رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در گفت‌وگو با تسنیم:
رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با بیان اینکه شیوه تربیت خبرنگاران بومی در کشور ساماندهی شود، گفت: اجازه ندهیم خبرنگاران رفتار غربی‌ها را در حوزه رسانه تقلید کنند.
کد خبر: ۷۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 09 August 2015

مسعود بصیری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، اظهار داشت: مشکلات خبرنگاران را باید به چند دسته تقسیم کنیم، اولین دسته آنها برخی وابستگی‌ها و دلبستگی‌ها به جناح‌ها بدون در نظر گرفتن حقیقت است.

وی با بیان اینکه البته قاطبه خبرنگاران را نباید جزء این دسته محسوب کرد، افزود: اما متأسفانه در میان آنها مشاهده‌ شده است که عده‌ای مصالح کشور یا حقیقت را فدای گرایش‌های مادی و قبیله‌ای خود می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور دسته دوم مشکلات خبرنگاران را مربوط به تکنیک و فن رسانه‌ای آنها دانست و عنوان کرد: برخی از ما عمدتاً با تکنولوژی روز به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارای مشکل هستیم، سطح مطالعه ما روزمره شده و کمتر به سراغ شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی می‌رویم در حالی‌که خبرنگاری امروزه یک علم گسترده در حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی است و خبرنگاری صرفاً چگونه نوشتن انشا و چگونه تیتر زدن نیست.

وی گفت: دسته بعدی از مشکلات به مشکلات معیشتی و نگرانی‌های شغلی آنها باز می‌گردد. امروز در کشور ما خبرنگاری برای عده‌ای یک نردبان برای رسیدن به‌مناصب دیگر محسوب می‌شود، البته خیلی هم مقصر نیستند، چرا که نگرانی آنها درباره آینده شغلی و میزان درآمدشان قابل‌درک است.

بصیری خاطرنشان کرد: الان همه کارمندان و همه گروه‌های شغلی تقریباً دارای یک وضعیت مشخص هستند، اما در حالی‌که مثلاً یک راننده کامیون با شغل شریفی که دارد می‌تواند از مزایای بیمه استفاده کند، خبرنگاران برای داشتن همین حق نیز دچار مشکل جدی هستند و امروز خبرنگاران بسیاری را می‌شناسیم که سال‌های زیادی از عمر خود را بدون داشتن بیمه گذرانده‌اند و متولی پاسخگویی هم برای آنها وجود نداشته است. همین امر سبب می‌شود عده‌ای از آنها سوءاستفاده کرده و به اسم حق‌التحریر یا اسامی مشابه آن از پرداختن حق بیمه خودداری کرده یا خبرنگار را درگیر آگهی و پورسانت گرفتن کنند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور با اشاره به آسیب‌هایی که بر سر راه خبرنگاری وجود دارد، عنوان کرد: مهم‌ترین آسیبی که رسانه‌های ما را تهدید می‌کند، عدم استقلال مالی، قبیله‌گرایی و حزب‌زدگی، ورود به عرصه‌های سیاسی و در نظر نگرفتن منافع ملی، تقلید از سبک‌های غربی رسانه‌ای بدون داشتن مدل بومی، نداشتن برد بلند رسانه‌ای در جهان، توجه به مسائل حاشیه‌ای و عدم نگاه اولویت محور به موضوعات مهم کشور است.

وی افزود: خوشبختانه سطح درک جامعه رسانه‌ای ما بسیار رشد یافته و امروز با برخی مسائل که درگذشته دیده می‌شد، کمتر مواجه هستیم، اما به نظر می‌رسد برای مقابله با این آسیب‌ها نخست باید آموزش خبرنگاران به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد و در درجه دوم آنها دارای یک صنف قدرتمند بدون حاشیه و به‌دور از سیاست‌بازی باشند.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت آموزش‌های حرفه‌ای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در کشور، تصریح کرد: از نظر آموزش کلیات در موضوع رسانه خوب هستیم و اساتید به نام و قابل‌ستایشی در کشور داریم، اما واقعیت این است که ما بیش از آنکه بر محتوای فکری خبرنگاران وقت بگذاریم بر تکنیک‌های روزنامه‌نگاری تمرکز می‌کنیم. باید این شیوه‌ها تغییر کند و ما شیوه تربیت خبرنگار بومی را برنامه‌ریزی و ساماندهی کنیم.

اجازه ندهیم خبرنگاران رفتار غربی‌ها را در حوزه رسانه تقلید کنند

وی گفت: فرهنگ ما با دنیا متفاوت است و باید آن را به سمت نگاه اسلامی سوق دهیم و اجازه ندهیم خبرنگاران ما رفتار غربی‌ها در حوزه رسانه را تقلید کنند که البته همین تقلید هم در بسیاری از مواقع به خوبی انجام نمی‌شود و ملقمه‌ای از رفتارهای ناآشنا با رسانه و جامعه از آن به‌دست می‌آید.

بصیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر راهکارهای مقابله با فعالیت برخی از پایگاه‌های خبری و هفته نامه‌های غیرحرفه‌ای که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: ساماندهی و سازماندهی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خواسته به حق همه اهالی دلسوز رسانه است و به‌طور قطع باید نظام جامعی برای آنها تعریف شود، اما باید متوجه باشیم که این مسئله نباید همراه با گرایش‌ها دولتی و حزبی صورت گیرد، چرا که هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید و همیشه اسیر این‌گونه نگاه خواهیم بود.

وی افزود: مسئولان باید به هر شکل ممکن در راه‌اندازی یک صنف قدرتمند بدون سیاست‌زدگی برای خبرنگاران بکوشند و بخش عظیمی از فعالیت رسانه‌ای کشور را به‌همین صنف واگذار کنند. در واقع برون‌سپاری بخش زیادی از مشکلات خبرنگاران را کاهش می‌دهد و آنها خود بر معضلات موجود فائق می‌آیند.

بصیری با بیان اینکه وضعیت معیشتی خبرنگاران در کشور ما نه چندان بالاست و نه چندان بد، عنوان کرد: به‌طور قطع نمی‌توان گفت این قشر مشکلات کمتری از سایرین دارد. به هر حال نگرانی‌های تأمین آینده شغلی، بیمه و ثبات کار برای آنها بسیار مهم است در حالی‌که در خیلی از شغل‌ها این نگرانی یا وجود ندارد یا خیلی کم دیده می‌شود.

وی افزود: بسیج رسانه هر کاری که برای رفع مشکلات موجود در رسانه‌های کشور بتواند انجام خواهد داد و اساساً برای این تشکیل‌ شده که با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت بالای فکری و عملی اهالی رسانه، هم مشکلات آنها را تا حد ممکن پی‌گیری کند و هم کارکرد رسانه را در کشور ارتقاء دهد.

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه‌های آموزشی، برقراری اردوهای آموزشی، ایجاد تعامل و ارتباط حداکثری بین مدیران رسانه‌ها، دیدار با مسئولان و متولیان امر برای طرح مشکلات خبرنگاران از جمله گام‌هایی است که بسیج رسانه برداشته و در ادامه راه بر این عزم استوارتر است.

وی گفت: واقعیت این است که ما چاره‌ای جز تقویت رسانه‌های خود برای ارسال پیام اسلام نداریم و در این راه هر کس کوتاهی کند، قطعاً در پیشگاه خدا و مردم مسئول است.

بصیری عنوان کرد: باید از قبیله‌گرایی و قطبی‌نگری به مسائل دوری‌ کنیم و تنها منافع کشور و مردم را در نظر بگیریم. برای تقویت این حس همه باید دست‌به‌دست هم بدهند و به‌ویژه کسانی که از خبرنگاران در راه مطامع حزبی خود استفاده می‌کنند، باید از عالم رسانه دور شوند و اجازه بدهند حقیقت در جامعه آشکارا به اطلاع مردم برسد.

گفت وگو از زهرا منصورنیا

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار