یزد با بافت سنتی و تاریخی خود، همه ساله در نوروز و دیگر روزهای سال، مقصد گردشگران داخلی و خارجی است
کد خبر: ۵۸۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷ 28 March 2018

وقتی گردشگری وارد شهر و استان یزد می شود نخستین چیزی که توجه وی را جلب می کند کمالات و فرهنگ والای مردم این دیار و به دنبال آن همین بافت تاریخی، خانه های خشتی، بادگیرها و برخی دیگر از اماکن دیدنی است .
اگر یزد را عاری از آنچه گفته شده فرض کنیم، دیگر چیزی که بشود به آن افتخار کرد باقی نمی ماند، یزد را با مردمان خونگرم، تلاشگر، با ایمان و مقتصد و بعد هم بافت تاریخی آن می شناسند.
اگر یزد را با استانهای همجوار آن مقایسه کنیم با یک حساب سرانگشتی هم متوجه می شویم که یزد به غیر از آنچه گفته شد چیزی در کیسه خود ندارد.
از لحاظ امکانات رفاهی، شهر یزد خلاصه می شود در چند بوستان کوچک و بزرگ و چند مجتمع تجاری نیمه فعال و البته گران قیمت! و یک شهر بازی نه چندان دلچسب در مرکز شهر و دیگر هیچ.
چرا دیگران توانسته اند و ما نتوانستیم؟ چرا یک استان در بیخ گوش ما از تمام امکانات تفریحی و رفاهی برخوردار است اما یزد و مردمان قانع و با صفای آن از کوچکترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند؟.
چرا باید مرکز یک استان همسایه ما علاوه بر برخورداری از مراکز تفریحی متنوع، از لحاظ زیر ساخت های عمرانی هم بسیار از ما جلوتر باشد و ما نه؟.
پس از گذر سالها، حالا یک شهردار با سابقه روشن و با حمایت شورای شهر در صدد جبران بخشی از کمبودها و نواقصی است که باید پیشتر و سالهای قبل انجام میشد.
شهرداری یزد طی چند ماه گذشته، فعالیت های شهری خوبی را برای توسعه و زیباسازی شهر آغاز کرده که هر چند ناکافی است اما آغاز خوبیست، کاری که باید حداقل در یک دهه اخیر انجام میشد اما نشد.
از لحاظ زیرساخت ها، نیاز اساسی شهری چون یزد توسعه مبلمان شهری، زیباسازی و به دنبال آن ایجاد مراکز تفریحی و تجاری بزرگ است.
اکنون شهردار جدید یزد که غیر بومی هم هست با بودجه اندک، کاری را آغاز کرده که جای تحسین دارد، یزد با شرایط فیزیکی و مبلمان فعلی آن دیگر برای خود مردم این شهر هم جذابیتی ندارد.
طی چند ماه اخیر شاهد تحولی نو در زیباسازی شهر یزد هستیم که هر چند در ابتدای راه قرار دارد اما آغاز خوبیست، کاری که شهرداران قبلی انجام ندادند.
البته ما نقدهایی بر عملکرد شهرداری و شورای شهر داریم که آن را در جای خود بیان می کنیم اما شهردار یزد کاری را آغاز کرده که زودتر از اینها باید انجام میشد.
متاسفانه مدتیست که برخی تنگ نظری ها و کوتاه بینی ها، در فضای شهر و بویژه فضای رسانه ای، این فعالیت های مثبت را زیر سوال برده و هدف از آن هم مشخص نیست.
حالا که شهرداری یزد که در راس آن فردی با تحصیلات عالی و کارنامه روشن قرار دارد کمر همت بسته تا شهر را از شکل و شمایل خسته کننده به در آورد و فضای تازه و دلنشین به شهر و دیار ما ببخشد چرا با درج برخی مطالب رسانه ای که در قالب نقد ارائه میشود و هیچ پشتوانه منطقی ندارد کار را سخت می کنیم؟.
تنگ نظریها را کنار بگذاریم و شهرداری را در کاری که آغاز کرده یاری کنیم و البته اگر هم نقدی هست در فضایی دوستانه و با استدلال و بدون حب و بغض بیان کنیم .
هم اکنون در گوشه و کنار شهر، کارگران و ماموران شهرداری به روشهای مختلف در حال فعالیت هستند که از جمله آنها می توان به تزئین درختان، رنگ آمیزی دیوارها ، خط کشی برخی خیابانها، مزین کردن برخی مناطق شهر به گل های رنگارنگ و در این روزهای عید، خوش آمدگویی به مسافران با لهجه شیرین یزدی اشاره کرد که هر چند کافی نیست اما شروع خوبیست البته اگر ما اجازه بدهیم!.
از شهردار و شورای شهر یزد هم انتظار می رود که در اولین فرصت در جمع خبرنگاران استان حاضر شوند و علاوه بر اقدامات انجام شده در چند ماه گذشته، برنامه های خود برای توسعه بیشتر شهر را با اصحاب رسانه در میان بگذارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار