رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: کارت شناسایی هویت که به آی‌سی‌اف معروف است برای معلولان کشور صادر می‌شود.
کد خبر: ۷۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳ 07 August 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم:انوشیروان محسنی بندپی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با تشکر از حضور خبرنگاران و تلاشگران عرصه ارتقای دانش و آگاهی جامعه اظهار داشت: در همایش دو روزه‌ای که در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد برگزار شد از کارت شناسایی هویت معلولان معروف به کارت آی‌سی‌اف رونمایی شد.

وی با اشاره به مزایای این کارت که برای تمام معلولان کشور صادر می‌شود توضیح داد و افزود: اطلاعاتی شخصی معلولان، نوع و شدت معلولیت معلولان و کمک‌های مورد نیاز این معلولان براساس استانداردهای بین‌المللی و جهانی در این کارت مشخص شده و مورد تأیید سازمان‌های حقوقی و حمایت از حقوق معلولان است.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با استفاده از این کارت بسیاری از مشکلات مربوط به اجرای برنامه‌ها و قرار دادن امکانات در اختیار معلولان برای بهزیستی تسهیل می‌شود خاطرنشان کرد: کارت هوشمند آی‌سی‌اف بهزیستی کشور را برای طبقه‌بندی معلولان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع معلولیت توسط تیم پزشکی و روان‌شناسی مشخص می‌شود گفت: کارت هوشمند شناسایی معلولان نه تنها برای معلولان محدودیتی ایجاد نمی‌کند بلکه در قالب مصوبه هیئت وزیران و حمایت از معلولان و همچنین در قالب لایحه به مجلس ارائه می‌شود و قرار است نوع و کیفیت خدمات به معلولان ارتقا یابد.

محسنی بندپی عنوان کرد: با استفاده از این کارت معلولان می‌توانند در کشورهایی که به معلولان خدمات می‌دهند خدمات دریافت کنند که از جمله این کشورها تمام کشورهای اروپایی، کره جنوبی و ژاپن هستند و دیگر کشورها نیز این سیستم را راه‌اندازی می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه استان فارس از جمله استان‌هایی است که در زمینه ارائه خدمات تخصصی توانبخشی در کشور الگو است تصریح کرد: استان فارس از جمله استان‌های موفق در این زمینه است که با استفاده از تمام دانش، تخصص و امکانات خود خدمات مورد نیاز معلولان را مبتنی بر استراتژی تمام سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه ارائه می‌دهد.

محسنی بندپی با بیان اینکه استان فارس در زمینه اشتغال‌زایی افراد تحت پوشش و توسعه صندوق‌های کارآفرینی در مجموعه جامعه هدف نیز از استان‌های موفق کشور بوده است عنوان کرد: مکانی که توسط بهزیستی شیراز در اختیار معلولان قرار گرفته است تا تولیدات خود را در معرض نمایش و عرضه مستقیم به متقاضیان قرار دهند از جمله اقدامات ارزنده استان فارس در این زمینه بوده است.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به بازدید خود از مرکز فرهنگی تفریحی معلولان شهرستان سپیدان، پیشرفت این مجموعه را 35 درصد اعلام و بیان کرد: مکانی در شیراز برای آسیب‌دیدگان اجتماعی در دست ساخت است که این مجموعه نیز 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه 120 هزار معلول در استان فارس شناسایی شدند و 30 هزار نفر خانواده بی‌سرپرست تحت حمایت اداره کل بهزیستی استان فارس قرار دارند اظهار داشت: 4 هزار و 300 معلول در 92 مرکز آموزشی و فنی‌وحرفه‌ای نگهدای می‌شود و 400 فرزند بی‌سرپرست نیز در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور استراتژی راهبردی اصلی این نهاد را پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها دانست و گفت: این استراتژی‌ها در سه سطح برنامه‌ریزی، عملیاتی و اجرایی می‌شود که رصد کردن آسیب‌های اجتماعی، شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر و ارتقای آگاهی جامعه نسبت به عمیق شدن آسیب‌ها در دستور کار بهزیستی کشور قرار دارد.

محسنی بندپی افزود: در بهزیستی کشور در سطح دو مداخلات در مراکزی نظیر فوریت‌های اورژانس اجتماعی و مراکز درمانی بهزیستی برای افرادی که دچار اعتیاد شدند و توسعه غربالگری و مراکز ژنتیک انجام می‌شود.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تخصصی‌ترین حوزه فنی بهزیستی خدمات توانبخشی است که در سطوح مختلف با اولویت مبتنی بر جامعه در دست برنامه‌ریزی عملیاتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه 1 میلیون و 100 هزار نفر تحت حمایت بهزیستی قرار دارند که 420 هزار معلول در روستاها زندگی می‌کنند اما اینها تمام جامعه معلولان کشور نیستند عنوان کرد: سازمان بهزیستی مکلف است علاوه بر ارائه خدمات بیمه پایه، خدمات بیمه تکمیلی را نیز به معلولان ارائه دهد و وظیفه تأمین امکانات تجهیزاتی برای معلولان را بر عهده دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح برخورداری معلولان از خدمات بهزیستی در 7 استان محروم کشور آغاز شده است بیان کرد: در این استان‌ها صدور کارت آی‌سی‌اف برای معلولان در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مناسب‌سازی شهر برای معلولان به شهرداری‌ها تکلیف شده است اظهار داشت: شهرداری‌ها مکلف شدند تنها برای ساختمان‌های عمومی و محیط‌های مسکونی که مناسب‌سازی برای معلولان را رعایت کردند پروانه و پایان کار صادر کنند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه خدمات توانبخشی استان فارس مورد تأیید کارشناسان جهانی سازمان بهداشت قرار گرفته است افزود: هم کیفیت کار و هم دستگاه‌های مورد استفاده در این زمینه در استان فارس از استانداردهای جهانی برخوردار است.

وی از بازنگری لایحه حمایت از حقوق معلولان درباره مستمری خبرداد و گفت: در حال حاضر میزان مستمری دریافتی معلولان 150 هزار تومان است و ماهانه 400 هزار تومان به معلولان ذهنی پرداخت می‌شود که از اول مهر ماه امسال یارانه معلولانی که در مراکز روزانه بهزیستی خدمات می‌گیرند میزان مستمری‌ها 20 درصد و یارانه معلولان مراکز شبانه 50 درصد افزایش می‌‌یابد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه استان فارس جزو 5 استان رده نخست کشور است که کودکان کار یا خیابانی در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: وظیفه بهزیستی در رابطه با این کودکان ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی و افزایش مهارت آنهاست.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای ارائه خدمات به این کودکان اعلام کرده است تصریح کرد: ساماندهی کودکان خیابانی وظیفه ستادی است که برای این کار مشخص شده و متشکل از دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی است که دبیری این ستاد را بر عهده دارد.

محسنی بندپی با بیان اینکه در سال گذشته 327 کودک کار و خیابانی در شیراز ساماندهی شدند عنوان کرد: 68 درصد از آنها غیرایرانی و 32 درصد ایرانی بوده و 72 درصد کودکان کار و 28 درصد نیز کودکان خیابانی بودند.

وی با اشاره به اینکه مشهد پس از شیراز بیشترین کودکان کار و خیابانی را دارد بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی در استان فارس رو به افزایش است و صنعتی شدن استان، کلان‌شهر بودن شیراز، مهاجرپذیر بودن استان، داشتن جمعیت روستایی زیاد که حاشیه‌نشینی را به دنبال دارد از جمله عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه استان فارس با برخورداری از نیروهای توانمند، کارشناس و علاقه‌مند به انجام وظیفه می‌تواند روند خیزشی افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان را کنترل کند گفت: در سال 91 نیز 300 نیروی کارشناس به نیروهای حوزه‌های مختلف بهزیستی استان افزوده شده و از نظر جایگاه مدیریت عملکردی در کشور از رتبه خیلی پایین به رتبه خیلی بالاتر ارتقا یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار