التهاب بازار لوازم‌التحریر با آنکه چند روزی از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد همچنان بالاست و بسیاری از خانواده‌ها با مشکل در زمینه تأمین نوشت‌افزار روبرو هستند.
کد خبر: ۶۶۳۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶ 03 October 2018

به گزارش تابناک قم، با فرارسیدن سال تحصیلی جدید به‌تبع مسیر اغلب خانواده‌ها به سمت‌وسوی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و خرید و تهیه این اقلام برای دانش آموزان کشیده می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها زمانی که با قیمت‌های بسیار بالای نوشت‌افزار قبل از مهرماه روبرو شدند تصمیم به خریداری این اقلام بعد از آغاز مدارس و فروکش شدن تب خرید گرفته‌اند ولی بازهم با مشکلاتی در تأمین نوشت‌افزار روبرو هستند.

با گذری در شهر و مشاهده التهاب بازار و پایین و بالا شدن قیمت‌ها متوجه تأثیر این نوسانات ارزی بر کالاها و اقلام موردنیاز می‌شویم که این تب‌وتاب حتی بر نرخ نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر نیز تأثیر گذاشته و به افزایش قیمت این اقلام منجر شده است.

به همین منظور و برای بررسی وضعیت قیمت نوشت‌افزارها به برخی از لوازم‌التحریرفروشان شهر مراجعه داشتیم تا علت این افزایش را از زبان خودشان جویا شویم.

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کاهش میزان خرید لوازم‌التحریر از سوی خانواده‌ها اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت نوشت‌افزارها و عدم توان خرید اغلب خانواده‌ها خرید این اقلام نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده است، به‌عنوان‌مثال اگر قبلاً تعداد 10 دفتر تهیه می‌کردند امسال مجبور به خرید تنها 5 دفتر هستند.

وی علت این افزایش قیمت را وارداتی بودن مواد اولیه برخی از این اقلام دانست و تصریح کرد: چرخه افزایش قیمت کالاها به صورتی است که فروشنده باقیمت بالا کالا را خریداری کرده و با دریافت درصدی سود مجبور به افزایش قیمت شده است چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد بعداً برای خرید دچار مشکل شده و با این قیمت هم نمی‌تواند همان کالا را خریداری کند، بنابراین خانواده‌ها نیز تحت تأثیر این چرخه باقیمتی بالاتر اقلام موردنیازش را تهیه می‌کنند.

در این فروشگاه یکی از مراجعین که قصد خرید لوازم‌التحریر برای دختر و پسر 12 و 9 ساله‌اش را داشت می‌گوید: قیمت‌ها واقعاً افزایش پیداکرده است، به‌عنوان‌مثال تنها برای خرید 8 دفتر مبلغ 150 هزار تومان هزینه شده درصورتی‌که با این مبلغ در سال گذشته علاوه بر آن اقلام موردنیاز دیگرشان را هم با تعدادی بیشتر تهیه می‌کردم که با این اوصاف با مجاب کردن فرزندانم تنها در حد ضرورت می‌توانیم خرید کنیم.

وی ادامه می‌دهد: خانواده‌هایی که حتی در حد ضرورت و نیاز هم‌توان خرید همین اقلام را ندارند واقعاً دچار مشکل می‌شوند، با این شرایط چطور می‌توانند پاسخگوی نیاز فرزندانشان باشند. درست است که برای اغلب خانواده‌ها کیفیت مطلوب و طرح ایرانی اسلامی بسیار موردتوجه قرار دارد اما قیمت مناسب نیز برای همین خانواده‌ها قابل‌توجه است.

صبوری یکی دیگر از خریداران لوازم‌التحریر در این فروشگاه می‌گوید: قبل از آغاز سال تحصیلی زمانی که برای خرید آمدیم قیمت‌های بالا ما را مجبور به عقب‌نشینی کرد و تصمیم گرفتیم بعداً با کاهش تب خرید لوازم‌التحریر، اقدام به خرید کنیم که آن‌هم میسر نشده است و همچنان قیمت‌ها بالاست.

در همین راستا رئیس اتحادیه خرازان استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به وضعیت نوشت‌افزارها و نحوه عرضه آن توسط افراد غیر مرتبط اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و وضعیت افزایش قیمت‌ها، لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها نیز به‌تبع با افزایش روبرو بوده است و عرضه نوشت‌افزارها هم‌زمان با شروع مشاغل فصلی و در پی آن ورود افراد غیر مرتبط در این زمینه‌ها، تحت تأثیر قرارگرفته است.

مجید فاطمی مجد ورود افراد غیر مرتبط به این حوزه را مشکل اصلی عرضه‌کنندگان لوازم‌التحریر دانست و تصریح کرد: ورود افراد غیر مرتبط به این حوزه و تبلیغات بی‌شمار آن‌ها برای برپایی نمایشگاه‌هایی باقیمت‌های مناسب با تحریک عرق ملی خانواده‌ها و تبلیغ توزیع کالای ایرانی و اسلامی که در حقیقت قیمت این اقلام نسبت به فروشگاه‌های عرضه لوازم‌التحریر بسیار بالاتر هم بوده، مشکل‌ساز شده است.

وی نبود تولید داخل استانی را یکی از دلایل افزایش قیمت دانست و گفت: اکثر لوازم‌التحریر استان از تهران تأمین می‌شود و بازار تهران نیز متأثر از قیمت‌های روز است و ما نقشی در قیمت‌گذاری آن نداریم.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار