مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: آمار خودکشی متاهلین در استان ایلام بالاتر از میانگین کشوری است که این مورد زنگ خطر و هشداری جدی در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی استان ایلام است.
کد خبر: ۶۵۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ 10 September 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ زهرا همتی در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی شهرستان چرداول اظهار داشت: آمار خودکشی در استان ایلام بالاتر از میانگین کشوری است که این مورد زنگ خطر و هشداری جدی در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی استان ایلام است.

وی افزود: در استان ایلام برخلاف سایر مناطق دیگر آمار خودکشی متاهلین زیاد است که با آگاه سازی و پیشگیری می توان در کاهش آسیب های اجتماعی و بویژه خودکشی اقدامات عملی انجام دهیم که در این راستا نیازمند مشارکت همگانی و ارائه راهکارهای مناسب از جانب تحصیل کردگان، اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه و قلم،رسانه های جمعی و ائمه جمعه و تریبون داران می باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام اضافه کرد: 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار از سوی سازمان بهزیستی کشور به استان ایلام در موضوع خودکشی و کاهش آن اختصاص یافته است که شهرستان هایی که برنامه های متنوع و عملیاتی در این راستا داشته باشند را حمایت می کنیم .

همتی خاطرنشان شد: آموزش و اطلاع رسانی نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد و از هرگونه نقد و راهکاری در این خصوص استقبال می کنیم و از رسانه ها و مطبوعات خواستار مشارکت بیشتر و بهتری بویژه در فضای مجازی برای آشنایی مردم در موضوع معضلات اجتماعی و هدایت و ترغیب آنها به سازمان بهزیستی هستیم.

مدیرکل اور اجتماعی استاندار ایلام نیز در این جلس گفت: بحث خودکشی بعنوان یکی از آسیب های اجتماعی ریشه ای دیرینه دارد و عوامل متعددی در بوجود آمدن این آسیب بعنوان یک بیماری اجتماعی دخیل است که برای ریشه کنی و کاهش آن در سطح جامعه نیازمند یک عزم جدی و فراگیر و مشارکت همگانی دارد.

عهدیه طهماسبی افزود: دولت بر کاهش و رسیدگی بر آسیب های اجتماعی اهتمام ویژه دارد تا جاییکه مقام معظم رهبری بر این موضوع ورود کرده و ماهیانه جلساتی در این خصوص با حضور معظم له برگزار می شود که نشانگر اهمیت موضوع دارد.

وی به شرایط و فضای استان ایلام اشاره کرد و گفت: در سطح استان ایلام متاسفانه شاهد فقدان نشاط اجتماعی و کاهش مهارت های اجتماعی هستیم و در راستای کاهش آمار خودکشی و سایر آسیب های اجتماعی 130 کارگروه اجتماعی تشکیل شده و از متولیان امر می خواهیم از جزیره ای و موازی کاری در این راستا پرهیز شود تا با وحدت رویه و ایجاد تصمیمات کارشناسی شده با مشارکت اساتید و صاحب نظران بتوانیم گام های اساسی و اقدامات ملموسی را در سطح استان برداریم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ایلام تاکید کرد: به تمام آسیب های اجتماعی بصورت موازی باید نگاه کرد و تلاش می کنیم در نیمه دوم سال جاری با جذب اعتبارات و تزریق آن به شهرستان ها برنامه های متعددی با اولویت بندی آسیب های هر منطقه عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: دولت بر واگذاری امور به سازمان های مردم نهاد (سمن ها) تاکید دارد ولی متاسفانه شهرستان چرداول در حوزه اجتماعی و سمن ها ضعیف است که پررنگ تر شدن نقش سازمان ها و ارایه آموزش ها و پیشگیری های لازم از طریق این مراکز به مردم باید در اولویت کاری مدیران مربوطه قرار گیرد.

طهماسبی همچنین خواستار مشارکت و حضور فعال اهالی رسانه و مطبوعات در معرفی آسیب های اجتماعی و ارایه راهکارها بویژه در فضای مجازی شد.

وی اضافه کرد: هیات اندیشه ورز در استان تشکیل شده و در شهرستان ها نیز فعال می شوند و اولویت بندی های آسیب های اجتماعی را در شهرستان ها رصد می کنیم و با ارائه راهکارها و پیشنهادات در راستای کاهش آسیب ها کارهای لازم را انجام خواهیم داد.

فرماندار شهرستان چرداول نیز در این جلسه گفت:بیشترین کارها و مطالعات باید در حوزه اجتماعی و فرهنگی صورت بگیرد و کنترل آسیب های اجتماعی عامل مهمی در ارتقای سلامت اجتماعی و فردی در جامعه می باشد.

مراد یگانه ادامه داد: بعضی از معضلات علیرغم مذموم بودن به یک بیماری تبدیل شده اند که آموزش و آگاهی سازی در کاهش آنها و سالم سازی فضای جامعه نقشی تاثیرگذار دارد و خودکشی، طلاق و اعتیاد از آسیب های اجتماعی اولویت داردر شهرستان چرداول می باشند.

وی اضافه کرد:شناسایی خانواده هایی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند در دستور کار بهزیستی و سایر ارگان ها قرار گیرد تا ضمن شناسایی و ارائه آموزش ها و راهکارهای مناسب از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم.

یگانه بر بازسازی تعامل، صلح رحم و روابط اجتماعی در جامعه تاکید کرد و گفت: ایجاد نشاط اجتماعی قوی ترین عامل در برابر آسیب ها است و دولت از برنامه های شادی محور و نشاط آور و برنامه های فرهنگی و اجتماعی استقبال می کند کما اینکه در چندسال گذشته به مناسبت های مختلف رنامه های با موضوع نشاط اجتماعی در این شهرستان اجرا شده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار