رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از راهیابی نمایش خیابانی «حایات» و کتاب « منتشا»، ریشه‌یابی نمایش‌های عامیانه آذربایجان به مرحله دوم چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری خبر داد.
کد خبر: ۸۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 24 August 2015

به گزارش تابناک تبریز به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی؛ حسن میلانی افزود: آثار نمایشی راه‌یافته به «چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی» در سه بخش اجرای نمایش، پژوهش و نمایشنامه معرفی شده اند که از این بین در بخش اجرای نمایش خیابانی، نمایش « حایات» کاری از مهدی صالحیار و در بخش پژوهش کتاب « منتشا» کاری از سیروس مصطفی به مرحله دوم چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری راه پیدا كرده‌اند.

وی تصریح کرد: نمایش حایات در بخش آیین های نمایشی با رویکرد آیین « قیشدان چیخما » یکی از آیین های نوروزی در منطقه آذربایجان بشمار می رود. این آیین با ورود شخصیتی ژنده پوش که بیشتر شبیه غول سیاه بوده آغاز می شود و مردم منطقه با برگزاری آیین های خاص این غول را از خود دور می کنند.

میلانی همچنین گفت: : کتاب « منتشا» پژوهشی در ریشه یابی نمایش های فولکلور آذربایجان کاری از سیروس مصطفی می باشد که به گردآوری و طبقه بندی نمایش های فولکلور آذربایجان پرداخته وگوشه ای از فرهنگ عامیانه آذربایجان را جهت آشنایی به هموطنان ارایه کرده است.

لازم به ذکر است، پس از بازبینی و بازخوانی182 اثر، در نهایت 27 اثر از 18 استان در سه بخش، اجرای نمایش (صحنه‌ای و خیابانی)، پژوهش، نمایشنامه به مرحله دوم چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری راه پیدا كرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار