شهرستان طرقبه شاندیز با وجود دارا بودن جمعیت ۷۰ هزار نفری و در حالیکه بیش از ۶ سال از پیوستن آن به زمره های شهرهای خراسان رضوی می گذرد اما فاقد اداره ثبت احوال و پیشخوان خدمات ثبتی است.
کد خبر: ۷۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 15 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از مهر، نبود اداره ثبت احوال و همچنین فقدان پیشخوان دولتی برای ثبت وقایع حیاتی و ارایه خدمات به مردم شهرستان طرقبه و شاندیز در حالی وارد سال هفتم خود شده است که به نظر می رسد مسئولان استان هنوز تصمیم برای رفع این مشکل نداشته و به گفته فرماندار این شهرستان نامه نگاری های متعدد این فرمانداری بی پاسخ مانده است.

مردم شهرستان طرقبه شاندیز که در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده‌اند هر روز به دلیل فقدان اداره ثبت احوال در این شهرستان مجبور به سفر به مشهد برای گرفتن خدمات می شوند که سبب اتلاف زمان و صرف هزینه گزافی برای آنها شده است.

شهرستان طرقبه شاندیز در شمال شرق و مرکز استان خراسان رضوی با جمعیت تقریبی ۷۰ هزار نفر واقع شده که در حال حاضر شامل دو بخش طرقبه و شاندیز بوده و از اواخر سال ۱۳۸۷ در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شده است اما هنوز از داشتن اداره ثبت احوال محروم است ...

متأسفانه امروزه با وجود قرار گرفتن این شهرستان در کنار کلان شهر مشهد و رفت و آمد بیش از ۲۰ میلیون زائر، مجاور و گردشگر در طول سال به دلیل فقدان برخی امکانات همچون اداره ثبت احوال مردم بومی و مسافرانی که اقامت چند روزه در این شهر ها دارند را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

احوالاتی که در این شهرستان ثبت نمی‌شود

ثبت احوال دفاتری هستند که بسیاری از خدمات هویتی مردم را از جمله ثبت ولادت، ثبت وفات و گواهی فوت، تعویض شناسنامه، صدور شناسنامه ناشی از فقدان، ثبت ولادت ایرانیان خارج از کشور، تغییر نام و نام خانوادگی، اصلاح تاریخ تولد، صدور گواهی تجرد، ثبت ازدواج به موجب اقرار نامه، صدور و تعویض کارت ملی را ارایه می دهند اما مردم این شهرستان برای دریافت هر یک از خدمات یاد شده باید فاصله این شهرستان با مشهد را در تردد باشند.

در حال حاضر یکی از مشکلات مهم شهر های توریستی تفریحی طرقبه و شاندیز با توجه به جمعیت ثابت و سیال آن نداشتن دفتر پیشخوان ارایه خدمت ثبت احوال است و محرومیت مردم از بسیاری از خدماتی که توسط این دفاتر همچون صدور کارت ملی هوشمند و گواهی فوت ارایه می شود موجب شده تا هزینه های گزافی شهروندان طرقبه شاندیز متحمل شوند.

در این راستا یکی از جوانان روستای جاغرق بخش طرقبه به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از مراجعه کنندگان دفاتر ثبت احوال در مشهد از دو بخش طرقبه و شاندیز هستند و تعداد زیادی از روستائیان بایستی با طی مسافت چند کیلومتری از این خدمات بهره مند شوند که بارها و بارها شاهد مشکلاتی از قبیل تصادف و صرف هزینه های ریالی بوده ایم و تاکنون با وجود این نیاز اما اقدامی انجام نپذیرفته است.

اکبریان ادامه داد: طرقبه شاندیز به عنوان یکی از پر بازدید کننده ترین شهرهای استان خراسان رضوی به شمار می رود و دفتر دفتری برای ارائه خدمات ثبت احوال ندارد و این در حالی است که سیاست دولت بر استفاده از خدمات الکترونیکی برای تسریع و سهولت در امر ارائه خدمت و از سوی دیگر صرفه جویی در وقت و خرج کرد است.

راه اندازی ثبت احوال نیازی انکار ناپذیر است

رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز در اینباره به خبرنگار مهر گفت: در گذشته پیگیری های بسیاری در خصوص راه اندازی اداره ثبت احوال توسط مسئولین شهری و اشخاص صورت گرفت اما به دلایل گوناگون تاکنون این اقدامات ثمر بخش نبوده است.

حسین ثابت گلستانی ادامه داد: درسال های اخیر که این منطقه به شهرستان ارتقا یافته ضرورت ارائه اینگونه خدمات بیش از پیش احساس می شود.

وی با اشاره به نبود دفتری برای ارائه خدمات ثبت احوال در این شهرستان گفت: یکی از ضرورت های مهم در این شهرستان راه اندازی ادره و یا دفتر مجهز به اراه این خدمات است که بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز با اشاره به اساس راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت به عنوان بازویی برای دستگاه های اجرایی، بیان داشت: انجام آسان خدمات هدف اصلی راه اندازی این دفاتر بوده و باید مردم در کنار محل سکونت خود خدمات را به راحتی دریافت کنند.

وی گفت: راه اندازی ثبت احوال ضرورتی انکار ناپذیر برای شهرستان طرقبه شاندیز است و می تواند بسیاری از مشکلات مردم را در رفت و آمد و صرف هزینه و اخذ خدمات در زمان مناسب را حل کرده و نیز زمینه اشتغال برای تعدادی از فارغ التحصیلان بومی را فراهم کند.

مسئولان ثبت احوال پیشقدم نمی شوند

فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز نیز در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر علت بی توجهی به این موضوع بیان کرد: با توجه به احساس نیاز شدید مردم برای امور جاری خود به خدمات این اداره چندین جلسه با حضور مدیرکل و معاونان اداره ثبت احوال در محل فرمانداری برگزار شده اما متأسفانه کارساز نبوده است.

سید حسن حسینی با اشاره به آمار بالا موالید و فوتی در شهرستان استقرار این اداره را مهم دانست و اظهار داشت:با وجود اینکه مسئولان شهری و به ویژه شوراهای اسلامی و شهرداری های طرقبه شاندیز در خصوص تأمین مکان برای استقرار موقت تا زمان ساخت اداره توسط ثبت احوال موافقت کرده اند اما این مهم با گذشت بیش از ۶ سال از شهرستان شدن بخش سابق طرقبه محقق نشده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با تدابیری که از سوی مدیرکل و مسئولان ثبت احوال اندیشیده می شود به زودی زود شاهد راه اندازی این اداره در شهرستان باشیم تا نیاز های مردم متدین این منطقه ییلاقی و تنفس گاهی مشهد در اسرع وقت و با سهولت انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار