به گفته مدیر امور آب و فاضلاب تفت ؛ سرانه مصرف آب در این شهرستان روزانه 460 لیتر که این رقم در مقایسه با سرانه مصرف 260 لیتری استان 200 لیتر بیشتر است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
کد خبر: ۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹ 01 July 2015
به گزارش تابناک یزد    شهرستان تفت که در 20 کیلومتری یزد واقع شده به عنوان باغ شهر استان از قطب های اصلی کشاورزی محسوب شده و از اب و هوایی لطیف و خرم برخوردار است.

وجود انبوه باغ و باغچه های کشاورزی و بویژه انار موجب شده تا مصرف آب نیز در این شهر بیشتر از سایر مناطق استان باشد.

اما آنچه موجب نگرانی شده استفاده بی حد از آب برای باغچه های کوچک و بزرگ در خانه ها و بویژه منازل قدیمی این شهر است که بخش قابل توجهی از اب مصرفی را به خود اختصاص داده است.

این باغچه ها از گذشته تاکنون به صورت سنتی در منازل وجود دارد و با خانه ها عجین شده بگونه ای که شاید حتی از میوه نیز بی نصیب باشد اما اصل وجود آنها در خانه ها به صورت یک عادت در آمده و صاحبان خانه های نوساز نیز به پیروی از گذشتگان خود اقدام به ایجاد باغچه در منازل خود می کنند.

متاسفانه آنطور که مسوولان شهرستان و استان می گویند همین باغچه ها موجب شده تا آب مصرفی در این منطقه چند برابر حد معمول و استاندارد باشد که این جای نگرانی است .

مدیر امور آب و فاضلاب تفت نیز با بحرانی خواندن وضعیت اب در شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت : باید رودروایسی را کنار گذاشت و واقعیت را به مردم گفت.

علی قادری نسب افزود: شهروندان تفتی دو برابر حد معمول و سه برابر استاندارد اب مصرف می کنند و بازهم کم می آورند بخصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه بعلت حضور مردم استان در روستاها کمبود آب بیشتر مشهود است.

وی علت مصرف بی رویه آب در تفت را باغچه های موجود در خانه ها اعلام و خاطرنشان کرد : برخی دیگر از مصارف غیر ضروری نیز این وضعیت را تشدید کرده است.

وی اظهار کرد : هم اکنون آب شهرستان تفت از طریق 45لیتر در ثانیه آب انتقالی و80 لیتر در ثانیه توسط شش حلقه چاه آب متعلق به شرکت آبفا و یک حلقه چاه آب استیجاری تامین می شود .

قادری نسب خاطرنشان کرد : مجموع آب استحصالی این شهرستان در شبانه روز 11 هزار و 240 متر مکعب است که از طریق چهار مخزن ذخیره آب در چهار زون آبی شهر تفت بین حدود 9 هزار مشترک توزیع می شود .

وی یکی از دلایل اصلی مصرف غیرمتعارف آب در تفت را باغ شهر بودن آن عنوان کرد و افزود : با توجه به وضعیت بحرانی آب در استان ، شهروندان نباید از آب جاری در شبکه برای آبیاری فضای سبز و سایر مصارف غیر ضروری استفاده نمایند .

مدیر امور آبفا شهرستان تفت بانوان را افراد تاثیرگذار در مدیریت مصرف آب اعلام و اظهار کرد : بانوان به عنوان امانتدار این ودیعه الهی برای فرزندان خود باید از مصرف بیهوده آب توسط شهروندان جلوگیری و آنان را از وضعیت بحرانی آب آشامیدنی شهر آگاه کنند.

قادری نسب یادآور شد : با توجه به این که محلات مختلف شهر از نظر جغرافیایی دارای اختلاف ارتفاع زیاد می باشند این امور تلاش میکند با استفاده از شیر فشارشکن و مانور شیر فلکه های شبکه توزیع حتی الامکان فشار آب را به طور یکسان درشبکه شهر جاری سازد .

به گفته وی با این حال به دلیل فوق و مصرف زیاد خصوصا در ایام تعطیلات آخر هفته در بعضی از مناطق تعدیل فشار غیر ممکن می گردد .

وی گفت : آب جاری در شبکه تفت همه روزه توسط شرکت و مرکز بهداشت شهرستان مورد آزمایش قرار می گیرد و آب با کیفیت مطلوب در اختیار شهروندان قرار می گیرد .

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان تفت نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : خشکسالی های پیاپی، ضربه های جبران ناپذیری بر بخش کشاورزی منطقه وارد کرده و کنترل مصرف آب از سوی شهروندان از دست ما خارج است.

محمد حسین دهقان زاده افزود: تفت یکهزار و 800 قنات دارد که بین 50 تا 60 درصد آنها خشکیده و چون منبع اصلی تامین اب بخش کشاورزی این شهرستان قنوات بوده مردم بالاجبار بخشی از اب مورد نیاز خود را با اب شرب جبران می کنند.

وی با بیان اینکه اغلب مردم تفت در خانه های خود باغچه دارند که اب آن را با اب لوله کشی تامین می کنند گفت: دوره ابیاری یک باغبان در تفت 45 تا 50 روز بوده که به 120 روز رسیده و این نشان از کمبود اب در بخش کشاورزی شهرستان است.

سرپرست جهاد کشاورزی تفت سطح زیر کشت باغات و بخش زراعی را به ترتیب 18 هزار و پنج هزار هکتار اعلام و به مردم توصیه کرد : به سمت آبیاری قطره ای و تحت فشار روی بیاورند تا در مصرف صرفه جویی شود.

وی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی را اجرای سیستم های جدید آبیاری ذکر کرد که موجب افزایش بهره وری در استفاده از اب می شود.

شهرستان تفت دارای بیش از 300 روستا و ابادی دارای سکنه است و دو سوم جمعیت 45 هزارنفری آن در روستاها ساکن هستند.

این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی یزد واقع شده و انار و بادام از محصولات عمده کشاورزی آن است.

روستاهای ییلاقی ده بالا، طزرجان، اسلامیه، سانیج, علی اباد، چشمه تامهر و دره گاهان نیز در این شهرستان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار