازدهم از ریل واقعی تعریف شده براساس شعارهای انتخاباتی را فراهم خواهد کرد ،بروز رفتارهای زیبا اما پیچیده در لفافه تظاهر وعوامفریبی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی،نظیر "نه به ودیعه مسکن" "تشکیل جلسات بعد از نماز صبح " پیاده شدن در ایستگاه بهارستان در روز تعطیلی مترو ! " ،شکل گیری رفتارهای پوپولیستی را فریاد می زند که این موضوع می تواند تعدیل وظایف واقعی نمایندگی وگرفتار شدن در چنبره نمایشی های غیر موثر بر زندگی مردم را در پی داشته باشد.

اما امروز شاهد پیشنهاد جدیدی از سوی نماینده معمم مردم رفسنجان وانار به نمایندگان مجلس یازدهم مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم بودیم . این نماینده در پشنهاد خود  آورده است "براساس این پیشنهاد به هر نماینده روزی دو صفحه از این کتاب الهی اختصاص می‌‌یابد و بنا داریم از جلسه روز یکشنبه این کار را آغاز کنیم".

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی، منتخب مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جزئیات پیشنهاد خود مبنی بر ختم روزانه قرآن کریم از سوی نمایندگان دوره یازدهم اظهار کرد: در روز ورود به مجلس و اولین جلسه علنی، قرآن‌های زیبایی را بر روی میز هریک از نمایندگان گذاشته بودند که کار خوب و مناسبی بود، اما فکر کردم که چطور می‌‌توان حق این کتاب بزرگ الهی را تا جایی که امکان دارد به جا آورد.

وی افزود: بر همین اساس به ذهنم آمد که اگر مجموع نمایندگان دوره یازدهم هر روز دو صفحه قرآن کریم را بخوانند، می‌توانیم تقریباً روزانه یک ختم کامل داشته باشیم. لذا در حال تقسیم صفحات قرآن بین نمایندگان براساس حروف الفبا هستم و به ترتیب صفحات ابتدایی هر نماینده را برای وی ارسال می‌کنم تا از یکشنبه، ۱۱ خرداد‌ماه، این برنامه آغاز شود.

 اینکه ما یک کشور مسلمان وشیعه دوازده امامی بوده وقوانین کشور بر مبنای کتاب آسمانی وفقه مترقی شیعه نگاشته شده است شکی نیست . هرکدام به برکت وتاثیر گذاری دین مبین اسلام وفقه مترقی شیعه بر ارکان زندگی آگاه هستیم . تاثیر نورانی قرآن وآیات متبرک آن بر زوایای زندگی فردفرد ما مسلمانان را باور داشته وبرکات آن را با دل وجان لمس می کنیم.همنشيني با قرآن و گوش جان سپردن به نواي آن، معرفت و بصيرت انسان را بالا مي برد و سبب مي شود که انسان از آيات دلنواز بهره گيرد و در فضاي عطرآگين قرآني نفس بکشد.

بنابراین باید تلاش کنیم که همواره آیات نورانی قرآن را بر تمامی زوایای زندگی ساری وجاری سازیم و چارچوب زندگی را بر پایه دستورات محکم الهی تبلور یافته در این کتاب سراسر حکمت الهی بنا نهاییم . باید همواره  تاثیرات دین سیاسی وسیاست دینی را در حکمرانی برای جامعه قابل لمس کنیم اما از سویی به این مهم هم چه درشعار وچه درعمل توجه نماییم که " هر سخنی جایی و هر نکته مکانی دارد "

به این نگاه مهم دینی درزمینه مدیریت وحکمرانی  باور داشته باشیم اسلام که یک دین کامل فطرى و الهى است، رفع نیاز و مشکلات و گرفتارى انسان‌ها را یکى از برنامه‏‌هاى بنیادى و اساسى خود اعلام کرده و نه تنها به اجر و پاداش دنیوى و اخروى اجراکنندگان این برنامه حیاتى و انسان‌ساز اشاره مى‏‌کند، بلکه مسئولیت هرکس را در حد توان خود تعیین کرده و چگونگى برآوردن حاجات مردم را بیان مى‏‌کند و عدم رفع نیاز(در صورت توانایى) را زشت شمرده و آن‌را محکوم و وعده عذاب الهى را مى‏‌دهد.

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.مرحوم کلینی روایتی در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند که حقیقتاً بهت‌آور است. ابان بن تغلب می‌گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمودند: هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: «قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد!».

بنابراین نمایندگان مجلس یازدهم باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که خدمت به خلق و گره گشایی از مشکلات مردم مهمترین مساله امروز کشور است . رفع تنگناهای اقتصادی مردم ،اهتمام به مطالبات آنان و رقع چالش های پیش روی زندگی مردم و تدوین طرح هایی درراستای تسهیل در روند اشتغال ورفع مشکلات اقتصادی کشور باید در اولویت کاری مجلس یازدهم قرار گیرد. بررسی چرایی گرایش مردم به نمایندگان فعلی و جریان سیاسی منتسب نشان می دهد که ستوه مردم از وضعیت حاکم بر جامعه  آنان را به سمت انتخاب یک طیف سیاسی سوق داده نه ضرورت اهتمام به مسایل دینی ومذهبی !

منتخبین مردم  نبایستی با این تصور غلط که  پرداختن به مسایل اعتقادی مردم را وادار به تغییر گرایش وانتخاب آنان نموده است ،وطایف واقعی خود را فراموش وبه اموری غیر از مسایل واختیارات نمایندگان بپردازند .

 وکلای ملت نباید این موضوع را فراموش کنند که براساس ارزیابی های صورت گرفته هردقیقه فعالیت نمایندگان مجلس برای پرداختن به وظایف تعریف شده در دستگاه تقنینی، رقمی نزدیک به 300میلیون تومان هزینه به کشور تحمیل می کند ،بنابراین با وجود اهمیت مسایل دینی ومذهبی ،پرداختن به غیر از وظایف در راستای رفع مشکلات وچالش های مردم ونظام جز اتلاف سرمایه ها و هدررفت منابع کشور تعبیر دیگری نخواهد داشت.

 منتخببین مردم نباید با سوء برداشت از شرایط کشور وعدم اهم ومهم نمودن مسایل ،موضوعات اصلی کشور را فراموش کرده وبا تمرکز بر دیگر مسایل که در ردیف وظایف واختیارات قانونی آنان قرارندارد ،وقت وانرژِی خود را صرف مواردی غیر از نیازها ومطالبات مردم ورفع چالش های کشور نمایند ،چرا که مردم نمایندگان را برای رفع مسایل ومشکلات آنان روانه مجلس نموده اند نه برای اقامه نماز وپرداختن به فرایض دینی ! و در کشور  دستگاهها وسازمان های کافی برای پرداختن به این فرایض وجود دارد.

 محلس یازدهم باید به این مهم اهتمام ورزد  که براساس آیین نامه های داخلی مجلس ،جلسات علنی وغیرعلنی مجلس بسته به شرایط در هر هفته چند روز وهر روز نهایتا 4تا6ساعت برگزار خواهد شد ،و برنامه ریزی قرائت روزانه دو صفحه قرآن کریم  از سوی هر نماینده با توجه به تعداد نمایندگان نمی تواند هدف گذاری  مجلس برای رفع مشکلات ومسایل کشور ،تدوین طرح ها ورسیدگی به لوایح را محقق نماید .

با یک حساب سرانگشتی می توان محاسبه کرد اگر هر نماینده در هرجلسه فقط دو دقیقه را صرف قرائت دو صفحه از کتاب آسمانی نموده و آن را در متوسط تعداد نمایندگان ضرب نماییم ،روزانه زمانی حدود 500دقیقه وبه تعبیر ساده تر 8ساعت از وقت نمایندگان صرف ختم روزانه قرآن خواهد شد.آنوقت نمایندگان باید کی به دیگر امور مجلس ،طرح ها ولوایح رسیدگی کنند؟! اگر نمایندگان مردم در نیت خود صادق و با نیتی غیر از تظاهر ،رفتار عامیانه دنبال ختم قرآن و هدیه آن به شخصیت های بارز درگذشته کشوری هستند ،بهتر است با این نگرش که وقت مجلس متعلق به مردم بوده وعین امانت تلقی می گردد،هرگز مرتکب خیانت نشده وپرداختن به این موضوع اعتقادی را به زمانی دیگر غیر از زمان اداری مجلس ،یا همان مجلس مجازی موکول نمایند که این موضوع هم رضایت خلق وهم رضای خداوند را در پی خواهد داشت .

 بنابراین انتظار می رود نمایندگان مجلس یازدهم با پرهیز از سطجی نگری به مسایل ومشکلات مردم ،مسیر را برای رفع مشکلات وتنگناهای مردم و همچنین تحقق مطالبات واقعی آنان هموار نمایند ،چرا که پرداختن به مسایلی غیر از آنچه که مورد خواست مردم بوده ودر پیام مقام معظم رهبری نیز تبلوریافت ،به جز هدررفت انرژی و مایوس ساختن مردم از آینده اجرایی وسیاسی کشور ،رهیافت دیگری برای نظام ومردم در پی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
عادت کردیم به شعارهای پوپو لیستی....شما نکدان نباشید ‌‌‌ما باور نمی کنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار