معاون علمی رییس جمهور
معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: ایلام در بخش علمی محرومیت های ذاتی دارد که باید تلاش شود با رفع این محرومیت ها، اوضاع استان بهتر شود.
کد خبر: ۵۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۴ 30 June 2015

به گزارش تابناک ایلام "سورنا ستاری” معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  در حاشیه بازدید از دستاوردهای علمی ایلام، در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، این دستاوردها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: استان ایلام محرومیت های ذاتی دارد که باید تلاش شودبا رفع این محرومیت ها، اوضاع استان بهتر شود.

وی این دستاوردها را با توجه به شرایط  و وضعیت فعلی استان رضایت بخش اعلام کرد و افزود: حمایت های بیشتراز استان با در اختیار نهادن امکانات و اعتبارات و استفاده از ظرفیت های سرزمینی موجب رونق این فعالیت ها می شود.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور در خصوص مزایای پیش بینی شده معاونت علمی برای استان های محروم به نسبت استان های برخوردار، تصریح کرد: در معاونت علمی پتانسیل های ذاتی خاص هر استانی به صورت ویژه و جدا مورد بررسی قرار می گیرد.

ستاری تأکید کرد: چیزی که اقتصاد دانش بنیان تعیین می کند و مهم است و ما باید با توجه به آن ارزیابی کنیم این است که این استان چه میزان از قابلیت ها و پتانسیل های اقتصادی را داراست.

معاون رئیس جمهوراظهار داشت:  استان ایلام به صورت خاص در حوزه دامپروری، کشاورزی، معادن و بحث انرژی های تجدید پذیر از استعدادها و ظرفیت های مناسبی برخوردار است.
 
 هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نداریم
 
ستاری با بیان اینکه هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان نداریم،  تصریح کرد: یک هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که سهم استان ایلام از این میزان فقط یک شرکت است .

وی با اشاره به این موضوع که در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان برای استان های محروم مزایای هم در نظر گرفته شده است، افزود: به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، تعدیل آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل های مزاحم و با روزآمدی و تصویب مصوبات در معاونت علمی و فناوری ریاست

جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در حال انجام است که شرکت های دانش بنیان باید به منظور استفاده از مزایای آن به این معاونت نزدیک‌تر شوند.
وی اضافه کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  تلاش کرده است با تصویب قوانین حمایتی و نیز حذف قوانین ناکارآمد و زاید در حوزه شرکت های دانش بنیان، نسبت به توسعه و رونق فعالیت های مبتنی بر علم و فناوری در کشور اقدام کند.
ستاری گفت: اکنون تسهیلات خوبی در اختیار شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف قرار می گیرد که از آن جمله، در حوزه بازارایابی و فن بازار معاونت است و در آن، کالاهای دانش بنیان تولید شده در شرکت های دانش بنیان از لیزینگ ۱۲ درصدی صندوق نوآوری و شکوفایی برای فروش محصولات خود استفاده خواهند کرد.

وی، فعالیت در اقتصاد دانش بنیان را منوط به حمایت و همراهی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنعت دانست و گفت: در صورت حمایت همه بخش های استان از فعالیت های دانش بنیان، اگر این اتحاد ایجاد شود و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یک هدف را دنبال کنند و صنعت نیز نقش خود را به خوبی ایفا کندشاهد آن خواهیم بود که مشکلات مردم و از جمله این استان برطرف می‌شود.

دکتر ستاری با اشاره به اینکه همه شئون اقتصادی و علمی کشور می تواند وارد حوزه فعالیت های دانش بنیان شود گفت: اقتصاد فرهنگ به عنوان جزئی از اقتصاد دانش بنیان در حوزه علوم انسانی قابل تعریف است و در این زمینه، ستاد توسعه فناوری نرم و هویت ساز معاونت علمی  فعالیت خود را در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده است و علاوه بر آن، با سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توجه به علوم انسانی و اقتصاد دانش بنیان تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در حوزه ورزش نیز با فدراسیون ها در حال همکاری هستیم چرا که تکنولوژی های زیادی در این بخش در حال پیاده سازی است که برای تامین و تهیه آن می توان از توان شرکت های دانش بنیان بهترین بهره برداری را داشت.

با اجرای طرح شباب نخبگان از بدو کودکی مورد حمایت قرار می گیرند

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اینکه نباید صرفا به دنبال نخبگان و استعدادهای برتر در مراکز دانشگاهی بود بلکه، باید از بدو کار به این موضوع توجه شود گفت: در تلاش هستیم با اجرای طرح شهاب در مدارس کشور که با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است، نسبت به شناسایی نخبگان از کودکستان ها اقدام کنیم تا از بدو کودکی از آن ها حمایت لازم صورت گیرد.

وی همچنین بیان کرد: به منظور نهادینه شدن موضوع اقتصاد دانش بنیان و تولید محصول بر پایه فناوری در کشور، نیازمند تغییر در زیر ساخت ها در این زمینه و همراهی بخش های مختلف در این عرصه هستیم.
ستاری با بیان اینکه دانشگاه ها باید درآمد خود را از محل فروش فناوری به دست آورند گفت: درصد بالایی از درآمد دانشگاه ها از طرف دولت است که ضرورت دارد، به منظور نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه ها، با فروش تکنولوژی و فناوری تولید شده در دانشگاه، بخشی از درآمدها از

این طریق تامین شود چرا که اعتقاد داریم مقاله های ISI تا زمانی که به تجاری سازی نرسند هر چند خوب و لازم اند اما به تنهایی درآمدزا و حل کننده مشکل نخواهند بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار