کد خبر: ۷۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 15 August 2015

رشت - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از افزوده شدن رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی به رشته های دانشگاهی استان خبر داد.
[مدیرکل میراث فرهنگی: رشته صنایع دستی در گیلان دانشگاهی می شود]

رضا علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره گیری از اندیشه و دانش نیروی جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.
وی همکاری بین این اداره کل با دانشگاه گیلان و امضای تفاهمنامه همکاری بین این دو مرکز فرهنگی را موجب تخصصی شدن نگاه به صنعت گردشگری و صنایع دستی در استان دانست.
وی ادامه داد: مراکز دانشگاهی می توانند بستر مناسبی برای احیای میراث کهن این دیار و رونق گردشگری در شاخه های تخصصی فراهم آورند.
علیزاده، ساخت دانشکده گردشگری را زمینه ای مساعد برای علاقمندان و فعالان حوزه گردشگری عنوان کرد، تا در راستای کسب دانش فنی و تخصصی و نیز ایجاد مهارت های شغلی و اشتغال زایی گام بردارند.
وی درخصوص ورود رشته صنایع دستی به گیلان بیان کرد: صنایع دستی بعنوان بخشی از هویت سرزمینی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و علمی نمودن آن از طریق آموزش آکادمیک موجب تعدد بیشتر هنرمندان متخصص و جوان خواهد شد.
وی همچنین از بهره گیری از دانش آموختگان هنرهای سنتی و صنایع دستی در راستای ارتقا کیفیت ، نوآوری و احیای برخی رشته های این حوزه خبر داد و افزود: بهره گیری از اندیشه و دانش نیروی جوان و تحصیل کرده گامی در راستای احیای هنرهای بومی و محلی خواهد بود.
علیزاده، مهمترین برنامه های معاونت صنایع دستی را ایجاد تنوع ، کیفیت، افزایش مراکز عرضه، تقویت روحیه نوآوری و خلاقیت در حوزه صنایع دستی اعلام و خاطرنشان کرد: اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان با مورد توجه قرار دادن و احیای هنرهای اصیل و سنتی پدیدار می شود.
وی با بیان اینکه صنایع دستی خارجی موجود در بازار ، صنایع دستی بومی و محلی گیلان را تحت الشعاع قرار داده، بیان کرد: باید از حاشیه ها فاصله گرفت و با پرداختن به رونق محصولات سنتی موجبات اشتغالزایی در این زمینه و نیز رونق اقتصادی هنرمندان را فراهم کرد.
وی به اتخاذ تصمیمات جدی برای برپایی بازارچه های دائمی صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: دریافت مهر اصالت یونسکو برای برخی از محصولات صنایع دستی از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، کدوی منقوش ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی، قلاب بافی و ...برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار