کد خبر: ۸۲۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵ 08 March 2020
بی‌خیالی مردم دهدشت در مقابله با کرونا ویروس نشان می‌دهد یکدلی برای شکستن موجی که می‌خواهد ساحل آرامش را از ما بگیرد وجود ندارد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طیبه‌سادات سعادتی‌نیک در یادداشتی نوشت : 12 اسفند ماه بود که تأیید ابتلای قطعی یک مورد به کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد از پرده‌های انکار سر برون آورد و از زبان مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی رسانه‌ای شد.
پرویز یزدان‌پناه از مثبت بودن تست یکی از 40 مورد ارسالی به تهران خبر داده و گفته بود که تاکنون 500 بیمار با علائم شبه کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و از این تعداد 120 نفر بستری شدند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همان موقع اعلام کرد این بیمار تا دو روز آینده از بیمارستان ترخیص خواهد شد و به مردم توصیه داشت با خودمراقبتی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنند.
تنها سه روز بعد یعنی در 15 اسفند ماه آمار اعلامی از زبان سخنگوی وزارت بهداشت حکایت از دو مورد مثبت دیگر در کهگیلویه و بویراحمد و افزایش آمار به 3 مورد داشت.
یک روز بعد و در تازه‌ترین آمار منتشره از مبتلایان به کرونا موارد قطعی در کهگیلویه و بویراحمد به 6 نفر افزایش یافت.این آمار زنگ خطر جدی بودن شیوع کرونا در استان را به صدا درآورد .
با توجه به اینکه اولین مورد کرونایی که یک دانشجوی مشغول به تحصیل در قم(کانون کرونا در کشور) بود در حالی که انتظار می‌رفت از همان هفته نخست این بیماری مبادی ورودی استان کنترل و از ورود مسافرانی از قم جلوگیری شود اما شواهد حاکی است دانشجو و طلاب با اعلام تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس علمیه راه ورود به استان به ویژه شهرستان کهگیلویه در پیش گرفتند و بدون هیچ محدودیتی وارد استان شدند.
ورود مسافران نگرانی درباره احتمال شیوع این بیماری را افزایش داد و از طرفی اعلام آمار جدید از مبتلایان قطعی در حالی که می‌بایست وضعیت هشدار اعلام می‌شد اما خبری نبود و فعالیت و تدابیر مسؤولان به روال سابق و در حد ضدعفونی معابر عمومی و ادارات ادامه یافت.
مردم دهدشت که  هفته اول با احتیاط و مراقبت بیشتری با کرونا مقابله داشتند روزهای بعد اما بی‌خیال شدند. در بازدید میدانی از سطح شهر از خیابان شهید نورالدینی تا گلزار شاهد عادی بودن وضعیت شهر بودیم و همه کسبه و اصناف مشغول فعالیت روزانه بودند.حتی زنان رسم دیرینه دورهمی صمیمی جلوی منازل را به جای آورده و تنها با پوزبندی از مینا(روسری سنتی) به خیال خود مراقبت بهداشتی در پیشگیری از ویروس را هم عملی کرده‌اند.
عادی بودن شرایط ترد در معابر دهدشت، ترافیک بیش از پیش در خیابان‌ها و شلوغی بازار نشان می‌دهد مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند و عزمی برای شکست این ویروس از خود ندارند.
مسؤولان هم اگر چه اقدامات پیشگیرانه و تصمیم‌هایی برای جلوگیری از شیوع کرونا اتخاذ کرده‌اند اما وضع موجود خلاف عملی شدن مصوبات شوراهای اضطراری سلامت را ثابت می‌کند.
در بازدید میدانی خبرنگار فارس از سطح شهر همه مغازه‌ها در صنوف مختلف مشغول فعالیت هستند؛ خطر کرونا حتی صنوف پرخطری از قبیل آرایشگاه‌ها، فست فودی، بیرون‌بر، دست‌فروشان را نیز تعطیل نکرده و به راحتی و بدون دغدغه به کسب و کار خود مشغولند و بعید هم نیست عده‌ای برای دور شدن از خانه‌نشینی چمدان‌ها را بسته و راهی سفرهای نوروزی شوند!
آنچه در مهار کرونا ویروس اهمیت دارد همکاری همه جانبه مردم و مسؤولان است؛ یکدلی برای شکستن موجی که می‌خواهد ساحل آرامش را از ما بگیرد بدون احساس مسؤولیت در قبال سلامت خود و دیگران تحقق نخواهد یافت.
مسؤولان باید توصیه‌های مؤکد برای درخانه ماندن و دوری از حضور در اماکن عمومی داشته باشند و مردم برای حفظ سلامت جامعه این توصیه‌ها را جدی بگیرند.
در غیر این صورت شاهد بحران جدی در آینده نه چندان دور خواهیم بود و آن وقت با توجه به کمبودهای موجود در زمینه تجهیزات و امکانات مقابله‌ای کنترل آن غیر ممکن می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار