اما پرسش کلیدی و بنیادین این است که چگونه می شود وقتی اعتباری برای یک موضوع و سرفصل مشخص تأیید شده و اعلام عمومی می شود ناگهان برای سرفصل دیگری اختصاص داده می شود؟! حاجی میرزایی در نشست علنی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد گفته بود:(من با آقای رئیس جمهور دیروز صحبت کردم؛امروز در محضر آقای دکتر جهانگیری و سایر اعضای دولت که اینجا هستند عرض می کنم کن درست است که این مطالبات معوق فرهنگیان به سرعت سامان داده سود و این کار را در دستور کار داریم.)
کد خبر: ۷۷۹۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ 12 September 2019

تابناک ایلام امبن جمشیدزاده ::خانواده بزرگ و پرجمعیت آموزش و پرورش کشور در دولتهای گذشته«غیر از دوره سازندگی که به دوره طلایی و شکوفایی این وزارتخانه در میان عام و خاص شهره شد.»در دیگر دوره ها؛دوران اصلاحات،دوران مهرورزی و دوران فعلی تدبیر و امید روی خوش به خویش نبیند و در سودا و احیای آن دوران تاریخی و طلایی حسرت بخورد؛اگر خانواده۱۵میلیون نفری آموزش و پرورش(اگر که فقط جمعیت ۱۴میلیون نفری دانش آموزی و یک میلیون نفری فرهنگیان کشور در حصار وابستگی فامیلی این خانواده را به شمار آوریم)

از روزهای پایانی امتحانات و شروع  تعطیلی  مدارس و رفتن دکتر سیدمحمد بطحایی از این وزارتخانه عریض و طویل و آمدن محسن حاجی میرزایی که قبل از رأی اعتماد نمایندگان مجلس و پوشیدن ردای صدرات وزارت در ۶سال گذشته دبیر هیأت دولت بوده،می شد پیش بینی کرد که سال تحصیلی جدید به دلیل برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و وقایع متعاقب آن،این وزارتخانه باید باز شبیه مصائبی که در ادوار گذشته بر آن رفته آبستن چالش ها، دگرگونی ها و پیشامدهای غیر منتظره باشد،چرا که وزیر کنونی آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت چند روز قبل از رأی اعتماد بالای نمایندگان به او در جمع خبرنگاران درباره زمان اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان گفته بود:( بر اساس تمهیدات دولت و هماهنگی ای که با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است

ان شاءالله از ابتدای مهرماه طرح رتبه بندی فرهنگیان اجرا می شود و امیدواریم در شروع سال جدید شاهد افزایش حقوق فرهنگیان عزیز باشیم.)درست آخرین بار سید جواد حسینی سرپرست قبلی آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان اعلام کرده بود:(از اول مهر طرح رتبه بندی معلمان اجرایی می شود.)این در حالی است که در زمان تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس،نمایندگان مبلغ۲هزار میلیارد تومان را برای اجرای نظام رتبه بندی در بودجه سال۹۸در نظر گرفتند که با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شده است این رقم با ۱۰درصد افزایش به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان تخصیص یابد که نماینده خواف و رشتخوار در مجلس این موضوع را خبر خوشی برای معلمان در آستانه مهر و بازگشایی مدارس قلمداد نموده بود و یادآور شده بود:(این تصمیمات با هماهنگی و دستور رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اجرایی شده است.)

اما پرسش کلیدی و بنیادین این است که چگونه می شود وقتی اعتباری برای یک موضوع و سرفصل مشخص تأیید شده و اعلام عمومی می شود ناگهان برای سرفصل دیگری اختصاص داده می شود؟! حاجی میرزایی در نشست علنی مجلس برای گرفتن رأی اعتماد گفته بود:(من با آقای رئیس جمهور دیروز صحبت کردم؛امروز در محضر آقای دکتر جهانگیری و سایر اعضای دولت که اینجا هستند عرض می کنم کن درست است که این مطالبات معوق فرهنگیان به سرعت سامان داده سود و این کار را در دستور کار داریم.)

آیا معنای سرعت در پرداخت مطالبات حقوق معلمان این بود؟!حاجی میرزایی پیش از رأی اعتماد مجلس در گفت و‌گو با «روزنامه ایران»گفته بود که:( حق و حقوق آموزش و پرورش را خواهد گرفت.)اکنون کف انتظار قاطبه فرهنگیان و معلمان که همیشه پا به پای در همه صحنه ها حضوری مستمر و فعال داشته و دارند از وزیر آموزش و پرورش این است که بر اساس صحبت ها و برنامه های اعلام شده خویش در این مورد پاسخگو ‌باشد.

این شاید نخستین آزمون جدی برای وزیر جدید آموزش و پرورش برای راستی آزمایی وعده ها و حرف های زده شده باشد.رییس جمهور که حاجی میرزایی را به سمت«وزیر آموزش و پرورش»منصوب کرده بود و رأی بالا هم از بهارستان اخذ نمود،طی حکمی در دو بخش عمومی و تخصصی اولویت های۲۳گانه این وزارتخانه را به ایشان ابلاغ نموده است،اولویت های عمومی که شامل۱۳بند و اولویت های تخصصی مشتمل بر۱۰بند که در آخرین بند آن«اجراز نظام رتبه بندی معلمان»به چشم می خورد که از همین جا می شود نتیجه گرفت که برای رییس جمهوری و پاستور نشینان هم اجرای نظام رتبه بندی آن طور که باید در بوق و‌کرنا دمیده شده تا حالا زیاد مهم و جدی نبوده و‌توفیری به اجرای بی قید و شرط آن نیست که جزو اولویت آخر تخصصی قرار می گیرد همانطور که کارشناسان وزیر تازه را اولویت دهم روحانی قلمداد نمی کردند نظام رتبه بندی هم به همین مسأله دچار شده است. 

اما هجوم رخداد ها و اصلاحات کم و نه چندان دلخوش کننده سه ماهه سال جاری و وعده های حسینی سرپرست این وزارتخانه همچون وعده «اجرای طرح رتبه بندی معلمان»از آغاز سال تحصیلی۹۸،تعیین تکلیف و استخدام معلمان حق التدریس و ممنوعیت تشریح حیوان زنده در آزمایشگاههای مدارس چنان پرشتاب و بی وقفه گذشت و مرتفع نشدن و لاینحل ماندن مصائب بی شمار این وزارتخانه آن چنان با سرعت برق و باد با ظرفیت ذهنی اعضای این خانواده به عناد و ستیز برخاست که هیچ فرصتی برای اصلاحات ولو اندک و تجدید قوا باقی نگذاشته است.هم اکنون کمتر از دو هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده و همچنان در بر همان پاشنه«عدم اجرای نظام رتبه بندی و تسویه مطالبات فرهنگیان» می چرخد و باز آسایش فکری خانواده آموزش و پرورش متلاطم و مشوش است که باز وزیری از جنس و ساختار وزیران قبلی و بلاتکلیفی مجدد این وزارتخانه؛ وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش یکی از کلیدی ترین و حساس ترین وزارتخانه های کشور از بدو انقلاب تا کنون بوده و به شمار می رود.

در دوران جنگ و تصدی موفق«سیدکاظم اکرمی»بر این وزارتخانه در مهر۶۳ وپس از دوران طلایی این وزارتخانه در دوران سازندگی و وزارت محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش این وزارتخانه مادر با مصائب عدیده و چالشهای فراوانی گریبانگیر و روبه رو شده است؛در دوران اصلاحات و تصدی مرتضی حاجی بر این وزارتخانه اصلاحات،برنامه های بلند مدت،تغییر رفرم و تلاشهای بی شماری صورت گرفت تا همچنان دوران شکوفایی و نوزایی آموزش و پرورش بر روی ریل توسعه باثبات و استوار به حرکت خود ادامه دهد و طرح طلایی ای که از دوران سازندگی درافکنده شده بود تکمیل گردد،

اما با اینکه برنامه ها و اصلاحات خوبی در این دوره که به دوران گذار جامعه رو به دموکراسی و توسعه ایرانی در حال حرکت بود،نشد آنچه که باید انتظارش می رفت؛چرا که مجلس هفتم عزم را بر این گذاشته بود که تمامی وزرای دولت اصلاحات را با طعم استیضاح،تحقیق و تفحص از وزارتخانه متبوع آنان آشنا کند،که دکتر داریوش قنبری سخنگوی قاطع و شجاع اقلیت مجلس هفتم«اصلاح طلبان»بر این مدعا صحه می گذارد؛علت این تصمیم هم که شرح آن در بالا آمد،پیگیری تخلفات مدیران اعلام شده بود.

مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات هم قرار نبود از این فرآیند مستثنی باشد و آذرماه سال۱۳۸۳ که طرح استیضاح وی،رأی مثبت۱۱۱نماینده مجلسی که در قرق جناح مقابل دولت بود را به همراه آورد،اما این پایان ماجرا نبود در پایان آذرماه که طرح استیضاح لغو شد،مخالفت تعداد کثیری از موافقان استیضاح سبب شد که سه ماه بعد در هنگام تصویب طرح تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش که به امضای۹۰نماینده مجلس رسیده بود، موجب شد بحث استیضاح وزیر در قالب تحقیق و تفحص ادامه یابدمجلس هفتم هیچگاه موفق به محو این شائبه و اتهام نشد که بحث استیضاح وزیر و تحقیق و تفحص پیش از آنکه جنبه مسوولیت شناسی و بازخواندن به پاسخگویی داشته باشد،صبغه سیاسی دارد که بیشتر از عدم محبوبیت وزیر وقت آموزش و پرورش در نزد نمایندگان نشأت می گرفت،

تعجیل نمایندگان مجلس برای به سرانجام رساندن بحث تحقیق و تفحص پیش از پایان کار دولت هشتم زمانی سوأل برانگیز شد که پس از پایان کار دولت اصلاحات و روی کار آمدن وزیر جدید«محمود فرشیدی»،اگرچه که مصائب و نارسایی ها و ضعف های موجود در نظام آموزش و پرورش کشور که استیضاح وزیر و تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش به آنها نسبت داده می شد،به قوت خود باقی ماند و حتی پررنگ تر هم شد،اما بحث استیضاح و ادامه روند تحقیق و تفحص مسکوت ماند.سپس در دوران مهرورزی و دولت های نهم و دهم دوران انفعال،رکود و پسرفت این وزارتخانه کلیدی با انتخاب وزیر جدید«محمود فرشیدی»پدیده آن سال در هاله ابهام و سراشیبی قرار گرفت چرا که انتخاب وی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از اتفاقات نادر و عجیب برای خانواده پرجمعیت آموزش و پرورش بود.

اگرچه تلاش مخالفان مرتضی حاجی در دامن زدن به جو متلاطم علیه وی در طول ماههای آخر حضور در وزارتخانه،با هدف به صفر رساندن هرگونه احتمال برای انتخاب مجدد حاجی به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت نهم موفق و کارساز بود،اما معرفی دو نامزد وزارت از سوی ا...نژاد؛علی اکبر اشعری و محمود فرشیدی هم به مخالفان ثابت کرد که هیچ گاه نمی توانند به بهبود وضعیت آموزش و پرورش دلخوش دارند.

شاید تنها۷۲روز حضور علی اصغر فانی معاون نظری و مهارتی وزارتخانه در زمان مرتضی حاجی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش و در فاصله پایان کار مرتضی حاجی و حضور وزیر جدید،برای مخاطبان تعلیم و تربیت امید کم رنگی به ارمغان آورد چرا که تا آن زمان هیچ گاه این اتفاق رخ نداده بود که فرهنگیان،نمایندگان مجلس و ناظران بیرونی یکصدا بر صلاحیت فردی که در رأس وزارتخانه قرار دارد صحه بگذارند.اما چرا موفق نشد نظر رییس جمهور سابق را برای کسب مقام وزارت جلب کند سوألی است که ا...نژادی بر خلاف عادات دیرینه پوپولیستی و مألوفش و تبریک های توئیتری به خواننده متوفی آمریکایی مایکل جکسون تا امروز در پاسخ به آن سکوت کرده است.پس از حضور رسمی فرشیدی در وزارت آموزش و پرورش،علی اصغر فانی نخستین کسی بود که وزارتخانه را ترک گفت و به شغل تدریس در دانشگاه تربیت مدرس بازگشت؛

حجم تغییرات در سطح مدیریت زمان فرشیدی چنان بود که فرهنگیان را به اعتراض نسبت به سیاسی بودن انتصابات و تغییرات ساختاری در وزارت آموزش و پرورش واداشت اما آنچه وزارت پرفراز و نشیب فرشیدی را زیر سوأل برد دیدگاه و نگاه وی به اولویت ها نظام آموزش و پرورش و حذف پژوهش مداری و برخورد سلیقه ای و سیاسی بود و این وزارتخانه را در محاق فرو برد و در دولت دهم تحویل حمیدرضا حاجی بابایی(عضو هیأت رییسه مجلس هفتم و رییس فراکسیون فرهنگیان نمود.)حاجی بابایی با انتصاب مدیران القایی و سفارشی،خواندیش،منفعل و ناکارآمد و اجرای طرح بدون پیش مطالعه،کار کارشناسی و میدانی،عجول،آشفته و بسته«طرح نظام تحول»ساختارهای کلیدی و استوار این وزارتخانه را در هم ریخت و باعث معضلات و ناهنجاری های بیشتری بر کالبد وزارت آموزش و پرورش شد.

 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کماندار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
وقتی انگیزه در کار نباشد ظلم به دانش اموز وخانواده انها میشود معلم دوشغله یا چند شغله هیچ بازدهی در کلاس ندارد دولت واین نظام علا قه ای به پیشرفت علمی نداشته وتنها با شعار وبزرگنمایی میخواهد پیشرفت کند که البته همه میدانند که دروغ در دولتهای ما حرف اول را میزند حالا بحث رتبه بندی وانتخابات با هم یکی شده وازمهرماه98 عنوان شده اما هیچ امیدی نیست .تحریم بهترین توجیه برای کارنکردن دولت است اما اختلاس ودزدی کاری مشروع وقانونیست وهر جندماه وزیر عوض کردن هم فریب دیگریست .اقایان معلمان همه چیز را میدانند و چوپانهای دروغگو را هم دقیقا میشناسند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار