مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه دولت باید یارانه‌ای را برای ترانسفر و هتلینگ در نظر بگیرد، از رایزنی با چند سرمایه‌گذار برای جذب توریسم در غار علیصدر خبر داد و گفت: جذب گردشگر عامل ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: ۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴ 18 February 2015

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه دولت باید یارانه‌ای را برای ترانسفر و هتلینگ در نظر بگیرد، از رایزنی با چند سرمایه‌گذار برای جذب توریسم در غار علیصدر خبر داد و گفت: جذب گردشگر عامل ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش فارس ، غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و بزرگ‌ترین غار آبی جهان است که در نزدیکی روستای علیصدر واقع شده‌ است.

این غار از هر نظر بهترین شرایط را برای جذب گردشگر دارد، اما متأسفانه آن طور که باید در سال‌های گذشته کار بزرگی برای جذب توریست و گردشگری که در خور مهمانان خارجی باشد، انجام نگرفته است.

از آنجا که این غار صفت بزرگترین غار آبی جهان را با خود یدک می‌کشد، پس باید دارای امکانات و خدمات ویژه‌ای هم باشد و در وضعیت فعلی کشور از نظر اقتصادی و سفارشات مقام معظم رهبری برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی و فعالیت گستره‌تر در زمینه جذب توریسم و گردشگری به عنوان یک منبع ارزآوری در کشور مسئولان استانی و کشوری باید به این مهم به عنوان یک سرمایه ملی نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

در این خصوص با مدیر شرکت سیاحتی علیصدر که فعالیت خود را کمتر از یک سال در این مجموعه آغاز کرده است، به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: تعریف شما از اقتصاد مقاومتی چیست؟

حمیدرضا یاری: بهترین تعریف همان تعریف رهبری از اقتصاد مقاومتی است، اما گاهی افرادی از اقتصاد ریاضتی در مقابل آن استفاده می‌کنند، در حالی که در زمان محاصره غزه در سال 2005 از همین اصطلاح استفاده شد.

اقتصاد مقاومتی کشور باید با تحریم‌ها مقابله کند و همچنین باید یک ملت مقاوم را داشته باشد تا تهدید‌ها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

فارس: بهترین راهکار در این زمینه چه چیز است؟

یاری: اقتصاد موضوعی است که در همه سیاست‌های پولی و مالی وارد می‌شود و از دید من بهترین راهکارها برای اقتصاد مقاومتی روش الگوی مصرف است که باید در تمام ابعاد جامعه پیاده شود.

در این راستا باید تولیدکننده در داخل کشور کالای باکیفیت و خوب تولید کند و از طرفی دیگر در بین مردم اعتمادسازی شده تا مردم کالای داخلی استفاده کنند، زیرا ورود کالای خارجی به کشور کلی از سرمایه کشور را خارج می‌کند.

راهکار دیگر می‌تواند افزایش بهره‌وری در تولید باشد و این موضوع مهمی است که قیمت تمام شده برای یک کالا را پایین بیاوریم.

در حال حاضر خیلی از قیمت‌های مواد فرآوری شده مانند مواد غذایی و صنایع پتروشیمی در کشور بالاست، در حالی که ما ظرفیت لازم را در کشور داریم.

در زمینه قیمت تمام شده محصولات دولت باید نظارت داشته باشد و حتی برای ابتدای کار از قیمت دستمزد کارگر شروع کند، از طرفی سیستم حمل و نقل به خصوص حمل و نقل دریایی بازنگری شود.

هدف باید توانمندسازی سیستم حمل و نقل و افزایش واردات دانش فنی به کشور و تکنولوژی روز دنیا باشد که همگی این عوامل در پایین آمدن قیمت نهایی تأثیرگذار است.

 باید با کارآفرینی به اقتصاد مقاومتی برسیم، زیرا اتکاء بیش از پیش به نفت باعث می‌شود در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهای غرب ضعیف‌تر عمل کنیم و این با عزت یک ایرانی سازگار نیست، زیرا مردم ایران از سختکوش‌ترین مردمان هستند.

فارس: جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری در پیشبرد اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارد؟

یاری: توسعه گردشگری در ارزآوری برای کشور نکته مهم و کلیدی است و یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی در این زمینه بحث افزایش دوستی‌ها با کشورهاست.

30 میلیارد دلار از درآمد کشور ترکیه از طریق گردشگری و توریسم است و توسعه صنعت گردشگری یعنی آمدن دلار به داخل کشور؛ ترکیه سالانه 30 میلیون گردشگر دارد، این در حالی است که جاذبه‌ها و قدمت کشور ما از ترکیه بیشتر است.

درآمد نفتی ما 180 میلیارد دلار در سال است و با تغییر قیمت نفت هم پایین و بالا می‌شود و در قدم اول در توسعه صنعت گردشگری و جذب توریسم اگر قدم‌های اولیه برداشته شود، می‌توانیم 10 الی 15 میلیارد دلار در سال از گردشگر، سرمایه جذب کنیم.

دولت باید برای توسعه صنعت گردشگری زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند، باید مانند کشور ترکیه یارانه‌ای را برای ترانسفر و هتلینگ (هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی) در نظر بگیرد.

کاری که ترکیه کرده این است که هزینه هتل و ترانسفر را ارزان کرده تا مسافر و گردشگر را به کشورش جذب کند، ولی از طرف دیگر بر روی همه کالاها و اجناسش مالیات بسته تا جبران هزینه‌های سفر را کند.

غالب مردم به نوع هتل و نوع سفر که ارزان است، اهمیت می‌دهند ولی وقتی پایشان به آنجا برسد هر فردی به اندازه هزینه سفر و هتلش کالا و جنس می‌خرد.

توسعه صنعت گردشگری و توریست دو جنبه دارد یکی در سطح بین‌المللی با ورود توریست خارجی ارزآوری برای کشور داشته و از جنبه دیگر باعث ایجاد اشتغال در داخل کشور و رونق صنایع‌دستی،‌ هتل‌ها و کار و کاسبی‌های وابسته به این موارد می‌شود همگی این‌ها زنجیره‌وار در کنار هم هستند و این یعنی خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در کشور.

فارس: برنامه‌های شرکت برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی را بفرمایید؟

یاری: شرکت علیصدر نزدیک یک میلیون مسافر در سال دارد و سهم شرکت از همان بلیطی است که می‌فروشد و قطعا کسی که یکبار غار را دیده باشد برای بار چندم تمایلی برای دیدن ندارد.

ما نمی‌توانیم به شکل و ساختمان داخل غار دست بزنیم ولی باید در بیرون غار کارهایی انجام گیرد که در این راستا با چند سرمایه‌گذار مذاکراتی را انجام داده‌ایم تا در جوار غار مرکز خرید، مرکز تفریح، شهربازی و هتل ایجاد کنیم و غار بهانه‌ای باشد برای جذب توریسم به این منطقه.

در کنار سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها که همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد به موضوع تبلیغات باید بسیار اهمیت داد.

در این تبلیغات باید از صنایع دستی و برندهای موجود در همدان استفاده کرد مانند کاری که در شهرهای شمالی برای محصولاتشان انجام داده و موفق بوده‌اند.

غار علیصدر یک سرمایه و ثروت طبیعی است که در استان قرار گرفته و سعی ما برای پیاده کردن برنامه‌ها و طرح‌هایی است که برای جذب توریسم به این منطقه داریم؛ نگاه ما به این مکان به عنوان یک منبع درآمد و ارزآوری برای کشور است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار