بدن انسان برای بیش از 300 واکنش شیمیایی، از جمله ضربان قلب پایدار و تنظیم سطوح قند خون به منیزیم نیاز دارد، اما افزون بر فواید سلامت، این ماده مغذی ممکن است به کاهش وزن و چربی شکم نیز کمک کند.
کد خبر: ۷۳۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ 22 April 2019

خلاص شدن از چربی انباشته شده در ناحیه شکم نسبت به دیگر قسمت های بدن دشوارتر است و همچنین می تواند به سلامت انسان آسیب جدی وارد کند.

از دلایل آب نشدن چربی شکم

به گزارش تابناک ایلام؛ به نقل از "شیپ"، چربی شکم اضافه، به ویژه چربی احشایی که اطراف اندام های داخلی بدن جمع می شود، می تواند زمینه ساز بیماری قلبی، دیابت نوع 2، مقاومت در برابر انسولین، و برخی انواع سرطان شود. در ادامه با برخی دلایل ناتوانی در کاهش چربی شکم بیشتر آشنا می شویم.

کمبود منیزیم

بدن انسان برای بیش از 300 واکنش شیمیایی، از جمله ضربان قلب پایدار و تنظیم سطوح قند خون به منیزیم نیاز دارد، اما افزون بر فواید سلامت، این ماده مغذی ممکن است به کاهش وزن و چربی شکم نیز کمک کند. مطالعه ای که در نشریه Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد که مصرف سطوح بالاتر منیزیم با سطوح پایین قند خون و انسولین ناشتا (نشانگرهای مرتبط با چربی و افزایش وزن) مرتبط بوده است.

مطالعه ای دیگر در انگلیس نیز نشان داد که مکمل منیزیم ممکن است دارای آثار مفید بر کاهش احتباس مایع در بدن طی چرخه قاعدگی باشد که به معنای احساس نفخ کمتر است.

مواد غذایی سرشار از منیزیم بیشتری از جمله سبزی های برگدار، لوبیاها، و مغزدانه ها را مصرف کرده یا با پزشک خود درباره استفاده از مکمل منیزیم صحبت کنید.

ورزش اشتباه

افراد بسیاری زمانی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند به انجام تمرینات هوازی با حالت ثابت، مانند پیاده‌روی سریع و طولانی مدت با کمک تردمیل روی می آورند. در شرایطی که 45 دقیقه پیاده‌روی سریع یا نرم دویدن با سرعت ثابت ممکن است در ابتدا به کاهش وزن شما کمک کند، اما خیلی زود سوخت و ساز بدن با این شرایط سازگار شده و دیگر کالری سوزی را تجربه نخواهید کرد.

تمرینات با وزنه گزینه بهتر و کارآمدتری برای کاهش چربی شکم محسوب می شود. کار با وزنه موجب پارگی های بسیار ریز در ماهیچه ها شده که روند ترمیم و بهبودی آنها که می تواند تا دو روز پس از انجام تمرینات ورزشی ادامه یابد به انرژی بیشتری نیاز داشته و از این طریق کالری بیشتری سوزانده می شود. به طور خاص، تمرینات ورزشی اینتروال با شدت بالا (HIIT) از کارآمدترین گزینه ها برای چربی سوزی در نظر گرفته می شود. این تمرینات ضربان قلب را افزایش داده، در شرایطی که بر ماهیچه ها نیز فشار وارد می کنند. شما به راحتی می توانید یک برنامه HIIT را با استفاده از هر فعالیت ورزشی، از جمله تمرینات هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و تمرینات قدرتی که تمام بدن را درگیر می کنند، شکل دهید.

خواب ناکافی

افراد بسیاری در سراسر جهان با کمبود خواب مواجه هستند و این شرایط می تواند پیامدهایی جدی برای سلامت را به همراه داشته باشد، به ویژه اگر در تلاش برای کاهش وزن خود باشید. مطالعه ای که در نشریه American Journal of Epidemiology منتشر شد، نشان داد، زنانی که خواب شبانه آنها پنج ساعت یا کمتر بود، نسبت به آنهایی که خواب بیشتری داشتند، 32 درصد احتمال بیشتری داشت با افزایش وزن مواجه شوند.

همچنین، مطالعه ای دیگر نشان داد زنانی که به جای هشت ساعت، چهار ساعت در شب می خوابند، 300 کالری بیشتر در روز مصرف می کنند که بیشتر از غذاهای چرب سرچشمه می گرفت. خواب ناکافی سطح هورمونی به نام گرلین را افزایش می دهد که اشتها را افزایش می دهد.

هفت تا نه ساعت خواب شبانه توصیه شده است. برای افزایش کیفیت خواب وسایل الکترونیکی مزاحم مانند لپ تاپ و گوشی هوشمند را در اتاق خواب قرار نداده، از مصرف کافئین پیش از خواب پرهیز کرده، دمای اتاق را خنک نگه دارید، و یک برنامه خواب منظم را دنبال کنید، حتی اگر به معنای بیدار شدن در زمانی مشخص در روزهای آخر هفته باشد. برای به خواب رفتن سریع‌تر و کاهش استرس نیز می توانید مواردی مانند تمرینات تنفس عمیق و انجام یوگا را مد نظر قرار دهید.

نوشابه های شیرین

نوشابه های گازدار سرشار از کالری های خالی بوده و گزینه ای نامناسب در رژیم های غذایی محسوب می شوند. حتی نسخه های رژیمی نوشابه های گازدار نیز می توانند موجب افزایش اندازه دور کمر شما شوند. مطالعه ای که در نشریه QJM: An International Journal of Medicine منتشر شد، نشان داد که نوشابه های معمولی و رژیمی، هر دو با افزایش خطر چاقی مرتبط هستند.

به جای مصرف نوشابه های گازدار بهتر است از آب یا چای شیرین نشده به عنوان نوشیدنی استاندارد به همراه وعده های غذایی خود استفاده کنید. آب خالی برای افراد بسیاری گزینه ای دلچسب محسوب نشده زیرا عطر و طعمی ندارد، اما می توانید با افزودن چند برش میوه، گیاهان دارویی مانند نعناع یا مقداری آبلیمو به آن این کمبود را برطرف کنید. قهوه نیز گزینه خوبی محسوب می شود، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرده یا افزودنی های حاوی کالری زیاد به آن اضافه کنید.

نمک بیش از حد

اگر پس از یک وعده غذایی شور با احساس نفخ مواجه شده اید، این شرایط بی دلیل نیست. نمک بیش از حد موجب می شود تا آب از خون به سمت پوست حرکت کرده و بر همین اساس است که می تواند ظاهری پف کرده به شما ببخشد. مقدار مصرف توصیه شده برای سدیم 2,300 میلی گرم است که افراد بسیاری فراتر از این مقدار مصرف می کنند. حتی اگر از نمک آشپزخانه زیاد استفاده نکنید، این احتمال که سدیم بیش از حد از طریق منابع دیگر مانند غذاهای کنسروی، کالباس، و حتی برخی محصولات لبنی، مانند پنیر دریافت کنید، زیاد است.

از افزودن نمک بیش از حد به وعده های غذایی خود پرهیز کنید. در عوض می توانید از ادویه ها و گیاهان دارویی مانند دارچین، پودر فلفل چیلی، زنجبیل، ریحان، و رزماری برای بهبود عطر و طعم غذاهای خود استفاده کنید که فواید سلامت مختلفی را نیز به همراه دارد.

ضعف ماهیچه های شکم

آیا در محدوده وزن سالم قرار دارید، اما دور کمر شما همچنان مقداری بزرگ به نظر می رسد؟ دلیل اصلی بزرگ بودن شکم در افرادی که اضافه وزن ندارند، ضعف ماهیچه های شکم و قوز کردن هنگام نشستن و ایستادن است. با انجام روزانه تمرینات ورزشی که ماهیچه های شکم را درگیر می کنند، مانند دراز و نشست، می توانید به تقویت آنها کمک کنید. همچنین، باید به قسمت هایی مانند کمر توجه داشته و با برنامه ریزی یک روتین ورزشی مناسب به تقویت ماهیچه های بخش مرکزی بدن خود از هر جهت اقدام کنید.

مصرف الکل

مطالعات مختلف نشان داده اند که الکل می تواند اشتها را افزایش داده و موجب پرخوری شود که این شرایط می تواند به افزایش چربی شکم منجر شود. برخی نوشیدنی های الکلی نیز به طور خاص با چاقی شکمی پیوند خورده اند که از آن جمله می توان به آبجو اشاره کرد./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار