به گزارش تابناک تبریز، رسول تقی پور گفت: ۵۴۳ نفر از محکومان مالی جرایم غیرعمد در استان با بیش از ۵۰ میلیارد تومان بدهی، چشم انتظار کمک خیران هستند.


وی با بیان اینکه ۷۰ درصد کمک‌های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان از طریق صاحبان صنایع تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: نیمی از ۵۴۳ زندانی جرایم غیرعمد استان در زندان تبریز و مابقی در سایر شهرستان‌های استان دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند که بعد از تبریز، بیشترین زندانیان در شهرستان مراغه و کم‌ترین در شهرستان هشترود در حبس هستند.


وی با اشاره به اینکه۱۱ شهرستان بناب، مراغه، جلفا، هشترود، چاراویماق، عجب‌شیر، خداآفرین، مرند، اهر، میانه و بستان آباد در رابطه با برگزاری جشن گلریزان اعلام آمادگی کرده‌ بودند، گفت: در تعدادی از شهرستان ها این جشن برگزار شده و در بقیه شهرستان ها هم در روزهای آینده برگزار می شود.

وی با تاکید بر این‌که زندانیان جرایم غیرعمد مجرم نبوده و تنها در اثر “حوادث پیش‌آمده” راهی زندان می‌شوند، خاطرنشان کرد: از سوی مرجع قضایی برای زندانیان جرایم غیر محکومیت حبس صادر نمی‌شود بلکه نگهداری این افراد در زندان صرفا به خاطر شکایت شکات بوده و این زندانیان با پرداخت بدهی خود از زندان آزاد می‌شوند.
مدیر ستاد دیه استان اصلی‌ترین ملاک جهت کمک ستاد دیه به یک زندانی جرایم غیرعمد را ناتوانی وی در پرداخت بدهی اعلام کرد و افزود: اگر بر دادگاه مسجل شود که زندانی(جرایم غیرعمد) نمی‌تواند بدهی‌اش را یکجا پرداخت کند، دادگاه در قالب دادخواست اعسار و تقسیط از وی حمایت می‌کند، این پروسه بسته به تصمیم دادگاه و شرایط زندانی انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه ستاد دیه زمینه آزادسازی زندانی را از طریق “پیش پرداخت” و “پرداخت قسط اول” فراهم می‌کند، یادآوری کرد: با پرداخت اولین قسط، زندانی از پشت میله‌ها رها شده و بقیه‌ اقساط خود را پرداخت می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۳۶۸ نفر به کمک خیران با بدهی حدود ۳۳ میلیارد تومان آزاد شدند که ۱۳ نفر از آنان زن و ۳۵۵ نفر مرد بودند.


وی اضافه کرد: پنج میلیارد و ۳۵۹ میلیون تومان از این میزان بدهی، با گذشت شکات، ۱۷٫۵ میلیارد تومان از طریق اعسار و تقسیط از طریق دادگاه، ۴۰۰ میلیون تومان از راه آورده مددجویان، ۶ میلیارد تومان و ۲۵۰ میلیون تومان از طریق تسهیلات و سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک ستاد دیه پرداخت شد.