به گزارش تابناک ایلام
مدیرکل بحران استانداری ایلام گفت: دستگاه های اجرایی موظف هستند پنج درصد بودجه سالانه خود را به حوزه مدیریت بحران اختصاص دهند.
کد خبر: ۷۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲ 10 August 2015
به گزارش تابناک ایلام، احمد کرمی روز دوشنبه در نشست با اعضای برخی تشکل های مردم نهاد فعال در این استان اظهار کرد: اگر دستگاه های اجرایی این مهم را در تخصیص اعتبار رعایت کنند، بخشی از نیازمندی های این حوزه مرتفع می شود.
به گفته وی، مخاطرات زیست محیطی یکی از اصلی ترین چالش های پیشروی انسان ها در دنیای امروز است که توجه همگان را برای مقابله با حوادث و بلایای این حوزه می طلبد.
کرمی افزود: بدون شک اکتفای صرف به امکانات و تجهیزات دولتی برای مقابله با حوادث و بحران ها اثربخش نبوده و استفاده از ظرفیت و توانایی تشکل های مردم نهاد باید جزو برنامه های اصلی دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران باشد.
مدیرکل بحران استانداری ایلام با اشاره به وقوع بیش از 100 مورد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان از ابتدای امسال تاکنون یادآور شد: تعدد وقوع آتش سوزی، نگرانی مردم و بویژه حافظان و دوستداران طبیعت را بدنبال داشت که می طلبد همه دلسوزان محیط زیست دست بدست هم دهند تا ضمن پیشگیری از تکرار آثار مخرب آن تا حد امکان جلوگیری کنیم.
کرمی ادامه داد: 1000 میلیارد تومان طی سال های 93 و 94 از مدیریت بحران کشور در اختیار جمعیت هلال احمر به منظور خرید بالگرد اختصاص یافت ولی بدلیل مشکلات ناشی از تحریم ها تاکنون اجرایی نشده که در صورت رفع تحریم ها استان ایلام در اولویت خرید بالگرد قرار می گیرد.
وی گفت: توانمندسازی اعضای تشکل های مردم نهاد با ارایه آموزش های کاربردی و تخصصی برای مقابله با شرایط بحرانی از برنامه های مدیریت بحران است و به همین منظور کارگاه آموزشی بزودی در استان برگزار می شود.
وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی برای مدیران عضو ستاد مدیریت بحران شش استان غرب کشور تاکید کرد: هر چقدر مدیران به این قوانین آشنا شوند ولی از ظرفیت گروه های مردمی استفاده نشود، اثربخشی هم پایین است.
مدیرکل بحران استانداری ایلام شناسایی حوادث و بلایای طبیعی کشور و استان را پراهمیت خواند و اضافه کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته بیشترین تلفات ناشی از حوادث طبیعی در ایلام ناشی از پدیده رعد و برق بوده است.
وی اظهار کرد: اماکن و دستگاه های حساس بر اساس قانون باید به امکاناتی همچون موتور برق اضطراری برای شرایط بحرانی مجهز باشند حال انکه بسیاری از مراکز همچون بیمارستان های استان از این امکان بی بهره اند.
بازنگری در قوانین و مقررات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و بروز رسانی آنها برای حفاظت و صیانت از این مواهب خدادادی از دیگر مواردی بود که مدیرکل بحران استانداری ایلام به آن اشاره کرد.
کرمی افزود: همزمان با هفته ایمنی در برابر زلزله در مهرماه، رزمایش آمادگی دستگاه های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران با همراهی تشکل های مردم نهاد در استان برگزار می شود تا ضمن ارزیابی وضعیت موجود، برنامه ریزی برای تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز انجام شود.
به گفته وی، تجهیز انفرادی اعضای تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در صورت تامین اعتبار و اجرای کارگاه های آموزشی و کاربردی جزو برنامه های اصلی مدیریت بحران استانداری ایلام است.
مدیرکل بحران استانداری ایلام بیمه اعضای تشکل های مردم نهاد را از مواردی ذکر کرد که بسیار ضروری است و باید هر چه سریعتر برای این موضوع چاره اندیشی شود.
کرمی در پایان از برنامه ریزی برای استفاده از پهباد برای شناسایی کانون های بحرانی در استان خبر داد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری ایلام نیز در این نشست گفت: انسان ها در سال های اخیر نسبت به محیط زیست و منابع طبیعی نامهربان شده اند و همین موضوع باعث شده طبیعت امروز روی دیگر خود را به ما نشان دهد که بازتاب عملکرد خود انسان هاست.
علی مهرعلیزاده تاکید کرد: مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست در طول تاریخ بر عهده خود مردم بوده و از زمانی که این موضوع در دست مردم خارج شد مخاطرات جدی این حوزه را تهدید می کند که به شکل آتش سوزی، سیل و بحران آب خود را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: مردم استان ایلام همواره در حفاظت از عرصه های طبیعی پیشتاز بوده اند و بعنوان مثال طی ماه های گذشته اجرای برخی طرح های اقتصادی و اشتغالزا در استان بدلیل مشکلات زیست محیطی با مخالفت مردم روبرو شد.
مدیرکل اجتماعی استانداری ایلام با قدردانی از تلاش های سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در استان گفت: این افراد در حفاظت از عرصه های جنگلی فراتر از توان خود فعالیت کرده اند.
مهرعلی زاده یادآور شد: ساختار سازمان های محیط زیست و منابع طبیعی باید مردمی شود تا اثر بخشی اقدامات و فعالیت ها بیشتر باشد.
تشکیل دبیرخانه مدیریت بحران در استان برای بررسی انتظارات، امکانات و برنامه ریزی به منظور تامین آنها از خواسته های مهرعلی زاده در این نشست بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار