رئیس جمهور قزاقستان در تماس‌های جداگانه با همتایان روس و ازبک خود وضعیت فعلی روابط و چشم انداز همکاری‌های «آستانه»، «مسکو» و «تاشکند» را بررسی کرد.
کد خبر: ۶۰۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 05 May 2018

به گزارش تابناک : «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در تماس‌های جداگانه با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان وضعیت فعلی تعاملات و دورنمای همکاری‌های دوجانبه «آستانه» با «مسکو» و «تاشکند» را مورد بررسی قرار دادند.

روسای جمهور این کشور و روسیه در این تماس تلفنی به یکدیگر فرارسیدن سالروز پیروزی در جنگ جهانی دوم را تبریک گفتند.

نظربایف و پوتین همچنین طی این تماس وضعیت فعلی و چشم انداز روابط دوجانبه و همچنین مسائل مهم دستور کار منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله وضعیت ارمنستان را مورد بررسی قرار دادند.

علاوه بر این طرفین در این تماس برنامه ملاقات‌های آتی از جمله در چارچوب آمادگی برای اجلاس شورای عالی اتحادیه اقتصادی اورآسیا که قرار است در 14 می در «سوچی» روسیه برگزار شود بحث و تبادل نظر کردند.

در این راستا سران 2 کشور به افزایش 24.4 در صدی مبادله تجاری میان قزاقستان و روسیه و همچنین 26.1 در صدی اتحاد اقتصادی اوراسیا طی سال گذشته میلادی و افزایش علاقه مندی جامعه جهانی برای توسعه روابط با این اتحادیه اشاره نمودند.

نظربایف و پوتین در جریان این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص تماس‌های دوجانبه در سطح عالی توافق کردند.

نظربایف همچنین طی این روز با همتای ازبک خود یک تماس تلفنی داشته که در جریان آن طرفین وضعیت فعلی و دورنمای همکاری‌های دوجانبه از جمله روند اجرای توافقات حاصل شده در سطح عالی را بررسی کردند.

در این زمینه، جانب‌ها به افزایش 31 درصدی مبادله تجاری میان 2 کشور طی سال گذشته میلادی و حفظ پویایی این شاخص در 3 ماهه اول سال جاری اشاره کردند.

بررسی برنامه دیدارهای آتی سران 2 کشور از جمله دیگر مسائلی بود که رؤسای جمهور پیرامون آن بحث و گفت‌وگو کردند.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار