نخستین نشانه های آنفلوآنزا می توانند شامل احساس تب، لرز، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سر درد، خستگی، و استفراغ یا اسهال باشند، که دو مورد آخر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر هستند.
کد خبر: ۷۰۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 22 January 2019

این که با ظهور نخستین علائم آنفلوانزا چگونه از خود مراقبت می کنید، می تواند تفاوت چشمگیری در طول عمر ویروس ایجاد کند.

11 اقدام سریع برای کاهش عمر ویروس آنفولانزا!

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "ریدرز دایجست"، بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، تزریق واکسن سالانه است. در شرایطی که واکسن آنفلوآنزا به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد، اما همچنان امکان تماس با ویروس وجود دارد. از این رو، اقدام های احتیاطی بیشتر مانند مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است را می توانید مد نظر قرار دهید، به ویژه اگر احساس می کنید با علائم مرتبط با آنفلوانزا مواجه هستید.

نخستین نشانه های آنفلوآنزا می توانند شامل احساس تب، لرز، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سر درد، خستگی، و استفراغ یا اسهال باشند، که دو مورد آخر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر هستند. اگر با یک یا تعداد بیشتری از این علائم مواجه هستید و به آنفلوآنزا مشکوک هستید، مراجعه به پزشک و پیروی از نکته های درمانی زیر می تواند به کوتاه شدن دوره بیماری کمک کند.

شستشوی دست ها

اگر احساس می کنید به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شده اید، شستشوی دست ها می تواند خطر انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد. این روشی ساده برای پیشگیری از پخش شدن میکروب است. مطالعه ای که در نشریه Tropical Medicine & International Health منتشر شد، نشان داد که شستشوی دست ها خطر بیماری تنفسی را 16 درصد کاهش داده است.

استراحت

در صورت احساس علائم آنفلوآنزا، ورزش را کنار گذاشته و فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. دنبال کردن روال معمول تنها موجب کم آبی بدن و وخیم‌تر شدن علائم بیماری می شود. به خاطر داشته باشید که درمانی سریع برای آنفلوآنزا وجود ندارد و افراد بسیاری پس از گذشت سه هفته نیز کاملا به شرایط عادی باز نمی گردند.

پرهیز از آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها موجب نابودی ویروس ها نمی شوند. اگرچه افراد بسیاری فکر می کنند که آنتی بیوتیک ها هر بیماری را درمان می کنند، اما این درست نیست. تجویز داروهای ضد ویروس طی 48 ساعت نخست عفونت می تواند طول دوره آنفلوآنزا را کاهش دهد. البته در بیشتر بیماران این تنها به معنای کوتاه‌تر شدن یک روزه دوره بیماری است.  

استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه

داروهای مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، به ویژه اگر تب داشته باشید می توانند به تسکین علائم آنفلوآنزا کمک کنند. دوز مناسب عامل کلیدی برای تسکین بدن درد، سر درد، و علائم دردناک مرتبط با آنفلوآنزا است.

خواب بیشتر

در شرایطی که به استراحت جسمانی برای غلبه بر آنفلوآنزا نیاز دارید، استراحت بیشتر مغز نیز می تواند به بهبودی سریع‌تر کمک کند. مطالعه ای که در نشریه Brain, Behavior, and Immunity منتشر شد، نشان داد پروتئینی توسط مغز طی خواب تولید می شود که به تسریع بهبودی موش های مبتلا به آنفلوآنزا کمک کرده است.

عدم زیاده روی در مصرف ویتامین ها

مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند آثار منفی به همراه داشته باشد. دوزهای فوق بالا از ویتامین C می تواند موجب اسهال شود. نتایج مطالعات درباره این که ویتامین C ممکن است طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد، یکدست نیستند و مطالعات بزرگی نیز در زمینه تاثیر آن بر آنفلوآنزا انجام نشده است.

مصرف غذاهای مقوی

اگر با غذا خوردن مشکلی ندارید، مواد غذایی که می توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند را مصرف کنید. از آن جمله می توان به ماست، میوه هایی مانند بلوبری و سبزی هایی مانند بروکلی اشاره کرد. برای افرادی که با حالت تهوع مواجه هستند، سوپ مرغ انتخاب خوبی است. این سوپ می تواند به کاهش التهاب، پاکسازی مخاط اضافه، و کاهش احتقان کمک کند.

مصرف مایعات

آب همواره بهترین گزینه برای هیدارته نگه داشتن بدن محسوب می شود و به شل شدن مخاط کمک می کند، اما هر مایع دیگر بدون کافئین نیز می تواند مفید باشد. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شده اید، می توانید آبمیوه های رقیق شده، آب گوشت، نوشیدنی زنجبیل آلوئه ورا یا چای بدون کافئین را مد نظر قرار دهید.

پرهیز از کافئین

قهوه و چای حاوی کافئین می توانند موجب کم آبی بدن شما شوند. کم آبی بدن ممکن است علائم بیماری را وخیم‌تر کرده و بیماری بیشتر طول بکشد. الکل نیز اثری مشابه را به همراه خواهد داشت.

لغو رویدادهای اجتماعی

در صورت مواجهه با علائم آنفلوآنزا، بهتر است از حضور در محل کار، مدرسه یا هر رویداد اجتماعی دیگر پرهیز کنید. پس از فروکش کردن تب بهتر است حداقل 24 ساعت با کسی در ارتباط نباشید. علائم آنفلوآنزا می توانند یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند، از این رو، ممکن است حتی پیش از این که متوجه باشید موجب پخش شدن آن شوید.

استفاده از ضدعفونی کننده های دست

حتی زمانی که خود را از دیگران جدا کرده اید، احتمال این که دوستان و اعضای خانواده برای عیادت نزد شما بیایند، وجود دارد. شستشوی دست ها یا استفاده از ضدعفونی کننده ها را به آنها یادآوری کنید. قرار دادن چند بطری ضد عفونی کننده دست در نقاط مختلف خانه ایده خوبی است و دوستان و اعضای خانواده شما می توانند برای پیشگیری از انتقال میکروب از آنها استفاده کنند./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار