مدير ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي در دست اقدام مديريت ژئو پارک قشم توسعه گردشگري در جزيره قشم همگام با حفظ سنت‌ها و ارزش‌هاي تاريخي خليج فارس است.
کد خبر: ۷۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲ 15 August 2015
به گزارش تابناک، به منظور انجام گشت‌هاي دريايي توسط گردشگران در جنگل‌هاي حراي قشم، شناورهاي چوبي ويژه گردشگري جايگزين شناورهاي فايبرگلاس خواهند شد.

حميدرضا محسن پور ادامه داد: در اين راستا تبديل قايق‌هاي تفريحي فايبر گلاس در جنگل‌هاي حرا به قايق‌هاي چوبي در دست اقدام است.

محسن پور خاطرنشان کرد: همچنين بايد در نظر داشت که استفاده از قايق‌هاي چوبي در جنگل‌هاي حرا سازگاري بيشتري با محيط زيست منطقه دارد.

مدير ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: همچنين بررسي‌هاي به عمل آمده ثابت کرده است که عمر قايق‌هاي چوبي پنج برابر بيشتر از قايق‌هاي فايبرگلاس است که استفاده از آن مي‌تواند براي قايق داران فعال در اين حوزه از صرفه اقتصادي بهتري نيز برخوردار باشد.
وي ادامه داد: در اين راستا ژئوپارک قشم سفارش ساخت يک فروند قايق تفريحي چوبي را داده است تا با به کارگيري آن به عنوان پايلوت ساير قايق داران را به استفاده از قايق‌هاي چوبي ترغيب کند.

وي اذعان داشت: اين شناور از ويژگي‌هاي بسيار خوبي برخوردار است که وجود سايبان و سازگاري با محيط زيست از مهم‌ترين ويژگي‌هاي آن محسوب مي‌شود.

محسن پور بيان کرد: به طور قطع با به کارگيري شناورهاي چوبي در جنگل‌هاي حرا، علاقه مندان بيشتري براي گشت تفريحي در اين جنگل دريايي رغبت نشان خواهند داد.

اين مقام مسوول در سازمان منطقه آزاد قشم يادآور شد: ساخت اين قايق تفريحي چوبي ظرف 40 روز آينده به اتمام خواهد رسيد.
 
نابودي دانش ساخت لنج هاي چوبي در قشم

وي تاکيد کرد: طي سال‌هاي اخير صنعت لنج سازي در جزيره قشم که از قدمت بسيار طولاني برخوردار است روبه فراموشي گذاشته شده است.

وي بيان کرد: هم اکنون تعداد کارگاه‌هاي لنج سازي چوبي در جزيره بسيار محدوده شده است به طوري که اکثر کارگاه‌هاي قديمي به ساخت لنج هاي فايبرگلاس روي آورده‌اند.

مدير ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: قديمي‌ترين استادکاران ساخت لنج هاي چوبي متعلق به روستاهاي گوران و پي پشت در جزيره قشم هستند.

وي با اشاره به اين که اين روستاها در غرب جزيره قشم واقع شده‌اند، اذعان داشت: با وجود دانش با ارزش لنج سازي در ميان بوميان اين روستاها اما متاسفانه در محروميت کامل به سر مي‌برند.
 
ضرورت حمايت سازمان بنادر از سازندگان شناورهاي چوبي

اين مقام مسوول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: لازم است در اين راستا نگاه سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان متولي اصلي ساخت شناور در کشور نسبت به ترويج ساخت شناورهاي چوبي تغيير يابد.

وي خاطرنشان کرد: هم اکنون در ساير کشورهاي پيشرفته جهان به ساخت شناورهاي چوبي روي آورده‌اند؛ چرا که به خوبي به مزيت‌هاي شناورهاي چوبي در مقايسه شناورهاي فايبرگلاس پي برده‌اند.

مدير ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اين که دانش لنج سازي در کشورمان در حال از بين رفتن است، اظهار داشت: در گذشته بسياري از کشورهاي منطقه لنج هاي چوبي را به ايران سفارس مي‌دادند اما هم اکنون سفارش‌هاي ساخت لنج به پاکستان داده مي‌شود.

وي بر ضرورت ساخت موزه لنج هاي چوبي در قشم تاکيد کرد و گفت: در سازمان منطقه آزاد قشم در حال برنامه ريزي براي ساخت چنين موزه اي هستيم که اميدواريم به زودي شاهد اجرايي شدن اين طرح با ارزش در جزيره قشم باشيم.



منبع: مانا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار