کد خبر: ۷۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰ 10 August 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:محمدرضا هاجری عصر امروز در یک‌صد و دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه رسانه‌‌ها از جنگ آب در آینده نزدیک خبر می‌دهند، اظهار داشت: کمبود آب شیرین در مناطق کم آب و خشک سبب شده است این مناطق برای تأمین آب به سمت دریاها و اقیانوس‌ها بروند و با نصب آب‌شیرین‌کن کمبودهای خود را جبران کنند.

وی با بیان اینکه کمبود آب، بحث مدیریت مصرف آب در جهان را به موضوع روز تبدیل کرده است، افزود: اگر مدیریت مصرف آب با آموزش‌های لازم کنترل نشود کم‌آبی و خشکسالی زندگی انسانی و حیوانی را با خطر جدی مواجه می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بحران آب و خشکسالی در استان فارس و بی‌آبی شدید در استان و در شهر شیراز خاطرنشان کرد: باید در چند مرحله بحران آب مدیریت شود تا از وضع کنونی خارج شده مشکلات این حوزه برطرف شود و این بحران کنترل شود.

هاجری ارائه آموزش‌های لازم برای مصرف و مدیریت آب را ضروری دانست و تصریح کرد: این آموزش‌ها باید علاوه بر صدا و سیما و رسانه‌ها، در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بازیافت پسماند آب‌های مصرفی و جمع‌آوری، کنترل، مدیریت و تصفیه منطقه‌ای آب و فاضلاب برای استفاده مجدد می‌تواند برخی مشکلات و معضلات کمبود آب و خشکسالی را برطرف کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه استان فارس روی خط خشکسالی قرار دارد عنوان کرد: همجواری و نزدیکی با دو استان پر آب مانند کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال بختیاری فرصتی است تا با اجرای طرح‌های مشارکتی با این دو استان برخی نیازمندی‌های استان فارس به آب تأمین شود و سرمایه‌گذاری مشترک برد برد برای دو استان مشکل‌گشا باشد.

هاجری با اشاره به طرح اتصال استان فارس به خلیج فارس اجرای این طرح را در راستای تأمین آب برای استان ضروری و لازم دانست و اظهار داشت: این طرح مصوبه کشوری، رسمی و قانونی است، اما اجرای آن به دلیل برخی اعتراضات راکد مانده است و بهتر است این مصوبه در فضای آرام عملیاتی شود و اتصال استان فارس به دریا که یکی از مطالبات بر حق استان است تحقق یابد.

وی با بیان اینکه تقاضای انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان، فارس و یزد و نصب آب شیرین‌کن به منظور تأمین برخی نیازهای ضروری و حیاتی این استان‌ها در دوسال گذشته مصوب شده است که نیاز به پیگیری جدی دارد گفت: استان کرمان در آستانه انتقال آب است، اما انتقال به استان‌های فارس و یزد نیز در حال بررسی است که لازم است اقدامی عملی در این زمینه صورت گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه آب‌های مصرفی در بخش کشاورزی و فضای سبز با روش سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بهره بردن از شیوه لوله‌کشی کنترل شده در کشاورزی و قطره‌ای کردن آبیاری می‌تواند از هدر رفتن آب‌ها و خالی شدن سفره‌های آب شیرین زیر زمین جلوگیری کند و سبب حفظ حیات شود و آب‌های سرگردان و پراکنده را متمرکز کرده و به سوی مصرف صحیح هدایت کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار