در حال حاضر سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن باطری به قم وارد می‌شود، این رقم معادل دو برابر کل میزان باطری مورد نیاز کشور است و این مسئله نشان می‌دهد که توجه به واحدهای صنعتی آلاینده غیرمجاز ضرورتی انکار ناپذیر دارد.
کد خبر: ۵۷۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲ 05 March 2018

 

به گزارش تابناک قم، سرب از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شود و روزانه به‌طور متوسط ۸ میکروگرم سرب به‌وسیله استنشاق هوا و ۲۰ میکروگرم توسط غذا وارد بدن می‌شود و افراد معتاد به سیگار نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ میکروگرم سرب از طریق مصرف دخانیات دریافت می‌کنند.

سرب از نظر انتشار گسترده‌ترین عنصر سنگین و سمی در محیط‌ زیست است و موجب مسمومیت شهروندان به ویژه کودکان می‌شود چراکه کودکان سرب را آسان‌تر از بزرگسالان جذب می‌کنند و حتی مسمومیت با مقادیر اندک سرب می‌تواند به اختلالات شدید رشدی در کودک منجر شود.

وجود و فعالیت کارخانه‌های سرب در استان قم تبدیل به یکی از بزرگترین مشکلات این استان شده است و در حال حاضر قم از استان‌هایی است که بیشترین میزان آلایندگی صنعتی در کشور را دارد، بازیافت باطری‌های فرسوده و مراکز ذوب سرب، مشکلات زیادی را برای استان قم ایجاد کرده است و خطرات زیست محیطی فراوانی برای مردم به همراه داشته است.

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان باطری مورد نیاز کشور، ۱۰۰ هزار تن در سال است که باید نیمی از آن توسط واردات تأمین شود، در حالی که سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن باطری به قم وارد می‌شود، یعنی نزدیک به دو برابر کل میزان باطری مورد نیاز کشور و همه این عوامل نشان می‌دهد که توجه به واحدهای صنعتی آلاینده غیرمجاز ضرورت دارد.

در حال حاضر در استان قم ۹ واحد مجاز ذوب سرب و ۵ واحد صنعتی وجود دارد که مجوز فلزات دیگر را دارند اما در بخش ذوب سرب نیز فعالیت می‌کنند و در حالی که انتظار می‌رود از فعالیت‌ صنایع آلاینده و خطرناک در قم جلوگیری شود اما متاسفانه شاهد افزایش کارگاه‌های ذوب سرب در استان قم هستیم.

البته بازیافت باید انجام شود اما روش‌های مختلفی برای بازیافت وجود دارد و بدون تردید باید از بهترین و بی‌ضررترین راه برای بازیافت استفاده شود اما متاسفانه در حال حاضر در استان قم از روش حرارت در دمای ۱۲۰۰ درجه که بدترین و مضرترین روش است، برای بازیافت باطری استفاده می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه استان قم، ظرفیت پذیرش فلزات سنگین مانند سرب و نیتروکربن را ندارد، اظهار کرد: استان قم ظرفیت پذیرش پسماندهای فلزات سنگین مانند سرب و نیتروکربن را ندارد و ایجاد این واحدها با توجه به خطراتی که دارد می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند بنابراین باید اقداماتی به منظور توقف این واحد‌های صنعتی انجام شود.

حسن بختیاری گفت: در حال حاضر شهرک‌های صنعتی استان قم، ظرفیت کافی برای پذیرش صنایع مختلف را دارند و حتی برخی این شهرک‌های صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند اما متاسفانه با این شرایط نیز، مجوز ساخت شهرک صنعتی جدیدی در جاده گرمسار به منظور بازیافت صنایع آلاینده و خطرناک صادر شده است.

وی افزود: متاسفانه پسماند‌های مربوط به باتری و صنایع سرب و نیتروکربن از دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشور‌ها وارد قم می‌شود و با تداوم این شرایط، می‌توان گفت که قم، تبدیل به مکانی برای بازیافت صنایع آلاینده خطرناک شده است و این مسئله به شدت سلامت مردم را تهدید می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: بدون رعایت سلسله مراتب قانونی و مغایر با اسناد آمایش سرزمینی اجازه بهره‌برداری از یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه صادر شده است در حالی که در همین شهرک واحدهای مواد غذایی فعال هستند و این دستور و نحوه مدیریت قابل تأمل است.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر واحدهایی در شهرک صنعتی سلفچگان فعال هستند که این واحدها در واقع دارای آلایندگی غیرقابل قبول و غیر استاندارد هستند و به طور عملی شهر سلفچگان و روستاهای اطراف را متأثر می‌کنند.

بختیاری تصریح کرد: وضعیت کنونی استقرار واحدهای آلاینده در شهرک‌های صنعتی نتیجه‌ای جز تهدید سلامتی مردم ندارد و تمام متولیان سلامت و محیط زیست باید در این عرصه وارد شده و اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار