معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد با بیان این‌که تحقق سبک زندگی سلامت محور مستلزم کسب سواد سلامت است، گفت: سواد سلامت خانواده های یزدی رضایت بخش نیست .
کد خبر: ۷۳۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 29 April 2019

دکتر «محمدحسن لطفی» با بیان این‌که تحقق سبک زندگی سلامت محور مستلزم کسب سواد سلامت است، اظهار کرد: افراد در کنار برخورداری از سواد سلامت کافی به مشارکت در تصمیم گیری و انتخاب سبک زندگی سالم نیز نیاز دارند تا به درجاتی از خودکارآمدی دست یابند .

وی با اشاره به این‌که ارتقای سبک زندگی افراد جامعه به سه ابزار سواد سلامت، مطالبه‌گری و کارآمدی نیاز دارد، افزود: آسیب های گوناگونی در حوزه سلامت جسم، روان و مسائل اجتماعی کشور وجود دارد که برای رفع آن باید با مردم به گونه‌ای صحبت کرد که به تدریج این رفتارهای پرخطرشان را ترک کنند .

معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد در ادامه با بیان این‌که یکی از راه‌های ارتقای سلامت این است که دولت یا حاکمیت سیاست های توسعه دهنده سلامت را پیشه کنند، گفت: همچنین باید در کنار آن به توسعه محیط‌های حامی سلامت بپردازند، و برای شهروندان محیط هایی حاوی پیام سلامت ایجاد کنند .

لطفی مداخله مردم در تصمیم گیری‌های محله‌ای را از دیگر راه‌های ارتقای سطح سواد سلامت دانست و بیان کرد: مردم باید براساس نیازسنجی های خود برای سلامتشان اولویت بندی کنند تا توانمند شوند .

این مسئول در ادامه با اشاره به این‌که وجود مدیران توانمند در جامعه منجر به تصمیم گیری های هدفمند و درست می‌شود، تصریح کرد: جامعه ما نیاز دارد مدیران خود را توانمند کند چرا که ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در این سیاست ها و تصمیم ها موثر است .

وی خاطرنشان کرد: بعد چهارم برای ارتقای سلامت، تغییر در خدمات بهداشتی و درمانی نظام سلامت است به گونه ای که روش های سنتی به روش های نوین تبدیل شود و در نهایت ارتقای سلامت مردم در مراکز درمانی ملاک عمل قرار گیرد .

این مسئول با تاکید بر لزوم تغییر نگاه از بیماری محوری به بیمار محوری، گفت: در بیمارستان ها نباید بیماری محوری ملاک عمل قرار گیرد و توجه به بیماری، منجر به نادیده گرفتن بیمار و عدم ارائه آموزش های لازم به او شود .

لطفی با بیان این که سواد سلامت خانواده های یزدی رضایت بخش نیست، اظهار کرد: سواد سلامت خانوده ها در یزد به حد مطلوب نرسیده است و در میان آن ها رفتارهای پرخطری نظیر مصرف قند بیش از اندازه، مصرف فست و فودها، استعمال دخانیات، قلیان دیده می شود .

وی در پایان گفت: امیدواریم با گذشت زمان مردم بیش از پیش سبک زندگی سالم را مدنظر قرار دهند زیرا سلامت امروزه از حالت خاص خارج شده و باید اجتماعی شدن سلامت سرلوحه کار همه قرار گیرد تا سلامت همه جانبه تحقق یابد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار