با وضعیت کنونی تورم اگر اصناف و متولیان اقتصادی همراهی نکنند می‌توان تحلیل کرد که موج طلاق به جای پنج سال اول به دوران عقد کشیده شود.
کد خبر: ۶۷۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱ 25 October 2018

به گزارش تابناک قم، مهریه از جمله سنت‌های حسنه اسلام است ولی در چند دهه اخیر به عنوان میزانی برای سنجش عشق و وفاداری در شکل‌گیری زندگی جوانان محسوب می‌شود. این تصور نادرست وجود دارد که هر اندازه مهریه بیشتر باشد زندگی مشترک پایدارتری را آغاز می‌کنند.

غافل از اینکه پس لرزه‌های مهریه‌های هنگفت دیر یا زود ممکن است زندگی آنها را تخریب کند چراکه مهریه پس از جاری شدن خطبه عقد برای بانوان حق محسوب می‌شود و می‌توانند هر زمان آن را مطالبه کنند و مرد متعهد به پرداخت آن است.

عرف جامعه و وضعیت اقتصادی مرد در تعیین مهریه تأثیرگذار است. بسیاری از مردان در زمان تعیین مهریه به این موارد توجه ندارند و زمانی متوجه میزان مهریه می‌شوند که مطالبه‌ای از سوی زن صورت گیرد.

با جاری شدن خطبه عقد مهریه حقی برای زن و تکلیفی برای مرد است. شرط عقد بسیاری از دختران مهریه سکه به اندازه تاریخ تولد است و مرد بی‌توجه به میزان درآمد و توان اقتصادی آن را می‌پذیرد ولی در زمان مطالبه بحث وضعیت اقتصادی مطرح می‌شود.

بخشش حق دریافت مهریه در ازای سرپرستی فرزند

زنان و مردان در نبرد دریافت و پرداخت مهریه تسلیم می‌شوند و کمر خم می‌کنند‌. برخی اوقات زنان برای دریافت حق طلاق از حق قانونی و شرعی خود می‌گذرند و مردان نیز ضربات گرزمانند مهریه زنان را تحمل می‌کنند.

مردی که پیش از ازدواج بی‌توجه به میزان مهریه شرط ازدواج را پذیرفته است اکنون سرپرستی فرزند از سوی همسر در ازای بخشش مهریه را مطرح می‌کند تا بتواند از پرداخت مهریه شانه خالی کند.

یکی از بانوان از سرنوشت خود در هنگام طلاق و نحوه بخشش مهریه خود می‌گوید: برای اینکه سرپرستی فرزندم را از شوهرم دریافت کنم مجبور شدم مهریه‌ام را ببخشم.

سعید کاویانی، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم با بیان اینکه در بحث تعیین مهریه در هر شرایطی واقعیت‌های اقتصادی فرد مدنظر قرار نمی‌گیرد گفت: مهریه برای مردان تکلیف و برای همه بانوان حق محسوب می‌شود و عبارت «که داده و که گرفته» برای تعیین مهریه نادرست است.

با قرائت خطبه عقد خانم مالک مهریه می‌شود

به گفته وی در نگرش حقوقی نیز به محض انعقاد عقد زن، مالک مهریه است این امر نادرست است که یک گرو کشی در زمینه پرداخت نکردن مهریه صورت گیرد. متأسفانه در برخی از مواقع مشاهده می‌شود مرد بر همسر خود فشار می‌آورد که یا از حق مادی مهریه منصرف شود یا مهریه را نادیده بگیرد تا فرزند را در کنار خود داشته باشد.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم با بیان اینکه سیاست قضایی اینگونه نیست که فردی به خاطر مهریه بازداشت شود گفت: برخی افراد فضای خصومت نسبت به خانواده را دنبال می‌کنند و در زمینه طرح دعاوی حقوقی نیز یک نوع بی‌توجهی‌های خاص را در دستور کار قرار می‌دهند و به دعوت‌های دستگاه قضایی بی‌توجه هستند و در جلسات حاضر نمی‌شوند.

وی معتقد است: کسانی که برای مهریه بازداشت می‌شوند کسانی هستند که نسبت به روند دادرسی آشنایی ندارند یا به نوعی اصرار داشتند در جلسات دادگاه شرکت نکنند و بنایی برای پرداخت حتی یک ریال از مهریه را نداشتند بنابراین باید هزینه این بی‌توجهی را بدهند.

کاویانی عنوان کرد: تاکنون بخش زیادی از طلاق‌ها در پنج ساله اول زندگی روی داده ولی با توجه به وضعیت کنونی پیش‌روی تورم اگر اصناف و متولیان اقتصادی همراهی نکنند اینگونه می‌توان تحلیل کرد که موج طلاق به جای پنج سال اول به دوران عقد کشیده شود.

وی یادآور شد: بسیاری از خانواده‌ها در بحث تأمین جهیزیه با مشکلاتی روبه رو می‌شوند که به این امر دامن می‌زند و حتی ممکن است از تشکیل خانواده منصرف شوند این خطر جدی در شرایط کنونی تشکیل خانواده را تهدید می‌کند بنابراین می‌طلبد بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های متولی امر تمهیداتی بیندیشند و در بحث تشکیل خانواده مشکلات را برطرف کنند.

قبول مسؤولیت مهریه فراتر از توان

مهریه‌های نجومی سکانسی از آغاز زندگی جوانانی است که پس از مدتی کام آنها را تلخ می‌کند زیرا مسؤولیت فراتر از اندازه توان خود قبول کردند. داستان مهریه در دوران کنونی به اندازه‌ای پیچیده شده که با گذشت زمان قربانیان بیشتری زخم خورده آن می‌شوند و مهریه‌ای که سنت حسنه بود با تصمیم گیری های نادرست به اژدهایی برای رنجش و اختلاف زوج‌های جوان تبدیل شده است.

مردی که به دلیل مهریه پشت میله‌های زندان است تصور نمی‌کرد زمانی آتش اختلاف آنها با مهریه شعله‌ورتر شود. آنچه به روشنی از تقاضای درخواست طلاق زوج‌ها مشخص می‌شود این است که مهریه بالا و غیرمتعارف نه تنها ضامن خوشبختی نیست بلکه می‌تواند زمینه مشکلات بسیاری را فراهم کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار