همانطور که از عنوان برنامه تلویزیونی امشب بر می آید ،بنا بود که ایشان در یک "گفتگو"به تبیین برنامه های توسعه ای استان در سال گذشته وپیش رو پرداخته شود ،گفتگویی در قالب سوال و پاسخ که بتوان درآن به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه دست یافت ،به گونه ای که مجری بتواند با طرح سوالات موجود در ذهن مخاطبین ،پاسخ مورد خواست آنان را از میهمان برنامه در یافت نماید.
کد خبر: ۷۲۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 17 March 2019

تابناک ایلام ::براساس یک رویه شکل گرفته در شیوه مدیریت قاسم سلیمانی دشتکی ،حضور در برنامه گفتگوی تلویزیونی آن هم در پیک تماشای شبکه استانی ایلام که بدنبال یک تبلیغ گسترده در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و ارایه گزارش عملکردبه مردم ، یک پای ثابت مدیریت استاندار ایلام شده است.

برهمین اساس وبه دنبال سلسله برنامه های ارایه گزارش عملکرد تلویزیونی توسط استاندار ایلام ،برخلاف پیام تبلیغاتی منتشر شده در گروهها وکانالهای تلگرامی ،این گفتگوی کاملا یکطرفه ، تکراری و هم سطح با گفتگوهای پیشین از شبکه استانی ایلام پخش شد.

هر چند بنا نداشتیم با توجه به ایام پایان سال که معمولا در بین ما ایرانیان مرسوم است که این ایام را باید به گونه ای پشت سر بگذاریم  که با رفتار وگفتار خود  احیانا باعث رنجش کسی نشده و خدایی نخواسته از شکل گیری کدورت و یا تلخی خاطر در دوستان ،آشنایان وهمشهریان پرهیز نماییم.

به هرحال برنامه گفتگوی تلویزیونی استاندار حاوی نکاتی بود که اهمیت پرداختن به آن ولو به قیمت رنجش خاطر ایشان ومجموعه همکاران ونزدیگان وی ،بنابر جبر رسالت رسانه ای چیزی نبود که بتوان به راحتی از کنار آنها گذشت.

پیش از پرداختن به نکات مورد نظردر گفتگوی تلویزیونی استاندار ایلام، لازم است به این نکته اشاره کنیم که نزدیک به دوسال است "قاسم سلیمانی دشتکی" سکان استانداری ایلام را در دست دارد،از حق وانصاف که نگذریم آنچه که در طول این مدت از ایشان شاهد بوده ایم ،فعالیت و استمرار تلاش ها برای رفع مشکلات و موانع سر راه توسعه استان بوده است .

واما بعد!!همانطور که از عنوان برنامه تلویزیونی امشب بر می آمد ،بنا بود که ایشان ومجری برنامه در یک "گفتگو" به تبیین برنامه های توسعه ای استان در سال گذشته وپیش رو بپردازند  ،گفتگویی در قالب سوال و پاسخ که بتوان درآن به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه دست یافت ،به گونه ای که مجری بتواند با طرح سوالات موجود در ذهن مخاطبین ،پاسخ مورد خواست آنان را از میهمان برنامه دریافت نماید.

اما همانگونه که در سطر بالا بدان اشاره شد ،استاندار ایلام با در اختیار گرفتن عنان برنامه و به گوشه رینگ  راندن مجری ،نه تنها اجازه طرح سوال های مطروحه رابه ایشان نداد ،بلکه حتی اختیار زمان برنامه را از مجری و متولیان ستانده و  تمام برنامه را در اختیار اهداف خویش قرار داد.

نکته برجسته دیگر موجود دراین برنامه ، فرار استاندار از پاسخگویی به سوالات مخاطبین بود ،در حالی که تهیه کنندگان برنامه از ساعتها پیش در تلاش بودند تا براساس متد مرسوم تهیه وپخش گفتگوهای تلویزیونی ،از طریق مصاحبه با مردم جای جای استان ،ارتباط دو سویه منطقی وعلمی  بین مخاطبین ومیمهان برقرارنمایند ،اما سلیمانی دشتکی با جلوگیری از پخش سوالات مخاطبین ،شائبه تئوری صرف بودن گزارش  و بی اهمیتی به انتظارات وسوالات مردم را پررنگ و عملا اصل مطالبه گری مردم از مسئولین را به محاق برد.

نکته بعدی قابل لمس دراین برنامه  ،حرص وولع استاندار برای دیده شدن بود ،سلیمانی دشتکی با بی توجهی به اخطار مجری برنامه مبنی بر پایان وقت،چارچوبها و مقررات دقیق زمانبندی در صدا وسیما را به چالش کشید ،موضوعی که درکنار به نمایش گذاشتن خوی خاص اخلاقی وی، به گونه ای در کنترل بودن صداو سیمای مرکز استان را به رخ مجری و افراد حاضردر پشت صحنه  کشید.

واما آخر اینکه هرچند استاندار در حین ارایه گزارش جذب اعتبارات به این نکته اشاره کرد که "برخی نگویند که فلانی مصادره کرد"اما به واقع باید گفت؛ در لابلای بسیاری از صحبتهای آقای استاندار،خصوصا در حوزه جذب اعتبارات و اجرای برخی طرح ها، می توان اثری پررنگ از مصادره تلاشهای دیگران را به وضوح مشاهد کرد.

همه می دانیم که استاندارایلام تا چه اندازه با دنبال نمودن سیاست تکرار گزارش عملکرد در فرصتهای گوناگون،در تلاش است که برنامه ها وعملکرد خود را ملکه ذهن مخاطبین ،رسانه ها ومردم استان ایلام نمایند و تا چه اندازه هم در به ثمر نشستن  این سیاست موفق عمل کرده اند ،به یقین اگر استاندار ایلام پیش از این کمترین تلاشی در اجرای طرح بزرگی همچون "سد چناره" از خود نشان می دادند ،بارها وبارها در جلسات متعدد آن را بر سر مردم استان می کوبید.

اما این سوال مطرح است که چگونه می شود تا زمانی که نماینده استان در مجلس شورای اسلامی ازتصویب اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی سد چناره در بین مردم شهرستان ورسانه ها اطلاع رسانی نکرد ،ایشان کمترین اشاره ای به این طرح نداشتند ؟! چگونه می شود برای جذب چند صد میلیون تومان اعتبار جار زد،اما برای جذب اعتبار به این بزرگی سکوت پیشه کرد؟ آیا واقعا شدنی است ؟!

بنابراین باید گفت که "بله" در این گزارش رگه هایی از تلاش برای مصادره زحمات دیگر مولفه های قدرت و موثرین همچون نماینده استان ،از سوی استاندار ایلام کاملا مشهود بود،گرچه ایشان تلویحا مصادره تلاش دیگران به نام خود  را رد نمود ،اما با وجود مدارک متقن گویای تلاش یکی از نمایندگان استان در تصویب 25 میلیارد تومان اعتبار و همچنین جلب موافقت همین مقدار از رییس سازمان برنامه وبودجه ،تلاش برای کمرنگ نشان دادن تلاش دیگران وبه حاشیه راندن آنان در این گفتگو کاملا عیان بود .

همچنین در بخشهایی از این گفتگو شاهد بودیم که باوجود علم استاندار وآگاهی مردم استان از حضور دوتن از نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق و تاثیر انان در افزایش اعتبارات سال آینده ا،اما وی حتی حاضر به نام بردن و تجلیل ولو ظاهری از آنان نبود ،چرا که وی دراین گفتگو با اعتراف به تاثیرگذاری اعضای کمیسیون تلفیق  بارها به طور کلی به نمایندگان کمیسیون اشاره کرد ،قطعا مخاطبین به خوبی تاثیر نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق ومساعی استاندار برای مکتوم ماندن نام دو نماینده استان در کمیسیون تلفیق را تشخیص داده اند.

مخلص کلام اینکه با وجود همه تلاش های استاندار وضرورت تجلیل از کوشش وجهد ایشان برای خدمت رسانی بیشتر به مردم استان با هر هدفی ،باید گفت پی گرفتن چنین رویه ای در آینده، به عنوان دفاع بد تلقی و یقینا نه تنها نتیجه دلخواه برای ایشان  محقق نخواهد شد، بلکه دیگر رفتارها وعملکرد موثر ایشان را تحت شعاع قرار خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مرتضی عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
باوجود اینجور اشخاصی ( این فقره از افراد) امیدی به رونق صنعت و اقتصاد نیست و همواره باید بحال استان ایلام خرما خورد. بهتر است اداره کل بهزیستی ایلام ، سرمرستی استان ایلام و سرپرستی استانداری ایلام را بر عهده بگیرد چونکه ایلام نه مسئولی دارد نه سرپرست اداره ای .
باتشکر و تجدید احترام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
واقعا رفتار استاندار و توجیهی نداره جز تقلا کردن برای نشان دادن خودن در مقابل دکتر میرزایی. البته آقای دکتر میرزایی بدون کوچیکترین فرافکنی فقط بدنبال منافع استان هستن بدون توجه به اینگونه اقدامات ....ما بجای اینکه دنبال مصادره اقدامات و تلاشهای میرزایی کاش زمینه رو برای استفاده بیشتر از ظرفیت های بالای ایشون بکار ببریم....این چنین رفتارهایی از یک استاندار بعیده...
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
استانداران فقط ازاد وهمتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار