سپهسالار کاروان حضرت معصومه (س) که بود؟
آنانی که راه دل در پیش گرفته‌اند،‌ هر تابستان شاهد معجزه‌ای هستند که با هیچ معیار علمی و عقلی همخوانی ندارد.
کد خبر: ۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۲ 16 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: برای رهایی از دود و آلودگی‌های ظاهری و باطنی دنیای مدرن امروز و فرار از شلوغی شهرهای بزرگی چون تهران و کرج نیازی به طی‌الارض و مجعزه نیست.
کافی است راه امامزاده‌ای غریب را در پیش گیریم و ساعاتی زلف به زلف فضای روحانی امامزاده ابراهیم (ع) گره بزنیم.
در فاصله 24 کیلومتری از شهرستان کرج و در حاشیه جاده چالوس امامزاده‌ای قرار دارد که سال‌ها است میعادگاه عاشقان اهل بیت (ع) است. 
امامزاده ابراهیم (ع) مشهور به امامزاده سپهسالار است، اما چرا لقب این امامزاده بزرگوار سپهسالار است؟ او طلایه‌دار کدام کاروان عشق بوده که اینگونه در دل‌های مومنان جای گرفته است؟
آنانی که عقل را بر دل مقدم می‌دانند، به طور قطع قدرت درک فضای معنوی حاکم بر امامزاده ابراهیم (ع) را ندارند، اما آنانی که راه دل در پیش گرفته‌اند،‌ در هر تابستان شاهد معجزه‌ای هستند که با هیچ معیار علمی و عقلی همخوانی ندارد.
بقعه متبرک امامزاده ابراهیم (ع) در دل کوه کنده شده است. 
آرامیدن این بزرگوار در دل کوه و غاری در میان صخره‌ها نیز دلیلی تاریخی دارد که خواهیم گفت.
اما مهم این است که در ورودی غاری که پیکر مطهر امامزاده درون آن قرار دارد، صخره‌ای سرخ رنگ است که از بالای آن در گرم‌ترین ماه‌های سال قطرات آب می‌چکد.
صدها سال است که کسی منبع این قطرات آب را نمی‌داند و عقلا آن را رد می‌کنند، اما چه باک. پیروان دل می‌گویند این کوه هر روز برای امامزاده غریب اشک می‌ریزد و گریه می‌کند.
امامزاده ابراهیم سال‌های سال است که به نام امامزاده سپهسالار شناخته می‌شود. اما چرا؟ ابراهیم سپهسالار کدام قافله بوده که او را به این نام می‌شناسند؟
برای یافتن پاسخ این پرسش باید به نزد خانواده‌ای برویم که اجداد آنها چندین سال است تولیت و خدمت به امامزاده ابراهیم را نسل به نسل و از پدر به پسر بر عهده دارند.
در حال حاضر حاج علیرضا خدری خادم بقعه امامزاده ابراهیم(ع) است و به گفته وی بیش از 700 سال پیش فردی به نام درویش خدر خدمت به این امامزاده را بر عهده گرفته و تا به امروز این افتخار به نسل‌های پس از وی رسیده است.
خانواده حاج آقا خدری این راز مهم تاریخی را سینه به سینه حفظ کرده‌اند و آنهم چگونگی رسیدن امامزاده ابراهیم به این منطقه و شهادتش در یک غار است.
بر اساس اسناد و روایات تاریخی زمانی که امام رضا (ع) در منطقه خراسان امروز مستقر بودند، از خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) برای سفر به خراسان دعوت می‌کنند.
کاروان حضرت معصومه(س) را بسیاری از فرزندان ائمه اطهار (ع) از جمله امامزاده ابراهیم (ع) که از نوادگان امام سجاد (ع) است، همراهی می‌کنند. سپهسالار این کاروان امامزاده ابراهیم (ع) بود و به همین دلیل با لقب سپهسالار معروف شد. 
پیش از رسیدن حضرت معصومه (س) به برادر بزرگوارشان، امام به دست مامون به شهادت می‌رسد و زمانی که خبر به کاروان عاشقان می‌رسد، حضرت معصومه (س) دیگر توان حرکت نداشته و از غم فراق برادر گرامیشان وفات می‌یابند.
شهادت حضرت رضا (ع) و وفات خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) خلفای غاصب وقت را جری‌تر کرده و آنها به این کاروان که پس از دفن حضرت معصومه (س) عازم زیارت قبر مطهر امام رضا (ع) بودند، حمله کرده و جمع زیادی را به شهادت می‌رسانند.
امامزاده ابراهیم (ع) و فرزندش محمود از این حمله جان سالم به در برده و برای مخفی شدن به حاشیه جنوبی رشته‌ کوه‌های البرز جنوبی پناه می‌برند.
ماموران مامون آنها را دنبال کرده و در جنگ و گریز‌های پی درپی فرزند امامزاده ابراهیم (ع) به شهادت رسیده و خود ایشان نیز جراحت سختی بر می‌دارند و امامزاده ابراهیم (ع) به ناچار به غاری در قریه آسارا پناه برده و چند روز بعد به شهادت می‌رسند، اما تا سال‌ها کسی از محل شهادت ایشان خبر نداشته است.
خانواده خدری که نسل در نسل خادم قبر مطهر امامزاده ابراهیم (ع) هستند، معتقدند که 750 سال قبل امامزاده ابراهیم (ع) به خواب فردی به نام درویش خدر می‌آید و از محل شهادتش در درون این غار خبر می‌دهد.
درویش خدر خود را به این غار رسانده و عهد می‌کند که خادم امامزاده (ع) باشد و از آن روز تاکنون نوادگانش که امروز به خدری مشهور هستند، این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند.
چندی پیش مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگو با رسانه‌ها  با اشاره به اینکه امامزاده ابراهیم (ع) از نوادگان امام موسی کاظم و قافله‌سالار کاروان حضرت معصومه (س) بوده است اظهار داشت: این بقعه نورانی در روستای سپهسالار از توابع بخش آسارای استان البرز واقع در سلسله جبار کوه‌های البرز و در ارتفاع 400 متری این روستا واقع شده است.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در تشریح فضای معنوی امامزاده سپهسالار این است که پیکر پاک و مطهر 11 شهید دوران دفاع مقدس نیز در محوطه امامزاده و پیش از رسیدن به شبستان به خاک سپرده شده است و زائران پیش از زیارت قبر مطهر امامزاده ابراهیم (ع) با شهدا و امام شهیدان برای پیروی از راه آنها تجدید میثاق می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمد صالحی با اشاره به اینکه از سوی دیگر گفته می‌شود که 60 سال قبل دو نفر از نوادگان مظفرالدین شاه قاجار به نام‌های داوود میرزا و حسین میرزا بارگاه این امامزاده مظلوم را ساخته و ساماندهی می‌کنند تصریح کرد: در این راستا اداره اوقاف و امور خیریه کرج نیز با تهیه طرح جامع تعمیر و تجهیز بقاع امام‌زادگان اقدام به ساماندهی و اجرای طرح‌های نوسازی و بازسازی این آستان منور کرده که احداث زائرسرای دو طبقه و سرویس‌های بهداشتی از آن جمله است.
وی اظهار داشت: درآمد این بقعه از راه جذب نذورات نقدی زائران تأمین می‌شود و بام این ساختمان نیز به عنوان صحن حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
صالحی ادامه داد: از دیگر منافع این بارگاه این است که زائران حضرت ابراهیم (ع) در زمان زیارت بقعه متبرکه ایشان از موقعیت جغرافیایی بسیار زیبای منطقه که در تمام سال دارای فضایی سرسبز و بکر است، لذت می‌برند؛ در کنار این سرسبزی، فضای معنوی بسیار روحانی نیز بر امامزاده سپهسالار حاکم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار