معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حالی گفته است که تولید هر کیلو هر هندوانه بین 350 تا 650 لیتر آب مصرف می‌کند که اخیرا رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان « به صرفه نبودن» کشت هندوانه را رد کرده بود.
کد خبر: ۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲ 16 July 2015
به گزارش تابناک، سید سعید مدرس در نشستی خبری اظهار داشت: در هرمزگان برای تولید هر هندوانه 350 تا 650 لیتر آب مصرف می‌شود و این به منزله صادرات آب رایگان به خارج از کشور است.
 
وی با بیان اینکه دشت‌های استان با بحران کم آبی مواجه‌اند، یادآور شد: این کم آبی به حدی است که اکثر این دشت‌ها از جمله دشت میناب ممنوعه اعلام شده است.
 
این مسئول تاکید کرد: دشت میناب با وسعتی برابر با 33 هزار و 507 هکتار از مستعدترین مناطق در بخش کشاورزی به حساب می‌آید ولی به دلیل بی‌توجهی بهره‌برداران از منابع آبی شاهد نشست و بروز فروچاله‌ها در این دشت هستیم که این امر کشاورزی منطقه را تهدید می‌کند.
 
مدرس اظهار داشت: افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی، شوری و بی‌کیفیتی آب، از بین رفتن پوشش گیاهی و نشست لایه‌های زمین در دشت میناب از مهمترین اثرات استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی می‌باشد.
 
وی با اشاره به پدیده خشکسالی در استان بیان داشت: اجرای طرح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب تنها راه برون رفت از بحران کم آبی است. کشت محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه، گوجه و ذرت باید در دشت میناب محدود شود.
 
در حالی این سخنان از سمت یه مسئول مرتبط بیان می‌شود که حیدری‌پوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در مصاحبه اخیر مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤالی در این باره، با رد این موضوع که کاشت هندوانه با توجه به میزان مصرف آب صرفه و صلاح اقتصادی ندارد و بدون اشاره به قیمت آب‌بهای مصرفی برای تولید هر کیلو هندوانه خاطرنشان کرده بود: با توجه به اینکه 80 درصد هندوانه‌های تولیدی آب خود را از مخازن دریافت می‌کنند و همچنین دوره کاشت این محصول در فصل پاییز حداکثر 90 تا 105 روز است کاشت آن کاملا به صرفه است و درآمد قابل توجه‌ای را نیز برای کشاورزان به همراه داشته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار