معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری ایلام گفت: میزان فرسایش خاک و تخریب رویشگاه ها و عرصه های طبیعی این استان 26 تن در هر هکتاراست.
کد خبر: ۶۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 30 July 2015
حجت الله فتحی گفت: هم اکنون میزان فرسایش خاک در کشور 20 تن در هر هکتار است که سطح این تخریب در استان ایلام شش تن از حد کشوری بیشتراست.

وی افزود: ایجاد برخی زیرساخت ها در پایین و بالادست رودخانه ها و اراضی جنگلی همچون جاده سازی، احداث سد، وجود اراضی کشاورزی، ساخت ابنیه، و... روند این فرسایش را تسریع بخشیده است.

به گفته وی دخالت ها و تعرض های عامل انسانی در قطع بی رویه درختان، تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی به طرح های صنعتی و کشاورزی یا ساختمان سازی باعث تغییرات اکوسیستم و تخریب جنگل ها و ریشگاه های طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه نابودی جنگل و مرتع طبیعی موجب قبه مخاطره افتادن حیات همه موجودات زنده می شود، یادآورشد: رانش زمین و سیل های مخرب و بنیان کن حاصل قطع بی رویه درختان و برداشت بیش از حد مجاز ازمنابع آب سفره های زیرزمینی است.

فتحی ادامه داد: بهار و تابستان فصول طبیعت گردی و تفرج در مناطق طبیعی است و بیشترین خسارت ها نیز درهمین مواقع از سال و در سایه بی مبالاتی و سهل انگاری عاملی انسانی در تخریب و نابودگی عرصه های طبیعی شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: فعالیت های صنعتی، کشاورزی، زیرساخت بایستی بر اساس پایش و آمایش سرزمینی و با حفظ توازن اکولوژیکی هر منطقه انجام بگیرد تا علاوه بر داشتن صنعت و اقتصاد پویا، عرصه های طبیعی و جنگل نیز حفظ شود.

وی فرهنگ سازی و آموزش اقشار مختلف مردم را از مهمترین و تاثیرگذارترین روش هایی دانست که موجب افزایش بینش افراد در آگاهی یافتن از لزوم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست می شود و نقش رسانه ها را در این رسالت عظیم بی بدیل خواند.

به گزارش ایرنا، هشت مرداد روز ملی جنگل و حراست از عرصه های طبیعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار