کد خبر: ۵۸۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 26 March 2018
تابناک / روز شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷، در جنگل های استان  گیلان آتش سوزی گسترده ای بر اثر عوامل مختلفی همچون وزش بادهای گرم، بی احتیاطی مسافران نوروزی و  بسیاری از عوامل دیگر رخ داده است. این آتش سوزی از عصر رور گذشته شروع شده و و به رقم حضور نیرهای آتش نشانی و اطفا حریق، همچنان شعله ور است. آتش سوزی مذکور در نواحی مختلفی از جنگل های گیلان اتفاق افتاده است. برای اطلاع از مشروح این خبر آتش سوزی در جنگل های استان گیلان در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید.
مهار آتش توسط آتشنشانان
مطالب مرتبط:
آشنایی با روستای داماش گیلان
روستای فوشه، منطقه خوش آب و هوا در گیلان

عصر روز گذشته، ۴ فروردین سال ۱۳۹۷ بود که نیروهای آتش نشانی استان گیلان با خبر شروع و پیشروی آتش در جنگل های استان گیلان در شهرها و نقاط مختلف استان گیلان به این مناطق عزیمت کرده و در صدد خاموش کردن شعله های آتش برآمدند.

ازساعت ۸ شب ۴ فروردین، جبهه ی هوای گرم که پیش بینی وزش آن نیز شده بود شهرستان های گیلان را تحت تاثیر حرارت و در نتیجه آتش خود قرار دادند. جنگل و محیط زیست شهرهای مختلف استان گیلان همچون: لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، شفت و ماسال درگیر این حریق شده اند و متاسفانه تا به الان نیز این آتش در حال شعله کشیدن می باشد.

با توجه به اطلاعات موثقی که از جریان پیشروی شعله های آتش دراین نقاط مختلف از استان گیلان به دست ما رسیده است، آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای گردکرف، روستای زمیدان و روستای مراد دهنده سوستان تموشل از توابع بخش مرکزی شهر لاهیجان که به دلیل وزش بادهای گرم در این توابع رخ داده بود، با کمک آتش ‌نشانان و مردم این مناطق مهار شد.

اما این پایان ماجرای آتش سوزی نیست و مهار آتش در جنگل‌های سوستان شهر لاهیجان همچنان ادامه دارد.

آتش سوزی شبانه در گیلان

در گزارش های اولیه از علل شروع این آتش سوزی ها، علت شروع حریق و گسترش آن را وزش بادهای گرمی که در این مناطق شروع به وزیدن نموده معرفی کرده اند اما حتی در همین حالت شعله های آتش نیز بررسی و تحقیقات ادامه دارد تا علت اصلی شروع این حریق ها مشخص گردد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق به جزئیات این آتش سوزی بپردازیم، پیشروی آتش تا ساعت ۵ صبح امروز یعنی یکشنبه برابر با ۵ فروردین سال ۱۳۹۷، پیشروی شعله های آتش همچنان در نواحی مختلفی همچون منطقه ی سیاهکل و منطقه ی لاهیجان در حال پیشروی است.

در این میان با بروز این حادثه و از ساعات اولیه ی شروع آن بسیاری از نیروهای آتش‌نشانی، امدادی، نیروهای حلال احمر و همچنین مردم محلی این مناطق، در حال تلاش برای هر چه زودتر خاموش کردن آتش و اطفا حریق بودند تا این جنگل‌ها و حتی برخی از منازل مردم این منطقه که در نواحی جنگلی قرار داشتند را نجات دهند

. در این میان بر اساس گزارش های مردمی و محلی، عده ای از ساکنین این منطقه به دلیل نگرانی از رسیدن آتش به منازلشان مشغول جمع کردن اثاثیه و بار زدن به وانت و دیگر وسایل نقلیه برای دور شدن از مناطق آتش سوزی هستند.

آتش در گیلان

در این میان بر اساس گزارش های مردمی و محلی، عده ای از ساکنین این منطقه به دلیل نگرانی از رسیدن آتش به منازلشان مشغول جمع کردن اثاثیه و بار زدن به وانت و دیگر وسایل نقلیه برای دور شدن از مناطق آتش سوزی هستند.

در این میان نیز نیروهای هلال احمر استان گیلان نیز برای مهار آتش ‌سوزی مناطق جنگلی به جنکل هایی همچون‌ مناطق شفت، سیاهکل و لاهیجان اعزام گشتند.

در حال حاضر نیز که این خبر در حال نگارش است، آتش‌سوزی در ابتدای جاده ی لونک و کرفپشته ی سیاهکل و همچنین آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای چنارودخان در بخش احمد سرگوراب شفت نیز ادامه دارد.

در این میان نباید از نقش پر رنگ نیروهای انتظامی، نیروها و امدادگران هلال احمر، نیروهای منابع طبیعی، نیروهای آتش نشانی و همچنین بسیج مردمی و کمک های مردم عادی که در حال تلاش برای اطفای حریق هستند گذشت.

در این میان نیز جنگل‌های روستای تنیان از توابع شهر ماسال همچنان طعمه ی حریق آتش هستند. گزارش ها حاکی از این هستند که وزش بادهای گرم موجب آتش‌سوزی در باغات چای روستای بالا نارنج بن در بخش اطاقور شهر لنگرود شده است.

مهار آتش در جنگل های گیلان

در این بخش از استان گیلان نیز بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای مردمی بسیج، نیروهای هلال احمر و همچنین نیروهای منابع طبیعی لنگرود در حال اطفای حریق ۲۰ هکتار از جنگل‌های چنار رودخان و لیفکوخندان شفت در این منطقه می باشند.

درباره ی بخش صومعه سرا نیز باید بگوییم که وزش باد شدید در بخش های مختلف و جنگلی صومعه ‌سرا  قبل از پمپ بنزین این شهر نیز باعث افتادن درخت بر روی دو دستگاه خودروی مگان و پراید شده است.

در منطقه ی املش نیز بروز تند باد و در برخی نقاط دیگر گرد باد، خساراتی را وارد ساخته است.

اداره ی منابع طبیعی استان گیلان روز شنبه هشدار داده بود که با توجه به پیش بینی وضعیت جوی و وزش شدید جبهه ی هوای گرم و افزایش دما از روز شنبه در سراسر استان گیلان، از شهروندان و مسافرانی که به این شهرستان سفر می کنند، خواسته بود از روشن کردن آتش در عرصه های جنگلی و مراتع خودداری نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، آقای یوسف پور علت اصلی بروز این آتش سوزی را ورزش بادهای گرم در‌ استان گیلان اعلام کرده است.

آتش در جنگل های گیلان

وی در ادامه در تشریح روند اطفا حریق در این نقاط عنوان کرد:‌ به جز نقاطی که مهار آتش در آن‌ها به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده است، در چند نقطه از شهرستان‌ گیلان آتش جنگل‌ها به صورت خفیف ادامه دارد که با تلاش های نیروهایی که در صحنه حضور دارند، تا ظهر امروز این آتش ها به صورت کامل مهار می‌شوند.

با ملایم تر شدن هوا، شعله های آتش کمی فروکش کردند و خاموش کردن و اطفا آن آسان تر شد.

درباره ی نقش مستقیم عوامل انسانی در بروز این حادثه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار شهرستان گیلان گفت: با توجه به وزش باد گرم نمی توان همه ی تقصیرها را گردن گردشگران نوروزی انداخت اما مطمئنا روشن کردن آتش در جنگل ها و مخصوصا خاموش نکردن آن، بی‌ تاثیر نبوده است و چه بسا پر رنگ بوده است.

هکتارها جنگل به خاطر یک قصور از بین رفته است بنابراین، از همه ی هموطنان و مسافرین نوروزی خواهش می کنیم که در صورتی که روشن کردن آتش ضرورتی ندارد، آن را روشن نکنند و اگر هم به روشن کردن آتش نیاز پیدا کردند، حتما از خاموش کردن آتش مطمئن شوند.

در نتیجه ی این آتش سوزی ها، ۱۳ نقطه از شهر لاهیجان و ۴ نقطه از منطقه ی اولسبلانگاه ماسال آتش گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار