تابناک کهگیلویه وبویراحمد بررسی می کند:
در بخش کشاورزی با توجه به عدم زیرساخت های مناسب وبروز که قابلیت کم مصرفی را به مزارع می آورد، میزان هدر روی آب بالاست.شبکه های آبرسانی قدیمی وسنتی درصد زیادی از آب
کد خبر: ۵۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 05 July 2015
کشور چندسالیست که درگیر مشکلات مربوط به خشکسالی وکم بارشی شده بطوریکه استانی مثل استان کهگیلویه وبویراحمدبا وجود برخورداری از منابع آب فراوان خشکسالی را کاملا حس می کند .اگر به مناطقی که دارای زمین های کشاورزی گسترده ای هستند مثل شهرستان چرام سری بزنید خواهید دید  چگونه کم آبی اثرگزار بوده است.در بخش کشاورزی با توجه به عدم زیرساخت های مناسب وبروز که قابلیت کم مصرفی را به مزارع می آورد، میزان هدر روی آب بالاست.شبکه های آبرسانی قدیمی وسنتی درصد زیادی از آب را در چرخه آبرسانی وآبیاری هدر  می دهد. در زمینه آب شرب هم وضعیت بهتر از بخش کشاورزی نیست!شبکه های فرسوده وقدیمی آبرسانی آب شهری میزان زیادی در هدر دهی آب موثر است.در شهرهای قدیمی وبا جمعیت بالا اکثر شبکه آبیاری سن بالایی دارند وفرسوده هستند .شهر گچساران با توجه به وضعیت آب وهوایی که دارد ،چه ازنظر شرب وچه از نظر کشاورزی دارای مصرف زیاد آب می باشد  شبکه های آبرسانی این شهر هم مثل بقیه مناطق استان از عمر زیادی برخوردار است ومیزان آبی که هدر می رود بالاست. موضوع دیگر عدم فرهنگ سازی مناسب در استان در زمینه مصرف خانگیست ابزاری که درشبکه های داخلی به کار می روند با تکنولوژی های قدیم ساخته واستفاده می شوند . انگیزه ومحرکی برای متقاعد کردن  افراد در خصوص استفاده از شیر آلات ولوله های جدید با تکنولوژی بالا  وجود ندارد.البته در این خصوص وضعیت مالی خانواده ها هم بی تاثیر نیست.مدیر آبفای شهری استان در مصاحبه خود باخبرگزاری فارس آماری را ارائه داده که قابل تامل است!
"معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد  در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران با اشاره به وضعیت و شرایط آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: میانگین بارش در سال زراعی امسال در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته بر اساس آمار کارشناسی شده هواشناسی 18 درصد افت داشته است.
وی سد کوثر را از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز تأمین آب عنوان کرد و افزود: این سد باید آب مورد نیاز گچساران را تأمین کند که 400 لیتر در ثانیه رقم تخصیص بوده که با پیگیری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی این تخصیص در دست اقدام است.
جنتی ادامه داد: با نگاهی به وضعیت تخصیص آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد و گچساران، استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 138 هزار مشترک در آب و 28 هزار مشترک فاضلاب می‌باشد.
معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طول شبکه و خط انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد یک‌هزار 682 کیلومتر بوده و 107 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در 38 نقطه همچین 61 حلقه چاه عمیق در مدار آبرسانی این استان وجود دارد.
جنتی بیان کرد: تأسیسات کنونی آب و فاضلاب شهر دوگنبدان دارای 30 هزار مشترک آب و دوهزار و 70 فقره انشعاب فاضلاب است.
وی با بیان اینکه گچساران دارای 280 کیلومتر شبکه آب است، گفت: متأسفانه 30 درصد این 280 کیلومتر شبکه قدیمی بوده و فرسوده شده است.
جنتی تأکید کرد: بهسازی و مرمت این مقدار شبکه فرسوده نیاز به اعتبار ویژه دارد که از مسئولان خواستار پیگیری این امر هستیم.
معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: برای ترمیم هر کیلومتر از شبکه فرسوده آب به اعتباری حدود 150 میلیون تومان نیاز است.
جنتی با بیان اینکه 40 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در گچساران وجود دارد، تصریح کرد:  ده حلقه چاه آب شرب نیز در راستای تأمین آب شرب شهر دوگنبدان وجود دارد.
"
شاید شنیده اید کا می گویند، جنگ های آینده جنگ آب است.با این شرایط نظریه یادشده کاملا جدی و واقعی به نظر می رسد.پس لازم است مسئولین ومردم نسبت به این مهم هوشیار وجدی باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار