از زمانی که اعلام شد نخستین مورد ابتلای به ویروس کرونا در کشور، توسط پزشکان قمی کشف شده ؛ شایعات و ادعاهای بسیاری با هدف «قم هراسی» ساخته شده است. ادعاهایی که در برخی موارد، رسانه‌ها و خبرگزاری رسمی در آن نقش آفرینی کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰ 22 April 2020

به گزارش تابناک قم، در حالی وضعیت ابتلای به ویروس کرونا در قم، مدتی است که رو به بهبودی است و آمارهای منتشر شده و رسمی نیز بر این موضوع دلالت دارد؛ خبرگزاری ایسنا در خبری مدعی شد که استان قم، با روندی صعودی در ابتلای به ویروس کرونا، روبه رو است.

این خبرگزاری در مطلبی با عنوان «مشاهده پیک کرونا در 5 استان»، آورده است: "بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۳۱ فروردین ماه علی‌رغم آنکه در کل کشور روند نزولی بیماری مشاهده می‌شود اما، روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده می‌شود."

نکته قابل تامل اینجاست که ایسنا کمی پایین‌تر و پس از شرح وضعیت کرونا در دیگر کشورها، تیتر و لید مطلب خود را نقض کرده و این بار با قید «احتمال» می‌نویسد: "در کل کشور روند نزولی طی روزهای اخیر مشاهده می شود. به نظر می‌رسد چهار استان گلستان، خوزستان، کردستان و خراسان جنوبی اخیراً پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند و روند صعودی یا شروع پیک در پنج استان قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده شد."

نقش فعال ایسنا در «قم هراسی»

از زمانی که اعلام شد نخستین مورد ابتلای به ویروس کرونا در کشور، توسط پزشکان قمی کشف شده ؛ شایعات و ادعاهای بسیاری با هدف «قم هراسی» ساخته شده است. ادعاهایی که در برخی موارد، رسانه‌ها و خبرگزاری رسمی در آن نقش آفرینی کرده‌اند.

یکی از شاخص‌ترین این شایعه‌سازی‌ها دروغ تحصیل 700 طلبه چینی توسط «خبرگزاری ایسنا» بود. ادعایی که اگرچه به صورت هوشمدانه اشتباه خبرنگار در بازتاب سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خوانده شد؛ با این وجود از طرف دیگر رسانه‌ها ضریب پیدا کرد و بازهم در دیگر محافل رسمی کشور به آن استناد گردید.

حال نیز اگرچه مسئولین قم، همچنان خطر وجود منحوس کرونا را به مردم یادآوری کرده و از شهروندان تقاضا می‌کنند که تا زمان پیدا کردن درمانی قطعی برای این بیماری، توصیه‌های بهداشتی را پشت گوش نیندازند؛ با این حال به گفته مسئولان قم، تعداد بیماران بدحال و بستری کرونایی در قم سیر نزولی دارد و با این کاهش، صاحبان مشاغل رفته رفته اجازه‌های لازم را برای بازگشتن به مشاغل خود دریافت می‌کنند.

در خصوص حرم حضرت معصومه (س) و دیگر بناهای مقدس قم نیز، هر بار صحبت از باز شدن این اماکن مذهبی می‌شود؛ رسانه های مغرض داخلی و معاند خارجی، شروع به دروغ پردازی علیه قم می‌کنند و پروژه قم هراسی را کلید میزنند. جالب این که بر اساس یک گزارش رسمی در حضور ریاست جمهوری، سهم زیارتگاهها در ابتلای به کرونا، تنها 0/44 درصد نسبت به دیگر اماکن تشخیص داده شده؛ با این وجود گویا حساسیت‌ این رسانه‌ها به اماکن مذهبی بیشتر از سایرجاها است.

روی هم رفته چیزی که مشخص است روند ابتلا به کرونا در قم نزولی بوده و خبرگزاری ایسنا و برخی متولیان درمان کشور، با چشم پوشی از آمار واقعی، پیرامون قم در حال ارائه تحلیل‌های خلاف واقع هستند.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار