مدیر یک واحد تولید صنعتی در ایلام گفت: بین سال‌‎های 91 تا 93 روزگار سختی را گذراندیم چون مواد اولیه 150 درصد گران شدند اما هم‌اکنون و با سیاست‌های دولت «تدبیر و امید» خوشبختانه قیمت مواد اولیه ثابت است و این کمک بزرگی به صنعت‌گر محسوب می‌شود و هم‌اکنون از شهرک صنعتی ایلام بوی حیات می‌آید.
کد خبر: ۷۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۷ 13 August 2015

مدیر یک واحد تولید صنعتی در ایلام گفت: بین سال‌‎های 91 تا 93 روزگار سختی را گذراندیم چون مواد اولیه 150 درصد گران شدند اما هم‌اکنون و با سیاست‌های دولت «تدبیر و امید» خوشبختانه قیمت مواد اولیه ثابت است و این کمک بزرگی به صنعت‌گر محسوب می‌شود و هم‌اکنون از شهرک صنعتی ایلام بوی حیات می‌آید.

هر چند گرمای سوله‌های شهرک صنعتی ایلام به سختی برای ما قابل تحمل بود اما کسانی در این مراکز مشغول فعالیت بودند که گویا شیرینی تولید و اشتغال تحمل گرمای هوا را برای آنان آسان کرده بود، امیدوار و مصمم از کار خود می‌گویند و این یعنی گام اول خودباوری برای این‌که بگوئیم صنعت در ایلام تعطیل نیست، بلکه نیازمند خودباوری ‎است نگاهمان را به اشتغال عوض کنیم و جور دیگر ببینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، در تور «خبری - صنعتی» که شرکت شهرک‌های صنعتی آن را برگزار کرد، خبرنگاران ایلامی از سه واحد که بر اساس تعریف جزو صنایع کوچک به حساب می‌آیند بازدید و در جریان فعالیت آنها قرار گرفتند.

مهندس « احمد منصورزاده» مدیر واحد صنعتی «نهرباران زاگرس» که لوله‌های پُلیکا را تولید می‌کند با بیان این‌که کار خود را از سال 1385 آغاز کرده است، گفت: و واحد تولیدی‌اش در طول این مدت حتی یک ساعت خاموشی نداشته است.

وی ادامه داد: در واحدهای فعال شهرک صنعتی ایلام و در شرایط دشوار سال‌های اخیر گامه‌ای چشمگیری برای حفظ و افزایش تولید و اشتغال انجام شده که نشان از توان و ظرفیت تولید و کارآفرینی در استان است که لازم است این ظرفیت از سوی رسانه‌ها معرفی شود تا دیگران هم انگیزه‌ی لازم را برای ورود به بخش تولید پیدا کنند.

وی با انتقاد از برخی تبلیغات ناامیدکننده خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها رکود و یا مشکلات برخی واحدها را آن‌چنان بزرگ می‌کنند که فعالیت واحدهای موفق در سایه‌ی این تبلیغات مهجور واقع می شوند و در حالی‌که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با آن‌که فعلاً فقط تغییر نگاه انجام شده و به‌علت مشکلات ناشی از تحریم‌ها هنوز گام‌های عملی چندانی برداشته نشده اما در همین مدت شاهد تأثیر مثبت این تغییر نگاه و حمایت معنوی مسئولان کشور و استان در وضعیت صنایع بوده‌ایم.

این کارشناس صنایع از تولید 4 محصول در واحد تولیدی خود خبر داد و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته مسئولان فقط تا بریدن روبان با صنعت‌گر همراهی می‌کردند و درست در زمانی که نیاز به حمایت ‌داشتند او را تنها می‌‎گذاشتند، در حالی‌که واحدهای صنعتی پس از آغاز فعالیت بیشتر نیاز به حمایت دارند.

منصورزاده مهم‌ترین دغدغه‌های خود را عوض شدن نگاه مسئولان و انرژی مثبت دادن به صنعتگران دانست و گفت: حفظ سرمایه‌های موجود خیلی مهم است تا فعالان کنونی ناامید نشوند.

این صنعتگر با بیان این‌که واحد تولیدی‌اش هم‌اکنون 250میلیون ریال سرمایه‌ی دارد، تصریح کرد: کار خود را با 50 میلیارد ریال سرمایه آغاز کردم و هم‌اکنون 40 نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند.

منصورزاده نگاه دولت به بخش صنعت را امیدبخش دانست و گفت: بین سال‌‎های 91 تا 93 روزگار سختی را گذراندیم چون مواد اولیه 150 درصد گران شدند اما هم‌اکنون و با سیاست‌های دولت تدبیر و امید خوشبختانه قیمت مواد اولیه ثابت است و این کمک بزرگی به صنعتگر محسوب می‌شود و هم‌اکنون از شهرک صنعتی ایلام بوی حیات می‌آید.

وی با بیان این‌که صنعتگران نباید انتظار کمک یکسویه داشته باشند بلکه باید تعامل با مدیران را در دستور کار قرار دهند تا همه موفق شویم، ادامه داد: شرایط عراق بازار خوبی را برای محصولات ما ایجاد کرده است و علاوه‌بر آن پتروشیمی ایلام با خرید این محصولات موجب امیدواری ما شده است.

دومین بازدید خبرنگاران از کارگاه تولیدی پنجره‌های یو.پی.وی.سی بود که به گفته‌ی مهندس دارایی، مدیرعامل این واحد تولیدی از جمله واحدهایی است که در جریان فعال کردن واحدهای تعطیل در سال گذشته فعال شده است و در این مدت کوتاه توانسته در زمینه‌ی تولید و فروش محصولات موفق باشد.

نظری از زمان فرجام و فرصت کم بانک‌ها به دریافت‌کنندگان تسهیلات و زمان تنفس محدود وام‌ها انتقاد کرد و گفت: در این واحد صنعتی بین 7 تا 9 نفر مشغول فعالیت هستند و محصولات تولیدی هر دو ماه یک‌بار توسط کارشناسان اداره استاندارد مورد بازدید قرار می‌گیرند.

«مرتضی دارایی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام، با بیان این‌که فعالیت‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی امتیازات قابل‌توجهی برای متقاضیان ایجاد کرده است، تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی مباحثی از قبیل تملک زمین، آب و برق، جاده دسترسی و مسائلی از قبیل تغییر کاربری اراضی برای متقاضیان از قبل آماده و اجرایی شده و تنها دغدغه افراد تولید خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام با تأکید بر سنجش مزیت‌های نسبی و محلی در تولید استان تصریح کرد: تولید باید مدیریت شود تا ثمر دهد و عواملی از قبیل تنوع محصول، نوآوری و قیمت‌گذاری صحیح که از آیتم‌های موفقیت در تولید هستند باید در رأس برنامه‌های مدیریتی تولیدکنندگان قرار گیرد.

دارایی در تشریح واحدهای فعال و غیرفعال صنعتی استان یادآور شد: برای مشخص کردن واحدهای فعال و غیرفعال در سطح استان در سنوات مختلف آیتم‌های مختلفی از جمله تعداد و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌شده و بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان 25 درصد از واحدهای صنعتی استان غیرفعال هستند.

وی با اشاره به استقرار نیمی از واحدهای صنعتی استان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اظهار کرد: 14 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که از این تعداد، 10 شهرک به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز در مرحله عملیاتی هستند و در این 14 شهرک و ناحیه صنعتی 270 مجوز و قرارداد داریم و در مجموع 570 پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام با بیان این‌که بر اساس برداشت‌های شهودی بین 50 تا 55 واحد فعال صنعتی در سطح استان فعالیت دارد و تعدادی نیز نیمه‌فعال هستند، خاطرنشان کرد: دو بحث توافق هسته‌ای کشورمان و ایجاد منطقه‌ی آزاد تجاری مهران برای رونق و توسعه تولید جز برنامه‌ها و فرصت‌های پیش‌آمده برای تولید و صنعت استان است که با توجه به مشوق‌های منطقه فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار است.

دارایی خاطرنشان کرد: مدل‌های حمایتی مختلفی برای پشتیبانی صنایع وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تورهای صنعتی آموزشی، حضور در نمایشگاه‌ها، ایجاد شرکت‌های خدمات صادراتی، خوشه‌های صادرات، شبکه‌سازی و توسعه خوشه‌ها، ایجاد مجتمع فناوری اطلاعات و تشکیل اتحادیه و تعاونی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی اشاره کرد.

وی با اشاره به تدوین و چاپ کتاب فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری استان در قالب کتاب بنفش خاطرنشان کرد: در این کتاب که برای اولین بار در استان به چاپ رسیده 100 طرح برای سرمایه‌گذاری به متقاضیان معرفی‌شده است.

دارابی از احداث شهرک صنعتی شماره 2 ایلام در آینده‌ی نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: جانمایی این کار نیز انجام شده است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار