کد خبر: ۷۵۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 06 July 2019
تابناک / جنگل‌های هیرکانی مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان با تأیید یونسکو به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو، به عنوان میراث جهانی ثبت شد.
 
جنگل‌های هیرکانی با تأیید کارشناسان IUNC در چهل و سومین اجلاس یونسکو، به عنوان میراث جهانی ثبت شد. پس از ثبت کویر لوت، جنگل‌های هیرکانی دومین میراث طبیعی ایران است که در یونسکو ثبت جهانی می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های مختلط پهن برگ است که حاشیه جنوبی دریای خزر را پوشانده است. این جنگل‌ها در پنج استان شمالی ایران؛ خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و اردبیل و در منطقه‌ای از کشور آذربایجان گسترده شده است.

سهم ایران از مساحت این چنگل‌ها ۲ میلیون هکتار است و از موضوع ثبت جهانی این میراث طبیعی از سال ۸۵ و از سوی کشور آذربایجان در یونسکو مطرح شده است و با توجه به اینکه براساس قوانین یونسکو، ثبت میراث طبیعی مشترک بین کشورها، این میراث به نام کشوری که سهم بیشتری از آن دارد، ثبت می‌شود، موضوع ثبت جنگل‌های هیرکانی را گروه‌های میراث فرهنگی ایران پیگیری کردند.

به دلیل نبود سیاست‌های درست در برداشت و بهره برداری از چوب این جنگل‌ها و همچنین برخی اقدامات غیرقانونی از سوی افراد ذی نفوذ، تهدید جدی برای حیات جنگل‌های شمال ایران محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد حتی سیاست‌هایی مانند طرح تنفس جنگل که تا ۱۰ سال بهره برداری از درختان جنگل را به شدت محدود می‌کند، نتواند از تخریب این میراث طبیعی ایران جلوگیری کند.

کارشناسان محیط زیست امیدوارند با ثبت جنگل‌های شمالی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، حمایت‌های جهانی برای جلوگیری از این جنگل‌ها صورت گیرد.
 
گفتنی است؛ هیرکان نام یونانی گرگان است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار