دانستنی های حقوقی؛
لازم‌است بدانید که طرح دعوا در شورای حل اختلاف، الزامی ندارد که در فرم چاپی مخصوص باشد. ولی عملاً دعوا‌ها در این مرجع نیز در فرم مخصوص مطرح می‌شوند. در امور حسبی مثل تعیین قیم و امین و … اجازه داده شده‌است که طرح دعوا حتی به صورت شفاهی باشد؛ بنابراین در امور حسبی هم الزامی وجود ندارد در فرم مخصوص باشد.
کد خبر: ۷۲۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ 18 March 2019
هر دعوایی که در دادگاه مطرح می‌نمایید باید در قالب دادخواست باشد که فرم چاپی مخصوصی است و این فرم باید شرایطی داشته باشد که با هم مرور می‌کنیم.

به گزارش «تابناک» دادخواست دو مفهوم دارد؛ یکی دادخواهی‌کردن و دیگری فرم چاپی مخصوص که در دعاوی تقدیم دادگاه می‌شود تا به دعوا رسیدگی شود. در این مطلب صحبت از معنای دوم دادخواست است.

آنچه که عنوان دعوا دارد، الزاماً باید در فرم چاپی مخصوص دادخواست تنظیم شود. ولی آنچه که عنوان درخواست دارد، ضرورتی ندارد در فرم چاپی مخصوص باشد، ولی اگر هم در فرم درخواست باشد بهتر است؛ لذا در مورد درخواست‌ها نمی‌شود افراد را ملزم کرد درخواستشان در فرم مخصوص باشد. اما این مساله در مورد دعاوی الزامی است.

لازم‌است بدانید که طرح دعوا در شورای حل اختلاف، الزامی ندارد که در فرم چاپی مخصوص باشد. ولی عملاً دعوا‌ها در این مرجع نیز در فرم مخصوص مطرح می‌شوند. در امور حسبی مثل تعیین قیم و امین و … اجازه داده شده‌است که طرح دعوا حتی به صورت شفاهی باشد؛ بنابراین در امور حسبی هم الزامی وجود ندارد در فرم مخصوص باشد.

دادخواستی که شما در دادگاه ارائه می‌فرمایید باید شرایطی داشته‌باشد. به‌عنوان مثال: حتما باید به زبان فارسی باشد و روی دادخواست نوشته شده‌باشد. برای این دو ویژگی قانونگذار هیچ ضمانت اجرایی را پیش‌بینی نکرده است و نهایتاً قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود؛ یعنی دعوا قابلیت بررسی در دادگاه را ندارد.

مورد بعدی که باید در دادخواست باشد، نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، اقامتگاه و حتی‌الامکان شغل خواهان است. البته رویه اینست که اگر کسی نام پدر، سن و شغل خود را در دادخواست ننوشت، ایرادی گرفته نمی‌شود و نقض محسوب نمی‌شود.
اگر شما به عنوان خواهان دادخواست دهید حتما باید نام و نام خانوادگی و آدرس خود را بنویسید، وگرنه با قرار رد فوری دادخواست مواجه می‌شوید.

از سوی دیگر باید نام و نام خانوادگی و اقامتگاه خوانده نوشته شود وگرنه با اخطار رفع نقص مواجه می‌شوید و ۱۰ روز وقت دارید نقص را برطرف نمایید.

مورد بعدی که در دادخواست باید ذکر شود اینست که دادخواست باید حاوی تعیین خواسته و بهای آن باشد، مگر اینکه تعیین بها ممکن نبوده و یا خواسته، مالی نباشد.

تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند به‌طوری‌که مقصود واضح و روشن باشد یکی دیگر از مواردی است که در دادخواست باید ذکر شود.

آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد و دلایل و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشته‌ها و اطلاعات مطلعین و … باید به‌ترتیب و واضح نوشته شود. همچنین حتماً باید دادخواست را امضا نمایید یا حداقل داخواست، اثر انگشت داشته باشد.

تمبر دادرسی هم به میزان قانونی باید حتما الصاق و ابطال شده‌باشد. تعداد دادخواست نیز باید به تعداد خواندگان به علاوه یک برگ باشد. اگر سندی ارائه می‌دهید که کپی است حتما باید تصدیق شده‌باشد؛ یعنی کپی برابر اصل شده باشد.
این مواردی که عرض کردیم باید در دادخواست رعایت شده باشد تا با ایرادی روبرو نشود.
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
سلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار