دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بر لزوم تبیین فقه نقادی در رسانه های جمعی تاکید کرد.
کد خبر: ۵۵۲۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵ 14 January 2018

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما در دین مبین اسلام و شرع مقدس فقه نقادی داریم و این طور نیست که هر کس بدون هیچ معیار و ضابطه‌ای سخن از نقد بگوید بلکه باید به اصول آن مستنبط از فقه توجه کرده و بر این پایه دست به نقادی بزند.

وی افزود: یکی از اصول مهم فقه نقادی این است که فرد منتقد از خود شروع کند و اینکه خود را برتر از دیگران ندیده، تنها به بیان عیب و ایراد افراد دیگر نپردازد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از اصول مهم نقادی از نگاه اسلام این است که خیلی جاها نباید نقد را علنی و در ملأعام بیان کرد، البته در برخی جاها که فردی دارای مقام بالایی است و در ملأعام مرتکب گفتار یا رفتار خلافی می‌شود و تأثیرش بر کلیت جامعه است، در اینجا باید نقد را علنی مطرح کرد.

وی با اشاره به اصل مهم محاسبه نفس در مسائل اخلاق و تهذیب و لزوم توجه بیشتر مسئولان به این مسئله گفت: مدیران و مسئولان کشور که سرنوشت مردم و کشور و سرنوشت دین مردم به تصمیم آن‌ها گره خورده باید قبل از هر چیز بر اساس آموزه‌های اسلامی خود را به نقد بکشند به اینکه چه کرده‌اند و چقدر رفتار و گفتار آن‌ها تصمیم بوده و کمک به توسعه مسائل دینی و اخلاقی در جامعه کرده است.

اراکی افزود: مسئولان باید خود را نقادی کنند که چقدر در انجام مسؤولیت‌های محوله با چه توشه و توانی کار کرده و چقدر خود را حقیقتاً مسئول دانسته و پاسخگو بوده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار