مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سهم بانوان ایرانی در اهدای خون پایین تر از متوسط جهانی است، گفت: در کشورهای پیشرفته سهم زنان در اهدای خون 50 درصد، در کشورهای در حال توسعه 30درصد و در ایران 4.4 درصد است.
کد خبر: ۷۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 03 August 2015

به گزارش تابناک تبریز طاهره مجیدی در نشست هم اندیشی زنان در اهدای خون در تبریز افزود: اهداکنندگان خون در کشور سال گذشته نزدیک به دو میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا کردند.

وی ادامه داد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و در این حالی است که بر اساس بررسی های انجام شده از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های آن نیاز پیدا می کند.

مجیدی با بیان اینکه سن اکثر اهدا کنندگان خون در کشور بین 25 تا 40 سال می باشد، گفت: اگر اهدای خون سالم را به عنوان یک فرهنگ و نقش اجتماعی بپذیریم می توان آن را در بین نوجوانان نیز ترویج داد.

وی افزود: خون بانوان به دلیل نداشتن رفتارهای مخاطره آمیز و صداقت در پاسخگویی به سوالات کارشناسان در پایگاه های انتقال خون تنها سالم خون محسوب می شود.

مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده ادامه داد: در سازمان انتقال خون انواع آزمایشات ویروسی بر روی خون اهدایی انجام میشود و این سازمان خون سالم و بدون ویروس را در اختیار نیازمندان قرار می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک کیسه خون که از داوطلبان گرفته می شود به چهار فرآورده تبدیل می شود که با این چهار فرآورده متفاوت خونی، می توان جان حداقل چهار نفر را در شرایط بحرانی و خطر نجات داد.

مجیدی خاطرنشان کرد: رواج باورهای غلط در بین بانوان در خصوص مضرات اهدای خون موجب شده میزان مشارکت زنان در این امر کاهش یابد.

وی تاکید کرد: انتقال خون ضروری و یک امر اورژانسی است و بانوان به عنوان سفیران انتقال خون می توانند در ترویج آن سازمان انتقال خون کشور را یاری کنند.

مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده گفت: آذربایجان شرقی دارای رتبه 25 در بین 31 استان کشور در میزان مشارکت بانوان در اهدای خون است.

مدیرکل پایگاه منطقه ای آموزشی انتقال خون آذربایجان شرقی نیز گفت: میزان مشارکت برای اهدای خون در کشور به صورت متوسط 27 در هزار است که متاسفانه از این 27 نفر فقط یک نفر زن است.

دکتر کریم شمس اسنجان افزود: اگر مشارکت مردمی وجود نداشته باشد بیمارانی که نیازمند دریافت خون هستند زنده نخواهند ماند.

وی با اشاره به مشارکت حداقلی بانوان در اهدای خون گفت: در جامعه باورهای غلطی در بین بانوان در خصوص اهدای خون وجود دارد که این باور را باید از بین برد.

مدیرکل پایگاه منطقه ای آموزشی انتقال خون استان ادامه داد: به طور متوسط سه درصد میزان اهداکنندگان خون در آذربایجان شرقی را بانوان تشکیل می دهند که از میانگین کشوری پایین است.

وی با بیان اینکه میزان خون دریافتی توسط بانوان ۴۷ درصد است، اظهار کرد: بانوان اهدا کننده خوبی نیستند ولی مصرف کننده خوبی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :