به گزارش تابناک ایلام
استان ۵۵۰ هزار نفری ایلام در غرب کشور و ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق همواره با آسیبهای جدی اجتماعی مواجه بوده است که در این بین باعث شده همواره اسم استان بر سر زبانها باشد.
کد خبر: ۷۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰ 03 August 2015
به گزارش تابناک ایلام ،استان ۵۵۰ هزار نفری ایلام در غرب کشور و ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق همواره با آسیبهای جدی اجتماعی مواجه بوده است که در این بین باعث شده همواره اسم استان بر سر زبانها باشد.

متاسفانه علل و عوامل مختلف باعث شده میزان آسیبهای اجتماعی در کوچکترین استان کشور نسبت به جمعیت استان نامعقول باشد و همین مسئله به دلیل نبود متولی هر روز بیشتر می شود.

محرومیتهای بخش اقتصادی و مشکلات بیش از حد در استان باعث شده آسیبهای اجتماعی در استان تشدید شوند و آسیبهای زیادی مثل خودکشی، طلاق، نزاع و ...در استان از نرم کشوری بالاتر باشد و حتی در مواردی استان در ردیف اول استانهای کشور قرار گیرد.

مرکز جامعی برای کنترل و پیشگیری آسیبهای اجتماعی در ایلام وجود ندارد در سالهای اخیر همواره دولتها مصوبات و طرحهایی برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در استان طراحی کرده اند، ولی بعد از مدتی متاسفانه این طرحها متوقف شده که نمونه بارز آن ایجاد یک مرکز جامع برای آسیبهای اجتماعی در استان بود که هنوز محقق نشده است.

در کنار محقق نشدن شعارهای مسئولان، متاسفانه اعتبارات برای اجرای طرحهای مطالعاتی برای موضوع خودکشی در استان نیز در حد حرف باقی مانده است و طرح جامع و کاملی برای پیشگیری از این قضیه در استان وجود ندارد.

این روزها شاهد تشدید برگزاری نشستهایی درخصوص بررسی آسیبهای اجتماعی دراستان ایلام هستیم وادارات وسازمانهای مختلف به موازات هم جلسات ونشستهایی درخصوص بررسی آسیبهای اجتماعی درایلام برگزارمی کنند وجالب اینجاست جلسات متشکله دارای یک محور مشترک ومدعوین آن نیز مشترک ویک پای ثابت جلسات فوق هستند.
جلسات ونشستهایی که صرفا رنگ وبوی اداری به خود گرفته وبخشی از کار اداره وسازمان تلقی می شود اما درعمل نه تنها شاهد خروجی مثبتی از این جلسات نبوده ایم بلکه هرروز برمیزان آسیبهای اجتماعی افزوده می شود واین به این معناست که برگزاری این جلسات ونشستها جز تحمیل هزینه های مالی وصرف وقت کارکنان ادارات وسازمانها وکارشناسان مربوطه چیزی عاید جامعه نمی کند.
نیروی انتظامی ،بسیج،استانداری وکمیته کاهش آسیبهای اجتماعی فرمانداری شهرستانها،ادارات بهزیستی بصورت منظم وبه موازات هم برگزار کننده این جلسات ونشستهاهستند اما چیزی که دراین بین از آن غافل شده ایم نبود متولی ثابت وتخصصی برای بررسی کارشناسانه این معضل بزرگ جامعه ایلام وایران وسازمان دهنده آن برای پرهیز چندباره کاری وتحمیل هزینه های اضافی ونهایتا بررسی میزان تاثیر گذاری این همایش ونشستها ومیزان نتیجه بخش آن بوده است.
سوال اینجاست که اگر واقعا این جلسات برگزار نشود آیا تاثیری برمیزان ظهوروبروز آسیبهای اجتماعی دراستان ما دارند یا خیر؟
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، در نشست شورای فرهنگی عمومی استان گفت: با تشکیل کمیته علمی و مشورتی شورای فرهنگی عمومی استان ایلام، آسیب‌های اجتماعی استان در این کمیته بررسی و راه‌کارهای مربوطه به دبیرخانه شورا برای تصویب ارائه می‌شود.

علی‌محمد نیاکان اظهار کرد: کمیته علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب‌نظران مسائل اجتماعی تشکیل‌شده است.

 وی، بابیان اینکه این کمیته تاکنون نشست‌های مختلفی را در خصوص بررسی آسیب‌های اجتماعی استان برگزار کرده است، تصریح کرد: این آسیب‌ها در  2 محور و 7 زیرمجموعه و 27 موضوع در رشته تحریر درآمده که به شورای فرهنگی عمومی ارائه‌شده است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، افزود: با سازوکار فراهم‌شده باید شورای فرهنگ عمومی استان به سمت و سویی حرکت کند که رویکردی کاربردی داشته و منتج به نتایج مطلوب اثرگذار در سطح جامعه شود و اعضای شورا بایستی گزارش‌ها و نظرات خود را به‌صورت مکتوب و مدون به دبیرخانه شورا جهت بررسی ارائه داده تا جمع‌بندی نهایی از جلسات شورای حاصل شود.

نهایتا اینکه آسیبهای اجتماعی در استان ایلام به هم متصل هستند ولی اینکه کدام آسیب باعث وجود آمدن آسیب دیگر می شود به طور دقیق مشخص نیست. به طور قطع معضلات و آسیبهای اجتماعی در استان کوچک ایلام قابل پیشگیری است، اما همت دستگاه های اجرایی و متولیان امر و همچنین اختصاص اعتبارات ویژه از سوی مسئولان کشوری را می طلبد که امیدواریم با برنامه ریزی های دقیق وعملی شاهد کاهش ملموس آسیبهای اجتماعی دراستان عزیزمان ایلام باشیم


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار