بررسی عوامل تصادفات
عوامل تصادفات جاده ایی از یک مثلث ،عامل انسانی،جاده و خودرو تشکیل شده است که هر کدام از این عوامل نیازمند تحقیق و بررسی دقیق میباشد.
کد خبر: ۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱ 22 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه،همه روزه در رسانه ها اخباری مبنی بر تصادفات و تلفات جاده ایی به گوش میرسد.اما اخبار اتفاقاتی از این دست منجر به کاهش محسوس تلفات جاده ایی نمیشود.چرا؟

عوامل تصادفات جاده ایی از یک مثلث ،عامل انسانی،جاده و خودرو تشکیل شده است که هر کدام از این عوامل نیازمند تحقیق و بررسی دقیق میباشد.

با توجه به اینکه جاده های موجود از استاندارد لازم برای یک رانندگی راحت و بی دغدغه برخوردار نیستند،لازم است تا هنگام ساخت و تعمیر جاده ها نظارت دقیق تری به کارکرد پیمانکاران شود تا هرگونه سهل انگاری در این امر منتفی گردد.جاده ها دارای مشکلاتی از قبیل آسفالت نامرغوب،پیچ های تند ،امکانات استراحتی ضعیف ،علائم راهنمایی و رانندگی ناقص و غیره میباشد.

از سوی دیگر کار کارشناسی روی جاده ها صورت نمیگیرد و به نظر میرسد برای یافتن نقاط حادثه خیز جاده ها ،مسئولین منتظر اتفاقات رخ داده میباشند و پس از چندین تلفات جانی و مالی نقطه حادثه خیز مشخص و پس از مراحل قانونی و اداری برای رفع آن اقدام میگردد.

آزمون و خطا با تلفات جانی و مالی به نظر علمی نمیرسد چرا که با پیشرفت علم و بهره گیری از تکنولوژی های مختلف زمینی و ماهواره ایی شاید آسانتر و بدون تلفات به این نتایج رسید.

عامل انسانی یکی دیگر از عوامل مهم و دخیل در امر تصادف است.عاملی که لازمه کنترل آن آموزش و فرهنگ سازیست.

سخت گیری در امر اعطای گواهینامه رانندگی،لحاظ سنی برای رانندگان و تجدید نظر در امر و شیوه آموزش از نکاتی است که میتواند تا حدودی نقش عامل انسانی در تصادفات را کاهش دهد.

خودرو ،عامل دیگریست که موجب حادثه جانی و یا مالی میشود.با توجه به کیفیت ایمنی خودروهای داخلی و وارداتی خارجی،عدم توجه به معاینات فنی دقیق و متناسب نبودن سرعت و قدرت موتور ماشین با استحکام بدنه و ایمنی خودرو ،لازم است که در این خصوص تصمیم جدی در دولت و مسولین ذیربط گرفته شود.

البته گفتنی است نیروی انتظامی در سالهای اخیر اقدامات عملی و آموزشی بسیار جدی و خوبی برای تلفات جاده ایی برداشته است که نیازمند حمایت سایر دستگاههای مربوطه میباشد.

در این بین استان آذربایجان غربی نیز از عوامل سه گانه در امر تصادفات استثناء نبوده و حتی در قسمت جاده ایی از وضعیت نامطلب تری برخوردار است.

عباس فرمانی رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در گفت و گوی خبری با بیان اینکه نقاط حادثه خیز نقش مهمی در ایجاد تصادفات دارند گفت: 20 درصد از تصادفات در این نقاط اتفاق می افتد.

وی افزود: اقداماتی در ارتباط با نقاط حادثه خیز انجام شده که شامل اقدامات زودبازده، کوتاه مدت و بلند مدت است که اقدامات زودبازده شامل آشکارسازی این نقاط است که در 67 نقطه حادثه خیز انجام شده است که این امر30 درصد تأثیر گذار در کاهش تصادفات در این نقاط حادثه خیز است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه 12 هزار کیلومتر راه در استان داریم اظهار کرد: اگر واقعا میخواهیم برابر مطالعات مهندسین ترافیک و پلیس راه بیش از 80 درصد در این مقاطع نتیجه بگیریم باید نسبت به حذف این نقاط در بلندمدت اقدام شود در غیر اینصورت اقدامات زودبازده فقط 30 درصد از تأثیرگذاری را در 20 درصد تصادفات نقاط حادثه خیز دارند.

فرمانی عامل انسان، خودرو و جاده را از عوامل تأثیرگذار بر تصادف عنوان کرد و گفت: امسال بر اساس آماری که اعلام شده و با توجه به وضعیت موجود 20 درصد از تصادفات استانی و کشوری مربوط به عامل جاده ها است.وسایل نقلیه حدود 15 درصد و عامل انسانی 65 درصد در وقوع تصادفات تأثیر گذارند

وی تصریح کرد: وسایل نقلیه نیز حدود 15 درصد در وقوع تصادفات تأثیر گذارند اما دراین میان عامل بسیار مهم عامل انسانی است که دو عامل دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد و 65 درصد در استان ما بر وقوع تصادفات تأثیرگذار است.

سرهنگ فرمانی فرهنگ سازی را در کاهش تصادفات بسیار تأثیرگذار و مهم عنوان کرد و گفت: مردم باید با توجه به شرایط موجود، وضعیت جاده ها و وضعیت وسایل نقلیه در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک تلاش کنند چرا که فاکتوری که در تمام دنیا جواب داده جدای از بحث اصلاح نقاط حادثه خیز، بحث فرهنگ سازی است و اگر فرهنگ سازی بصورت صحیح انجام شود ما شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.و این نیازمند عزم ملی برای پروژه ملی است.

آزادراه ارومیه تبریز بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

در این خصوص خلیل محبت خواه نیز با بیان اینکه در جهت روند توسعه راههای مواصلاتی استان اقداماتی را مدنظر قرار داده ایم تا استان ما از لحاظ محورهای مواصلاتی به نقطه مطلوب خود برسد گفت: ما چند الویت خیلی مهم داریم که شامل آزادراه ارومیه - تبریز است.

وی با بیان اینکه دو قطعه این بزرگراه در استان ما واقع شده است افزود: این بزرگراه بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که فقط روشنایی آن مانده که انشا الله در پی عقد قرار داد در جهت تکمیل این نقیصه هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اعلام اينكه اروميه با 21 نقطه پرحادثه در محورهاي ارتباطي در رده اول قرار دارند گفت: مهاباد با 9 نقطه، مياندوآب 8 نقطه، نقده 6 نقطه و سلماس 5 نقطه حادثه خيز در رده هاي بعدي جدول نقاط حادثه خيز محورهاي ارتباطي قرار گرفته اند كه اين در حالي است كه در محورهاي اروميه - سلماس، اروميه- اشنويه و اروميه - بند زيوه نيز بيشترين تعداد تصادفات اتفاق می افتد.

محبت خواه با اشاره به اینکه ورودی های کشور بعنوان الویت اصلی ماست تصریح کرد: ورودی های کشور از طرف بازرگان، رازی، سرو و تمرچین در الویت های کاری ما هستند.

وی طرح ملی احداث بزرگراه ارومیه- میاندوآب- مهاباد را به عنوان بزرگ ترین محور ترانزیتی جنوب آذربایجان‌غربی عنوان کرد و اظهار کرد: طی دو سال اخیر بالای 60 کیلومتر این بزرگراه افتتاح شده است و در تلاشیم جایگاه استان آذربایجان غربی را که یک استان مرزی است تا حد بسیار بالایی ارتقاء دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به احداث راه آهن ارومیه تصریح کرد: الویت ریلی ما خیلی بیشتر از الویت جاده ای است و حدود سه سال است که بر جاده ریلی متمرکز شده ایم چرا که اگر جاده ریلی به اتمام برسد قطعا تعداد تصادفات کاهش می یابد.

محبت خواه با بیان اینکه حدود 345 میلیارد تومان جهت اتمام این پروژه نیاز است افزود: در سفری که معاون وزیر راه و شهرسازی آقای نوزاد به استان داشت قول مساعد جهت همکاری در جهت اتمام این پروژه داد.

وی اظهار کرد: الویت اول تا پایان سال مالی اینست که ایستگاه نقده که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و40 درصد از لحاظ ریلی پیشرفت دارد به اتمام و بهره برداری برسد و در سال 94 نیز ایستگاه ارومیه که 69 درصد پیشرفت فیزیکی و 36 درصد پیشرفت ریلی دارد به اتمام و بهره برداری برسد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار