بدنبال انتشار مطلبی با تیتر "لزوم جوانگراییدرآموزش وپرورش استان با حمایت نمایندگان" دراین سایت ،دفتر دکتر جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی با انتشار جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شده است
کد خبر: ۵۶۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 19 February 2018

تابناک ایلام در روزهای گذشته با انتشار مطلبی منتقدانه از زبان یکی از معلمان استان ،به شیوه انتخاب مدبران ومعاونین اداره کل آموزش وپرورش پرداخت. در این مطلب با نگاهی به چرایی بی توجهی به جوانگرایی در مدیریت آموزش وپرورش ،از مسئولین مربوطه لزوم اهتمام به ظرفیت جوانان در پستهای مدیریتی و توجه نمایندگان به وعده های داده شده در خصوص تحقق مطالبات معلمان خواستار شده است.

بدنبال انتشار این مطلب ،دفتر دکتر جلال میرزایی نماینده حوزه شمالی استان در مجلس شورای اسلامی با انتشار جوابیه ای خواستار انتشار آن در این رسانه شده است . این جوابیه نکته نظرات نماینده استان در خصوص وضعیت آموزش وپرورش است.متن این جوابیه بدین شرح می باشد:

"امروزه آموزش و پرورش بنا‌به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب می‌شود و با رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و بتدریج از یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده درآمده است.

آموزش و پرورش باید به رشد قوه قضاوت صحیح، مسئولیت‌پذیری، خودآگاهی و ایجاد روحیه خلاق، نقاد و متفکر در برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازد و مهم‌تر از همه، رسالت هدایت تکامل فردی و اجتماعی را در ابعاد مختلف به نحو احسن به انجام برساند.

از آنجایی که این نهاد مهم آموزشی وپرورشی بعنوان پشتوانه مهم استراتژیک فکری کشور به حساب می آید ،لذا تصمیم گیری در خصوص مدیریت آن نیز باید مبتنی بر عقلانیت ،همگرایی و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف متعالی آن باشد.

اگر بنا باشد تصمیمات  در حوزه آموزش و پرورش به لحاظ اهمیت آن در توسعه همه جانبه استان ،بر مبنای احساسات وهیجانات و همچنین علقه شخصی تصمیم گیران اتخاذ و مدیران آن نیز برهمین اساس انتخاب شوند ،بدون شک اثرات نامطوب آن بر زوایای مختلف اجتماعی وفرهنگی و اقتصادی استان نمایان خواهد شد.

لذا می طلبد همه دوستداران توسعه که قاطبه آن از بطن آموزش وپرورش استان متولد شده اند بدون توجه به حاشیه ها و پرهیز از قرار گرفتن در حاشیه سازی های تعمدی وهدفمند عده ای قلیل ،تصمیم گیران استان و وزارتخانه متبوع را در نحوه گزینش وانتخاب مدیران یاری نمایند.

شناسایی نخبگان جوان ومیدان دادن به نیروهای جوان جهت تصدی پست های مدیریتی موضوع معقول ودرستی است اما دنبال نمودن پروسه جوانگرایی در مدیریت آموزش وپرورش باید تابع مسیری پلکانی بمنظور پخته نمودن این نیروها وکسب تجربه از بزرگان و پیشکسوتان باشد نه اینکه در راستای تحقق این مهم داس در دست گرفته ونیروهای با سابقه ،متعهد وکارآمدی را که بخش اعظم از عمر خود را صرف کسب تجربه در این دستگاه مهم نموده اند از صحنه مدیریت حذف نمود. بدیهی است دنبال نمودن این خط جز خسران و تحمیل هزینه به این نهاد آموزشی وتربیتی نتیجه مفید دیگری در پی نخواهد داشت و با نیم نگاهی به برنامه مشابه در دولت های پیشین بخوبی مضرات این برنامه غیر کارشناسان هویدا خواهد شد.

ضمنا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که اتخاذ تصمیم در خصوص انتخاب مدیران و معاونین وروسای بخش های مختلف این دستگاه بزرگ تخصصی از وظایف واختیارات مدیران ارشد وزارتخانه بوده کما اینکه انتخاب و تعیین مدیرکل این دستگاه در استان نیزدر زمره اختیارات وزارت آموزش وپرورش و با پیشنهاد استاندار ایلام صورت می گیردونمایندگان با ایفای نقش نظارتی در خصوص مدیران پیشنهادی اعلام نظر می نمایند.

از آنجاییکه تعیین مدیران بر اساس یک عرف ناصحیح از سالیان گذشته بعنوان یک وظیفه واختیارجنبی برای نمایندگان استان تعریف شده و همین موضوع در سالهای جاری نظیر مولود انتظارات و توقعاتی برای فعالین ستادهای انتخاباتی شده است . لذا همانطور که بارها در جلسات انتخاباتی وحتی پس از آن بر آن تاکید ورزیده ایم ،وظیفه نماینده مجلس وظیفه ای تعریف شده در چارچوب قانون است و عدول از این وظایف و پرداختن به حاشیه هایی نظیر دخالت در تعیین مدیران به  دور شدن از وظایف اصلی نمایندگی و نهایتا اجحاف در حق موکلان ختم خواهد شد."

 البته این به آن معنا نیست که دکتر میرزایی بعنوان رییس ستاد آقای دکتر روحانی در انتخابات اخیر نسبت به استفاده از ظرفیت نیروهای هوادار دولت در مناصب و مسئولیتها به تناسب تجربه وتخصص آنها بی تفاوت باشد ،اما این مهم در صورتی نتیجه بخش خواهد شد که نیروهای هوادار دولت انسجام خود را حفظ نموده و نگاهشان نگاهی معطوف به مصالح ملی وتوسعه استان  داشته باشد.ضمن اینکه لازم است با رعایت اخلاق و پرهیز از حاشیه سازی ،خوراک شایعه سازی ها وسوء استفاده مخالفین فکری خود را فراهم نیاوریم.مضافا اینکه معیارها ومولفه های یاد شده در انتخاب مدیران در حال حاضر از دغدغه های اصلی استاندار محترم ایلام نیز می باشند."

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
سلام
با توجه به این جوابیه مشخص است هیچ گاه در آموزش و پرورش پرورش نیرو نخواهیم داشت زیرا همین آقایان مطرح سی است هستند و مدیر بودند. جز ضعف مدیریتی چه میتواند باشد که امروز مدیری با سابقه بیسن بیست تا سی سال پیدا نمی شود و از کجا معلوم این جماعت مطرح ترک عادت کنند و به جوانان در معاونت ها میدان بدهند زیرا از همین الان معاونان و روسای مناطق را از بین هم سالان خویش انتخاب کرده اند. جناب میرزایی عزیز انتظار بیشتری ازشون هست زیرا طرف این قضیه معلمان هستند که روی واژه واژه این بیانیه حرف دارند. صادقانه بگویید جوانگرایی معنی ندارد و شما به عنوان ناظر بر مقوله انتصابات چرا تاکید بر جوانگرایی ندارید و خود دنبال بابا بزرگهای آموزش و پرورش هستید. این اینها تجربه و متعهد و کارآمد بودند که این وضع ما نبود جناب دکتر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار