مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری دهلران :برداشت شیره بنه در جنگل های این شهرستان توسط سه شرکت تعاونی مجاز هم اکنون در حال انجام است.
کد خبر: ۶۴۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 01 September 2018

 به گزارش تابناک ایلام؛سید علی حسینی ادامه داد: بهره‌برداری سال جاری براساس مجوز اداره کل منابع طبیعی استان و با رعایت تمام موارد فنی و پس از بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان اداره، فقط در بخش‌هایی از عرصه‌های جنگلی بنه که مشکل خشکیدگی و آفات و امراض وجود ندارد، انجام و فقط مجوز فعالیت برای 3 شرکت تعاونی(آگره بید- میمه و سیدناصرالدین) صادرگردیده که از اواخرتیرماه شروع به فعالیت کرده‌اند.

حسینی گفت: علاوه بر نظارت کارشناسان این اداره ، تعداد 3 نفر از کارشناسان طرف قرارداد با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، نیز به عنوان ناظر مقیم بر فعالیت شرکت‌های مذکور نظارت می‌کنند.

وی اظهار داشت: اشتغالزایی مستقیم سه شرکت‌ تعاونی فوق، جمعاً بیش از 65 نفردرطی مدت50 روز می باشد که درسطح حدود 18هزار هکتار از عرصه های جنگلی بنه فعالیت می کنند.

وی پیش‌بینی کرد: این تعاونی ها امسال بیش از 7 تن سقز به ارزش ریالی بیش از 6 میلیارد ریال را از جنگل های بنه دهلران در محدوده مجاز برداشت کنند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران تصریح کرد: پس از پایان بارش‌های بهاره و رسیدن دما به حداکثر میزان خود (از اواسط خردادماه تا اوایل تیرماه) عملیات شیره‌گیری از درختان بنه و بهره برداری از شیره سقز درختان بنه، آغاز و نسبت به خراش دادن پوست و تنه و پس از کاسه گذاری (نصب کاسه های گلی) بر تنه درختان، اقدام و پس از آن، بسته به شرایط آب و هوایی ، بعد از 3 تا 5 هفته، جمع‌آوریکاسه‌ها و جداسازی شیره و صاف کردن و عمل آوری آن انجام می‌گیرد.

وی گفت: در مناطق بنه خیز، موضوع سقزگیری از این گونه جنگلی، چه بصورت مجاز و یا غیرمجاز بعنوان یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد و بهره‌برداری از شیره سقز درختان بنه فقط با مجوز صادره از سوی اداره منابع طبیعی و پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های تعاونی مربوطه مجاز است.

به منظور ساماندهی بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی از جمله سقز درختان بنه طی سال‌های 77 تا 85 مجموعاً تعداد 15 شرکت تعاونی بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی با عضویت یکهزار و 733 نفر در سطح شهرستان تشکیل و به ثبت رسیده که جمعاً 646/67 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان، تحت مدیریت بهره‌برداری و تعهدات احیایی آنان قرار دارد.

وی افزود: بر اساس مجوز اداره منابع طبیعی و در شرایط مناسب و پس از پرداخت بهره مالکانه، مجاز به فعالیت اصولی در محدوده های کاری مختص به خود می باشند و توان تولیدی سقز در شهرستان، در سال‌های مناسب که برداشت مجاز و 15شرکت تعاونی مربوطه فعال باشند، بیش از 24 تن است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری دهلران گفت: فعالیت این شرکت‌های تعاونی در سطح شهرستان، گام مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی مستقیم و غیرمستقیم برای بخشی از جوانان شهرستان، با بهره‌برداری از سقز تولیدی، زمینه فعالیت سایر صنایع تبدیلی وابسته در کشور و عدم وابستگی به خارج (واردات محصولات و فرآورده های جانبی مربوطه) را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: آموزش های لازم علمی و اصولی به تعاون های دارای مجوز بهره برداری قبل از اجرای طرح داده می شود تا هیچ گونه مشکل و آسیبی برای درختان ایجاد نشود.

برداشت و حمل سقز به استناد ماده 68 قانون بدون اخذ پروانه از سازمان ممنوع می باشد و چنانچه مرتکب فاقد پروانه بهره برداری باشد طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق، تعقیب و مجازات خواهد شد و در صورتی که دارای پروانه بهره‌برداری باشد فقط عین مال به نفع دولت ضبط می‌شود.

عرصه هایی برای اجرای طرح سقزگیری از درختان بنه انتخاب می شوند که میزان استعداد آتش سوزی منطقه پایین و توان درختان برای داشتن سقز بالا باشد/ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار