این حرکت معاونت اقتصادی استانداری ایلام می تواند نقطه شروع خوبی برای انسداد معابر فساد آلود اقتصادی در استان تلقی شود ،منوط بر اینکه دراین مسیر اغماض ها حذف وبا تمام رگ وریشه های مرتبط با این انحصار طلبی ها ولو اینکه به یک نمانیده مجلس ختم شود برخورد جدی به عمل آید .
کد خبر: ۵۹۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 29 April 2018

تابناک ایلام ::با نگاهی گذرا وسطحی به بنگاهها ،شرکتها وطرح های مختلف در حال اجرا درجای جای  این کشور وبه تبع آن استان کوچک ما ایلام ،می توان رد واثری از رانت ورابطه در واگذاری طرح ها و پیمانها را مشاهده کرد. به جرات می توان گفت هر جایی که در آن فعالیت اقتصادی و درآمدی مشهود است ،جای پای رانت خواران وانحصاری شدن کارها وخدمات نیز دیده می شود.

در شرکتهای بهره برداری نفت وگاز استان با وجود برگزاری مناقصات صوری ،شرکتهایی برنده خدمات ترابری ،خودرویی،تامین نیرو و تامین غذا شده اند که اگر رد آنها را دنبال نمایید ،قطعا به جایی ختم خواهد شدکه در آن چهره ای قوی ودارای قدرت وموثر در تصمیم گیری بر اریکه قدرت تکیه زده است.

پالایشگاههای فعال گاز وپتروشیمی هم از چنین وضعیت مشابه ای برخوردارند ،اعتراضات پنج روزه اخیر مردم منطقه چوار به روند استخدامهای فامیلی در پتروشیمی که این روزها منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی آن شده و همچنین اعتراضات کارگری به مدیریت پالایشگاه گاز ایلام مشتی نمونه خروار از رواج تبعیض وبی عدالتی و نهایتا جذب های مبتنی بر رابطه در این واحدهای بزرگ تولیدی است.

در گوشه ای دیگر از استان یعنی شهرستان مرزی و البته اقتصادی مهران تا دلتان بخواهد ازاین نمونه های رانت ورابطه در فعالیتهای اقتصادی از مرز گرفته تا اربعین و اجرای پروژه های نفت وگاز  وجود دارد. نمونه مهم آن هم انحصاری شدن کارگری وتخلیه وبارگیری کالا دراین مرز که سود سرشار آن راهی جیب افراد خاص شده وزحمت وزور زدن وعرق ریختن برای کارگران بینوا!

این درحالیست در همین بیخ گوش گمرک مهران ،کمی آن طرفتر ،در مقابل دیدگان ماموران پر تعداد انتظامی ونظارتی ،شهرداری ،پایانه وفرمانداری ،پدیده ای تحت عنوان فروش مسافر رواج یافته است، به این معنا که افراد خاصی در پایانه مرزی مسافرین غیر ایرانی را از همان نقطه ابتدایی با کرایه گزاف با هدف حمل به شهرهای مشهد وتهران وقم و...سوار نموده و آنان را در شهر مهران و در حوالی پل زائر ،نصف قیمت وحتی کمتر  به مسافربرهای شخصی می فروشند!

چرا باید در مملکت ما که این همه داعیه انضباط اجتماعی و برقراری عدالت را داریم ،در مقابل چشم داعیه داران ! افراد خاصی این همه صاحب قدرت ومکنت شده وبا استثمار کشیدن برخی دیگر ،پله های رشد وترقی مالی را ساعت به ساعت طی نمایند ،اما در گوشه دیگری افرادی هم باشند که به خاطر سیر کردن شکم فرزندانشان به هرکاری تن دهند!؟

معاون اقتصادی استاندار ایلام در نشست بررسی مشکلات تجار وبازرگانان مرز مهران با اشاره تلویحی از وجود چنین مفادی در استان ،بر حذف انحصار در امر کار تخلیه و بارگیری در گمرک مهران تاکید کرد و گفت: سعی می شود با مدیریت جدید به نحو شایسته ای عوارض قانونی لحاظ و قیمت های مصوب اعمال شود.

این حرکت معاونت اقتصادی استانداری ایلام می تواند نقطه شروع خوبی برای انسداد معابر فساد آلود اقتصادی در استان تلقی شود ،منوط بر اینکه دراین مسیر اغماض ها حذف وبا تمام رگ وریشه های مرتبط با این انحصار طلبی ها ولو اینکه به یک نماینده مجلس ختم شود برخورد جدی به عمل آید .

نهایتا اینکه انتظار می رود این حرکت تنهادر موضوع خاصی نظیر تخلیه وبارگیری کالا در مرز مهران خلاصه نشده وتمام مسیرهای رانت ورابطه در فعالیت های اقتصادی از پایانه مسافری گرفته تا شرکتهای تامین نیروی فعال در پروژه های نفت وگاز استان را نیز شامل شود. شاید اینگونه قدری حق به حق دار برسد!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار