کد خبر: ۸۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 23 August 2015


تابناک تبریز: باسلام و عرضه خسته نباشید ابتدا نطرتان را در باره وضعیت صنعت و تولید در شرایط پساتحریم بفرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

فضای فرهنگی پسا تحریم را برای مردم شرح دهیم .

با سلام وخیر مقدم خدمت شما ، عارضم خدمتتان در زمان تحریم با بسته شدن دروازه انتقال ارز و وسوئفیت و باز نشدن ال سی، بیشترین صدمه و آسیب را صنعت و تولید دیدند لذا اکثر تجهیزات و ماشین آلات صنایع ما در حال فرسودگی می باشند. با توجه به فرمایش و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر پیشقراول بودن صنعت در توسعه لذا یکی از مولفه توسعه یافتگی پیشرفت صنعت و تولید هر کشور می باشد.

بنده در جلسه ریاست جمهوری در هفته گذشته هم عرض کردم که ما نگران سوء مدیریت این دوره هستیم چرا که با وجود تحریم باز واردات اجناس خارجی افزایش یافته و این ناشی از سوءمدیریت و منشاء نگرانی ماست. شرایط پساتحریم مانند یک چاقوی دولبه است که یک لبه آن واردات بی رویه و لبه دیگر آن تقویت صنایع تولیدی و تکنولوژی می باشد در زمان پساتحریم به جای واردات بی رویه باید با روش تولید مشترک در ایران هم تولید را اضافه کرد و هم بازار های منطقه ای را در دست بگیریم. یکی از موهبات الهی به کشور ما منابع طبیعی است باید در تولید در اولویت قرار گیرد.

همانطور که مردم در هدفمندی یارانه ها دولت را همیاری کردن باید با تشریح درست ی فضا از مردم کمک بگیریم.

تابناک تبریز : همانطور که فرمودید در زمان تحریم با سوء مدیریت و افزایش بی رویه واردات از چین صنایع زیادی آسیب دیدند ازآن جمله خود استان ما که در صنعت چرم و صنایع دستی آسیب فراوان دیده است. نظر شما در این باره چیست؟

ببینید در یکی از مراسماتی که یکی از ناحیه های آموزش و پرورش تبریز ما را دعوت کرده بود بنده با مشاهده جوایز فراوان در آنجا از مدیران پرسیدم اینها چییست؟ که در جواب گفتند تابلوی و ان یکاد چینی است که خیلی ارزان خریدیم. با دیدن این شرایط بنده جوایز را ندادم. لذا واردات بی رویه خود منکر است و موجب ورشکستگی صنایع ما میشود. برای حل این مشکل باید دو کار مهم صورت گیرد یک وظیفه تولید گنندگان است که باید اجناس باکیفیتی را تحویل مشتری بدهند و دیگری ایجاد فرهنگ صحیح حمایت از تولید و است .

تاکید بر نظام تامین اجتماعی

مهندس رحمانی در ادامه سخنانشان با تاکید بر نظام تامین اجتماعی تصیح کردند امیرالمومنین وقتی در بازار میگشتند دیدن یک پیرمردی مشغول گدایی است با عتاب به یارانشان گفتند ای کیست؟ د رجواب گفتند که مسیحی است و در بازار گدایی می کند. حضرت امیر همانجا فرمودند که چرا وقتی جوان بود به کار گرفتید و حالا که پیر شده ولش کردید. در همانجا دستور پرداخت ماهیانه از بیت المال دادند.

تابناک تبریز: عدم شفافیت قیمت خودرو در ایران را چطور ارزیابی می کنید ؟

قیمت تمام شده خودرو شفاف است. همین پراید حدود داوزده و نیم میلیون تومان تمام می شود.قیمت تمام شده تولید در ایران بالاست ما کشور را گران اداره میکنیم. بهره وری پایین است باید فرهنگ سازی کنیم. بنظر من تا زمانی که مدیریت خودرو سازی زیر نطر دولت باشد ولی پاسخگو نباشد نباید انتظار معجزه داشت چراکه دولت در آن دخالت میکند دولت مدیریت آن را تعیین میکند ولی مسئولیت آن را نمی پذیرد. تابه امروز در مجلس با مدیریت تعرفهاز خودروسازان حمایت کردیم ولی تاکی این شرایط ادامه یابد. باید با مدیریت صحیح تعرف و کاهش آن در مدت زمان مشخص کیفیت و قیمت خودرو را بروز کنیم.

انتقاد به نحوه رای گیری برای نمایندگان

تا زمانی که نحوه رای گیری مجلس تغییر نکند نباید توقع انتظار کار خارق العاده ای از مجلس داشت. وقتی ب فردی با لابیگری رای بگیرد باید برای آن افراد کار کند و زمان نمایندگی را برای اصلاح مسائل آن گروه بکار گیرد. من زمانی به نماینده ای گفتم که چرا پروژه ای کار میکنی.هرکس به دفتر تو می آید کار آن را انجام میدهی، این وقت را برای اصلاح فرآیند بذار تا کار بسیاری از مردم حل شود. کسی را که رای آورد را مقدس نکنیم. مقدسات ما امام و رهبری و نظام اسلامی است . دیگران را مقدس نکنیم . باید به پیشگاه مردم پاسخگو باشند.

تابناک تبریز: آیا با رفع تحریم آیا منتظر ورود هیات های خارجی به استان باشیم؟

ببینید الان شرکت بنز با ایدم شروع همکاری کرد شرکت ZDF با چرخشگر آغاز همکاری کرد.با پیگیری توانستیم با فرانسه تولید گیربکس ال 90 را در تبریز شروع کنیم. به اطلاع همشهریان عزیزمان میرسیانم که در یک سال اخیر نیز سمند و پیکان وانت جدید را به تبریز آوردیم و موتور بنزیلی ایدم را در هفته دولت افتتتاح میکنیم در حال حاضر نیز ما پیگیر یک قرار داد بزرگ در استان هستیم که یک کار اقتصادی بزرگ است که انشالله تا 2 ماه آینده قطعی کرده و اخبار آن را خدمت هم استانی های عزیز می رسانیم.

تابناک تبریز : در اویل انقلاب در شاخص های توسعه رتبه دوم کشور بودیم ولی بعد از گذشت چند سال تا رتبه های 17 نیز سقوط کردیم.چه برنامه هایی برای ارتقای رتبه استان تا رتبه های شاخص در کشور دارید؟.

در بحث رتبه بندی شاخص های متفاوتی برای مقایسه وجود دارد. مانند تعداد کارخانه ومیزان سرمایه گذاری .... بله در سال 56 رتبه تبریز در مکان دوم کشوری بود . در سال 74 به رتبه های 17 نزول کرده بودیم. بعد روند صعودی شد و تا زمانی که ما نماینده شدیم رتبه استان دوازدهم بود ولی الان به رتبه های 5 و 6 ارتقا یافتیم. در زمان کنونی وضع اقتصاد استان نسبت به سایر استان های بد نیست. بنده در سال 83به معاون اول دولت وقت نامه ای نوشتم و با استناد به ایشان اعلام کردم که میزان سرمایه گذاری دولت در استان آذربایجان شرقی از متوسط سرمایه گذاری کشور پایین است. چون بخش خصوصی در استان ما فعالتر از بخش دولتی در تولید بوده است در تکانه های بعدی ضربه های کمتری نسبت به سایر استان ها خورده است .وضع صنایع تولیدی در استان ما نسبت به سایر استانها از وضعیت بهتری برخوردار است. در بازدید ما از شهرک اصلی شیراز طی گزارشات مدیران آنجا میزان تعطیلی کارخانه جات 80در صد بود در حالی که در شهرک سلیمی تبریز تعداد صنایع تعطیل شده حدود 40 درصد است. در دو سال گذشته رشد صنعت کشور منفی 12 در صد بود و در همان حال رشد صنعت در استان ما حدود منفی 6 درصد بود. در جواب سوال شما که چرا در کل پسرفت کرده ایم می توان به چند دلیل اشاره کردد که ریشه در 50 سال گذشته دارد .

در همایش موانع سرمایه گذاری در آذربایجان به چند عامل مهم رسیدیم.

عوامل فرهنگی و حتی تاریخی عوامل کاهش رشد صنعت است. قبلا مخصوصا در زمان پهلوی نگاه به آذر بایجان نگاه مرزی بود. میگفتند اگر در آذربایجان سرمایه گذاری کنیم، اگر روزی شوروی حمله کند صنایع ما نابود می شود این طرز فکر تا سالیان قبل نیز بود. در یک جمله در تبریز چشم هرا باید شست جور دیگر باید دید. بیبینید با آوردن چند کارخانه به تبریز وقتی در مساجد برای صحبت می رویم میگویند توضیح دهید که آیا در ایران خودرو شریک هستید ؟؟ببینید این رفتار با من است . نوع نگرش به تولید در استان ما خوب نیست. ببینید تولید کنندگان آذربایجانی به جای استان خودمان، در استان های دیگر سرمایه گذاری کنند.در تمام استان ها از استان ما سرمایه گذار است. طی گزارش مدیر صنایع اصفهان یک سوم سرمایه گذاران در اصفهان از استان ما هستند .مقررات در همه جا یکسان است ولی طرز برخورد متفاوت است و استان ما در این مبحث ضعیف عمل میکنند.

در زمان استانداری آقای بیگی قرار بود پروژه کامیون فاو را در تبریز اجرایی کنند. اکثر مدیران آن شرکت اصفهانی بودند ولی مدیر اصلی اصفهانی نبود. مدیران اصفهانی گفته بودند دو برابر آن که تبریز داده ما به شما میدهیم تا در اصفهان بذارید. ما در اخر به آنها گفتیم هرچقدر میدهید ما 10% بیشتر میدهیم. ببینید به پیشواز یک سرمایه گذار تبریزی در اصفهان معاون استاندار رفته بود یکی از واردکنندگان میگفت یک جنس مشابه را از گمرک شهریار وگمرک سهلان آورده بودم که چه اذیت هایی در گمرک سهلان دیدم. ببینید رفتار را؟ مشکل ما در تبریز نحوه برخورد است نه چیز دیگر؟

حرف آخر:

رسانه ها باکمک هم فضا را برا تسهیل سرمایه گذاری فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
به به جناب رحمانی! عجب صداقتی دارید شما؟ آدم باور میکنه که شما اصلا پول خرج نمیکنی و رای نمیخری؟ برادر میلیاردرتان خوبند انشالله؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
بابا رسانه بدبخت چرا باید فضا رو برای رانت بعضی ها به اسم سرمایه گذاری باز کنه آخه!
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
ازآقای رضا رحمانی پدر صنعت ایران به خصوص آذربایجانشرقی حمایت میکنیم واقعا مرد عمل و خون دل خورده صنعت ایران هستند ایشان. بارای قاطع و حداکثری خدمتگزاران مردم را بر کرسی قانون گذاری خواهیم نشاند به امید خدا.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار