واژه ای که این روزها به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شده وحتی شعائر راهپیمایی ها ویوم الله ها را هم در نوردیده وکم مانده است بعنوان کلید واژه سیاسیون و دیپلماتها در جلسات ومذاکرات رسمی هم جا خوش کند.واژه ای که با رسوخ در بین خطبه ها ومراسمات مذهبی بازهم نوعی از تعارض در بین جامعه مذهبی ایران را به نمایش گذاشت .
کد خبر: ۵۶۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶ 17 February 2018

تابناک ایلام::قطعا بارها از زبان بزرگان در بیان ویژ گی ها و اهمیت تریبون نماز جمعه مواردی را شنیده  ویا خوانده اید ،اینکه نماز جمعه را سنگری ستبر در مقابله با ضد ارزشها یا آن را سنگر بزرگ دفاع از ارزشهای انقلاب و اسلام و یا آن را دژ و سنگر حفاظت از انقلاب می دانند، به خودی خود درجه اهمیت این جایگاه بر همگان وتریبون داران آن هویدا وروشن می شود.

حتما این ضرب المثل هم به کرات در راستای تبیین شان وجایگاه یک فرد یا مجموعه ای  به گوشتان خورده است که " حرمت امام زاده به متولی است "به این معنی که "هر کس بزرگترش و همچنین نزدیکان و اطرافیانش را بزرگ بدارد و احترام کند، دیگران نیز به او و وابستگان او احترام می گذارند.

بنابراین به لحاظ شان وجایگاه ارزشمند این سنگر واز سویی حفظ حرمت آن ،متولیانش یعنی همان تریبون داران باید بدانند این جایگاهی که در آن قرار داشته واز بالا به پایین مردم را به تقوی الله توصیه می کنند ملک شخصی کسی نیست ،بلکه امانت بسیار ارزشمند یست که حفظ شان و حرمت داری آن به رفتار وکردار و گفتار متولی آن بسته است .

گذشته از نقشی که ائمه جمعه باید  در ایجاد وحدت وهمدلی در بین گروههای مختلف مردم ،حاکمان و مردم وهمچنین تبیین نقش سیاسی این سنگر از طریق روشنگری و بیان انتقادات سازنده ومنصفانه دارند ،نباید نقش وفلسفه ارشادی این سنگر درراستای احیای مهمترین ارزش انقلاب و اسلام ،یعنی "امربه معروف ونهی از منکر  "را نادیده گرفت . نقش مهمی که که در هر هفته ودر ابتدای هر خطبه پس از ذکر ویاد نام خدا ،با " اوصیکم بالتقوی الله"به نمایش گذاشته می شود.

از اینرو لازم است همانطور که خطیب جمعه مردم را با بیان واژه " اوصیکم بالتقوی الله عبادالله"به سیره ناب نبوی یعنی پیشه نمودن تقوی الهی بعنوان تجلی عینی یکی از با اهمیت ترین دستورات وموکدات شرعی دعوت می کند ،قدری هم به لزوم رعایت وجوب وشروط این دستور مهم دینی اندیشیده ودر عمل نشان دهد ،اگر این چنین شد باید در حساس ترین عصر ،روند صعودی تعدد نمازگزاران را شاهد باشیم.

حال اینکه امام جمعه شهرستانی پس از توصیه مومنین ومومنات به تقوی الهی ،هر جمعه به جای  پرداختن به مسایل ومشکلات مومنین ،تمام هم وغم خود را صرف سیاسی بازی و حمایت از طیف خاصی نموده و در هر هفته شدیدترین هجمه ها را بر علیه دولت بر آمده از رای وخواست مردم و تنفیذ شده از سوی ولی فقیه زمان نماید ،می توان نشانه های انحراف از مسیر واقعی را دراین سنگر ستبر جهان اسلام شاهد بود.یقینااگر در  چنین سنگری ،بدون رعایت مراتب امر ونهی ،نشانه های تعارض شعار با عمل در آن مشهود شد،قطعا بعنوان آسیبی مهم  در اعتماد زدایی  ونهایتا توقف رشد نمازگزاران خود را نشان خواهد داد.

پر واضح است در کنار تبیین شعار اسلامی وتعمیق سیاستهای کلان نظام ،خطیب جمعه باید پخته تر وعلمی تر وحتی در انتخاب واژه ها نهایت دقت نظر را داشته باشند .اگر به اثر گذاری خطبه های خطیب اعتقاد قلبی وجود دارد ،باید پذیرفت که بکارگرفتن یک واژه چقدر می تواند در تغییر ادبیات افراد جامعه وتغییر خلق وعادات آنها موثر واقع شود . اگر هم چنین اعتقادی وجود ندارد ،پس این همه وقت گذاشتن ووقت تلف کردن ،می تواند "پتک بر آهن سرد کوفتن " تعبیر شود.

این روزها به مدد فضای مجازی وشبکه های اجتماعی ،یک خبر ویا یک تکیه کلام به سرعت برق وباد و حتی تند تر جامعه را در بر گرفته ومی تواند بعنوان یک الگو به سرعت مورد پذیرش بخشی از جامعه قرار گیرد. بنابراین ضرورت دارد ائمه محترم جمعه در انتخاب واژه ها نهایت دقت را بنمایند تا از طریق بکارگیری یک واژه کوچه بازاری در خطبه های نماز جمعه، به ادبیات لات والوات رسمیت نبخشند.

امروز خبری از بکارگیری واژه " کسگم" توسط امام جمعه مهران منتشر شد .خبری که حکایت از آن دارد که امام جمعه این شهرستان با انتقاد از رییس دولت ،با وجود هزاران واژه معقول ورسمی ،از واژه کوچه بازاری " کسگم" استفاده نموده است  ،ادبیاتی که نه درشان خطیب است ودر شان مخاطب .

واژه ای که این روزها به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شده وحتی شعائر راهپیمایی ها ویوم الله ها را هم در نوردیده وکم مانده است بعنوان کلید واژه سیاسیون و دیپلماتها در جلسات ومذاکرات رسمی هم جا خوش کند.واژه ای که با رسوخ در بین خطبه ها ومراسمات مذهبی، بازهم از وجود تعارض در جامعه مذهبی ایران پرده افکند.

امام جمعه جوان شهرستان مهران باید این نکته را مدنظر داشته باشند که جایگاه نماز جمعه ولو در شهر کوچکی مثل مهران  ،همان قدرکه می تواند آینه تمام نمای ارزشها محسوب شود ،در رسمیت بخشیدن به برخی عادات وفرهنگ های ناسازگار با فرهنگ اسلامی  ومهر تایید زدن به کلید واژ ه های الوات نیز صاحب نقش خواهد بود .بنابراین لازم بود با کنترل خشم مقدسشان ! از رییس جمهوروانتخاب حداکثر ملت  ،در انتخاب واژ ه ها دقت به خرج داده و از تسری و تعمیق این دست ادبیات جلوگیری می فرمودند.

 

 

برچسب ها: نماز جمعه
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمرخانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
مطلب عالی و بجایی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار