ایتالیا می‌گوید تحریم های جدید اتحادیه اروپا هم در مجاب کردن آمریکا به ماندن در برجام شکست می‌خورد و هم به رابطه با ایران ضربه می‌زند.
کد خبر: ۵۸۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ 30 March 2018

به گزارش تابناک : بین اعضای اتحادیه اروپا درباره اینکه اساسا باید تحریمی علیه ایران اعمال شود یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. رویترز نوشته است: «منابع دیپلماتیک گفتند که فرانسه، بریتانیا و آلمان برای قانع کردن شرکای خود در اتحادیه اروپا برای حمایت از تحریم‌های جدید علیه ایران به منظور حفظ توافق هسته‌ای برجام، با مشکل مواجه شده‌اند و ایتالیا در این باره ابراز تردید کرده که چنین اقداماتی می‌تواند از خروج آمریکا از توافق در ماه می (اردیبهشت) ممانعت کند».

در نشست روز چهارشنبه پشت درهای بسته نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل، لندن، پاریس و برلین درصدد جلب حمایت رسمی همه اعضای اتحادیه به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه آوریل برآمدند، اما ایتالیا به همراه اسپانیا و اتریش، در برابر اعمال ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های 15 شخص، شرکت و گروه ایرانی مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و نقش‌آفرینی این کشور در سوریه، مقاومت کردند.

 نماینده ایتالیا در نشست بروکسل اعلام کرد که اعمال چنین تحریم‌هایی برای اقناع ترامپ جهت خارج نشدن از برجام کافی نیست و از سوی دیگر سبب به خطر افتادن پیوندهای تجاری اروپا با ایران خواهد شد.

 تصویب این تحریم‌ها، نیازمند رای مثبت تمام 28 عضو اتحادیه اروپاست.

 به گفته یک دیپلمات «ایتالیا گفت که اولویت با گزینه مذاکره است و اینکه، تحریم‌ها موضع ما (اتحادیه اروپا) را تضعیف می‌کند و سبب اقناع آمریکا هم نمی‌شود. اسپانیا هم از سه کشور (فرانسه، انگلیس و آلمان) خواست که تاثیرات اقدامشان (در اعمال تحریم‌های علیه ایران) را بررسی کرده و در نظر بگیرند».

 یکی دیگر از منابع دیپلماتیک، از «دلخوری» برخی اعضا از قبیل سوئد از اقدامات فرانسه، انگلیس و آلمان و تعجیل آنها برای تصویب تحریم‌ها خبر داد.

 این منبع گفت: یک رویکرد کماندویی (از سوی برلین، لندن و پاریس) اتخاذ شد اما ناکام ماند. اختلاف نظر در اینجا بر سر این است که همه فکر می‌کنند ترامپ از (توافق برجام) خارج خواهد شد و در نتیجه از نظر برخی، اتخاذ چنین اقداماتی، بیهوده و بی معنا است.

رویترز دو روز قبل نوشته بود فرانسه، بریتانیا و آلمان با اشاره به برنامه موشکی بالستیک ایران و نقش این کشور درجنگ سوریه خواستار تحریم‌های جدیدی علیه تهران شده‌اند.هدف آنها از این پیشنهاد، متقاعد کردن آمریکا به ماندن در توافق هسته ای قدرت‌های بزرگ جهانی با ایران، موسوم به برجام است.

 به نوشته رویترز، اروپا قصد ندارد تحریم‌های رفع‌شده ذیل برجام را بازگرداند، بلکه اسامی چند فرد که به عقیده اروپا در برنامه موشکی و حمایت ایران از نظام سوریه ایفای نقش کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار می‌گیرد.

 این افراد از ورود به اتحادیه اروپا منع شده و اگر در کشورهای عضو این اتحادیه دارایی‌ای داشته باشند، این دارایی‌ها هم بلوکه می‌شود.

پیشتر، باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفته بود که انتظار دارد دونالد ترامپ در ماه مه از برجام خارج شود، آقای کورکر بعید دانسته بود که متحدان اروپایی واشنگتن بتوانند بر سر یک چارچوب مشترک در قبال اعمال تغییراتی در برجام به توافق برسند.

ترامپ که بارها توافق هسته‌ای با ایران را «فاجعه‌بار» خوانده، تا ۱۲ می میلادی (۲۲ اردیبهشت)، یعنی موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، به کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا مهلت داده تا شروط او از جمله مرتبط کردن توافق به برنامه هسته‌ای، ابدی کردن محدودیت‌ها بر غنی‌سازی ایران و دسترسی نامحدود به اماکن نظامی ایران را به نحوی برآورده کنند. وی گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، از برجام کناره‌گیری می‌کند.

 

 

منبع : رویترز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار