در همايش کاهش تلفات جاده اي- چالش ها و راهکارها موضوع افزايش تصادفات ساختگي براي گرفتن حق بيمه مطرح و به کاهش تصادفات و سوانح جاده اي در استان تاکيد شد.
کد خبر: ۶۹۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 25 December 2018

در همايش کاهش تلفات جاده اي- چالش ها و راهکارها موضوع افزايش تصادفات ساختگي براي گرفتن حق بيمه مطرح و به کاهش تصادفات و سوانح جاده اي در استان تاکيد شد.
 آريا، علي عباسي مديرکل پزشکي قانوني مازندران در همايش کاهش تلفات جاده اي- چالش ها و راهکارها- که در ساري برگزار شد، با بيان اينکه تخلفات و اقدام به کلاهبرداري در بيمه شخص ثالث بسيار زياد است، اظهار کرد: کلاهبرداران براي دريافت مبالغ هنگفت از شرکت هاي بيمه شگرد هاي جديدي ابداع کرده اند و حرفه اي تر شده اند.
وي افزود:70 درصد سوانح و تلفات رانندگي استان را مربوط به محورهاي برون شهري دانست و تاکيد کرد: شرکت هاي بيمه، فضايي ايجاد کنند تا بتوانيم با همکاري پليس راهور و دستگاه هاي اجرايي مقدار کلاهبرداري ها در بيمه بدنه و شخص ثالث را کاهش دهيم.
مديرکل پزشکي قانوني مازندران با بيان اينکه کارشناسان شرکت هاي بيمه علاقه و جديتي براي حضور به موقع در صحنه تصادف ندارند، اظهار کرد: متاسفانه جوي در استان حاکم شده است که مي توان از شرکت هاي بيمه در بيمه شخص ثالث پول زيادي گرفت، حاکم شدن چنين جوي موجب بروز کلاهبرداري هاي زيادي در استان شده است.
اين مسئول خواهان امضاي تفاهم نامه بين پزشکي قانوني و بيمه مرکزي شد و خاطرنشان کرد: بايد بين بيمه مرکزي و پزشکي قانوني تفاهمي امضا شود، تاکنون کانال ارتباطي با شرکت هاي بيمه نداشته و نداريم به گونه اي که در سوانح و حوادث رانندگي، پزشکي قانوني به شرکت هاي بيمه پاسخگو نيست.
مديرکل پزشکي قانوني مازندران با اشاره به مقدار سوانح رانندگي در استان، بيان کرد: بسته به حجم بالاي ترافيکي استان و تردد زياد خودرو در محورهاي برون شهري و درون شهري طبيعي است که مقدار سوانح رانندگي زياد باشد اما دليلي نمي شود که مقدار تصادفات ساختگي نيز در مازندران زياد باشد.
وي افزود: مقدارتصادف هاي ساختگي در استان بسيار زياد است و کلاهبرداران در بسياري از موراد خيلي راحت از شرکت هاي بيمه پول مي گيرند.
عباسي افزود: در بسياري از سوانح ساختگي رانندگي، کلاهبرداران اقدام به جرح و شکستگي عمدي اعضاي بدن خود مي کنند، به قسمت هاي از بدن آسيب مي رسانند که ديه و خسارت بيشتري دارد.
*وجود 130 نقطه حادثه خيز در مازندران
باقري پليس راهنمايي و رانندگي مازندران در همايش کاهش تلفات جاده اي- چالش ها و راهکارها- که در ساري برگزار شد با بيان اينکه در هشت سال گذشته يک ميليون و 461هزار و 880جلد گواهينامه در مازندران صادر شده است، بيان کرد: 130نقطه در جاده هاي برون شهري و درون شهري استان توسط پليس راهنمايي و رانندگي حادثه خيز اعلام شده است که نياز به توجه و تمرکز دولت در کاهش خطر اين نقاط دارد.
وي با بيان اينکه پليس راهنمايي و رانندگي مازندران در برخورد با تخلفات رانندگي بسيار جدي است و ملاحظه کاري ندارد، تصريح کرد: برخورد پليس راهنمايي رانندگي استان با تخلفات رانندگي نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است و اين برخوردها مستمر و متدوام خواهد بود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي مازندران با بيان اينکه در 9ماهه امسال 434ميليون سفر توسط گردشگران در مازندران رقم خورده است، تاکيد کرد: اين حجم بالا از ورود ناوگان خودرويي به يک استان نيازمند مديريت ترافيکي و تلاش شبانه روزي پليس راهور استان داشت که تاکنون با موفقيت رقم خورده است.
*روند تصادفات و سوانح رانندگي در مازندران رو به کاهش است
وي روند تصادفات و سوانح رانندگي استان را از سال 93تا کنون کاهشي دانست و تاکيد کرد: تعداد مجروحين و فوتي هاي سوانح رانندگي در محورهاي مواصلاتي استان از سال 93تا کنون کنترل شده و روند کاهش تدريجي دارد.
باقري با بيان اينکه 20ميليون مسافر در طول سال به استان سفر مي‌کنند، تاکيد کرد تصادفات راکبين موتورسيکلت در چند سال گذشته از 41درصد کل تصادفات به زير 25درصد رسيده است.
وي با بيان اينکه 40درصد رانندگان استان را افراد 18تا 30سال تشکيل مي‌دهند، بيان کرد: مهم ترين علت تصادف در جاده هاي استان عدم توجه به جلو و عدم دقت حين رانندگي است.
باقري با بيان اينکه پليس راهنمايي و رانندگي برنامه هاي متعددي را در کاهش سوانح رانندگي محورهاي برون وردون شهري در طول سال به اجرا در مي اورد، خاطر نشان کرد: بيشترين مقدار سوانح رانندگي استان مربوط به محورهاي برون شهري است.
* بيمه ها موظف به ايجاد احساس امنيت خيال و آرامش خاطر براي جامعه هستند
سيد محمد عليپور دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران در نيز در اين همايش امنيت و آرامش را مهم ترين نياز جامعه برشمرد و تصريح کرد: تامين امنيت موجب کاهش ناهنجاري ها و جلوگيري از انگيزه هاي تخلف و کاهش آسيب هاي اجتماعي مي شود.
وي با بيان اينکه بيمه ها موظف به ايجاد احساس امنيت خيال و آرامش خاطر براي جامعه هستند، اظهار کرد: اگر مانند بيمه حوادث و سوانح رانندگي و جاده اي، به ديگر بيمه ها نيز توجه شود و جديت تمامي نهادها را داشته باشيم يقينا شاهد کاهش ناهنجاري ها در جامعه خواهيم بود.
دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران تصريح کرد: اگر همانند بيمه شخص ثالث، در بيمه هاي عمر، درمان، خوادث، آتش سوزي و باربري همراهي و جديت تمامي نهادهاي دخيل را داشته باشيم يقينا خروجي آن کاهش ناهنجاري هاي اجتماعي و افزايش اميد به آينده است.
عليپور تعريف درست فرهنگ بيمه اي را وجه مشترک بين دستگاه هاي خصوصي و دولتي در جامعه دانست و تاکيد کرد: اگر شرکت هاي بيمه در معرفي فوايد بيمه و دستگاه هاي دولتي در حمايت از اين صنعت عملکرد درستي داشته باشند يقينا اعتماد مردم را به همراه داريم، اعتماد زماني به وجود مي آيد که قوانين را بدون تعارف و ملاحظه به اجرا رسانيم.
دبيرکل سنديکاي بيمه گران ايران در ادامه خطاب به نيروي انتظامي و پليس راهنمايي و رانندگي بيان کرد: از نيروي انتظامي مي خواهم در اجراي مقررات ترافيکي جديت بيشتري داشته باشد تا شاهد کاهش محسوس و ملموس حوادث و تلفات جاده اي در محورهاي برون شهري و درون شهري باشيم.
عليپور با بيان اينکه بايد فضايي ايجاد شود که چالش هاي پيش روي صنعت بيمه و بيمه شدگان بررسي و نتايج آن در قوانين و مقررات ديده شود، تاکيد کرد: عمکرد درست و ايجاد بسترهاي مناسب در رفع مشکلات خدمت رساني بيمه اي به مردم موجب همراهي بيشتر ديگر نهادها و پويايي فعاليت شرکت هاي بيمه در ارتقاي ضريب اعتماد عمومي به فرهنگ بيمه خواهد شد.
* پرداخت 8 هزار و 800ميليارد تومان خسارت بيمه شخص ثالث توسط بيمه در سال گذشته
غلامرضا سليماني رئيس کل بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران در همايش کاهش تلفات جاده اي- چالش ها و راهکارها- که در ساري برگزار شد با بيان اينکه شرکت هاي بيمه از سرمايه خود در پرداخت خسارت هاي شخص ثالث استفاده مي کنند، اظهارکرد: خسارت پرداختي شرکت هاي بيمه بيش از دريافتي آن ها در بخش ثالث و بدنه است، در واقع شرکت هاي بيمه در بخش بيمه شخص ثالث در حال ضرر هستند.
در ادامه سخنانش افزود: برخي از سال ها 104 و 105 درصد ضريب خسارت در بيمه شخص ثالث شرکت هاي بيمه داشته ايم.
اين مسئول کل حق بيمه دريافتي شرکت هاي بيمه در بيمه شخص ثالث سال 96 را 12 هزار و 400 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: سال گذشته صنعت بيمه 8 هزار و 800 ميليارد تومان خسارت بيمه شخص ثالث پرداخت کرد که بخش عمده پرداخت آن در طول پنج سال رقم مي خورد.
وي با بيان اينکه بسياري از خودروها در کشور بيمه ندارند، تصريح کرد: براي مثال مقدار خودرو بيمه شده در مازندران از مقدار خودروهاي موجود کمتر است که نشان از عدم توجه مردم استان به اين مقوله دارد.
رئيس کل بيمه مرکزي جمهوري اسلامي خطاب به شرکت هاي بيمه در مزاندران بيان کرد: شرکت هاي بيمه در مازندران بايد بسته به بسترهاي جمعيتي و اقتصادي استان، فعاليت و تلاش بيشتري در معرفي و فرهنگ سازي بيمه اي استان داشته باشند.
وي با بيان اينکه تاکنون 6هزار و 200ميليارد تومان به وزارت بهداشت و 2 هزار و 200ميليارد تومان به پليس، راهداري و اورژانس پول پرداخت کرده ايم، تاکيد کرد: در سال 96 بيش از 9هزار 800 ميليارد تومان خسارت به زيان ديدگان سوانح جاده اي توسط شرکت هاي بيمه پرداخت شده که 20 درصد آن با کلاهبرداري از شرکت بيمه دريافت شده که سهم زيان ديدگان واقعي است.
سليماني از طرح بيمه مرکزي در پوشش سراسري 27 ميليون واحد مسکوني موجود در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به حادثه خيز بودن کشور و خسارت هاي مستمري که در اين بخش به مردم وارد مي شود، در نظر داريم 27 ميليون واحد مسکوني موجود در کشور را بيمه حوادث کنيم.
وي در ادامه سخنانش تصريح کرد: در اين طرح، بيمه شده با حق بيمه 90 هزار توماني تا سقف 30 ميليون تومان واحد مسکوني اش را بيمه مي کند هر چند اين امکان وجود دارد که حق بيمه بيشتري براي دريافت غرامت بيشتر توسط بيمه شده پرداخت شود.
سليماني با بيان اينکه بخش زيادي از اين حق بيمه توسط دولت و توسط صندوق تامين خسارت حوادث طبيعي بيمه مرکزي تامين مي شود، تصريح کرد: با اين طرح که در مراحل پاياني به سر ميبرد مي توانيم بسياري از خسارت هاي پيش روي کشور و مردم را در مواجه با حوادث طبيعي بيمه کنيم.
* بيمه يک امر عاقلانه بين‌المللي است
حجت الاسلام محمد علي تقوي‌فرد رئيس دادگستري مازندران نيز در اين همايش اطهارکرد: بيمه داراي يک پايگاه علمي و عقلي بسيار محکمي است که وقتي عقلاي جامعه بيمه را پذيرفته‌اند يقيناً مورد پذيرش خداوند نيز خواهد بود.
وي با بيان اينکه در هيچ جاي دنيا امکان ندارد که يک امر عاقلانه ناديده گرفته شود، تصريح کرد: بيمه يک امر عاقلانه بين‌المللي است که بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.
رئيس دادگستري مازندران با اشاره به اين نکته که بيمه مورد توجه دانشمندان بزرگي همچون شهيد مطهري بوده است، تصريح کرد: بزرگان حوزوي و دانشگاهي نيز نسبت به ترويج فرهنگ بيمه تاکيد و توجه دارند.
تقوي فرد بيمه را يک عقد و تعهد طرفيني برشمرد و بيان کرد: وقتي بيمه يک تعهد طرفيني است پس چطور مي‌توان براي تحقق آن اجبار را در دستور قرار داد؟
وي با بيان اينکه در برخي موارد اجباري کردن بيمه شخص ثالث مورد اعتراض بوده است، تاکيد کرد: منتقدان بر اين باورند که يک تعهد طرفيني نبايد اجبار داشته باشد و اين اجبار موجب ساقط شدن از محل اعتبار مي گردد.
مدير کل دادگستري مازندران با اشاره به اهميت اجباري شدن بيمه، بيان کرد: شايد در عرف جامعه نبايد يک تعهد طرفيني، اجباري باشد اما وقتي موضوعي که مصلحت عمومي کشور را در بر ميگرد اجباري نشود حکومت را دچار چالش مي کند.
تقوي‌فرد در ادامه تأکيد کرد : وقتي صنعت بيمه يک مصلحت عمومي پيدا کرده نمي توان آن را به يک تعهد طرفيني تقليل داد بلکه جنبه حکومتي داشته و الزام‌آور براي همه است.
وي با اشاره به اينکه عدم توجه به صنعت بيمه حکومت ها را دچار مشکل مي کند، بيان کرد: فرض کنيد يک روز بيمه در کشور نباشد يقيناً حکومت از پس بحران هاي پيش آمده بر نمي آيد و دچار چالش مي شود.
*به شرکت هاي بيمه نمره 20 نمي دهم!
رئيس دادگستري مازندران خواستار نظارت بيشتر بر عملکرد شرکت هاي بيمه توسط بيمه مرکزي شد و تصريح کرد: به شرکت هاي بيمه نمره 20 نمي دهم ، نمره شرکت هاي بيمه زير 10است چرا که از آن دست بدهي از دست ديگر پس مي گيري.
وي در ادامه سخنانش افزود: شرکت‌هاي بيمه در ترويج بيمه ؛ و مردم در شناخت اهميت بيمه ضعيف عمل کرده اند.
به گزارش ايسنا ، اين مسئول حوادث خسارت تصادفات جاده اي را بسيار مهم دانست و اظهار کرد: سال قبل 9هزار و 800ميليارد تومان خسارت به حادثه ديدگان سوانح رانندگي پرداخت شده است، روزانه 50نفر در سوانح رانندگي در محورهاي مواصلاتي درون‌شهري و برون‌شهري جان خود را از دست مي‌دهند که بسيار نگران کننده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار