این روزها فصل کاشت برنج عنبربو در شالیزارهای شهرستان سیروان از توابع استان ایلام آغاز شده به طوری‌که بوی عطر این برنج به مشام رهگذران می‌رسد.
کد خبر: ۵۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴ 29 June 2015
این روزها فصل کاشت برنج عنبربو در شالیزارهای شهرستان سیروان از توابع استان ایلام آغاز شده به طوری‌که بوی عطر این برنج به مشام رهگذران می‌رسد.

به گزارش تابناک ایلام ،استان ایلام یکی از استانهای پیشرو در زمینه کشاورزی است به طوری که ۳۰ درصد مردم استان ایلام به دلیل وجود زمینهای حاصلخیز در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

یکی از مهمترین محصولاتی که طی سالهای اخیر در مناطق مختلف استان از جمله سیروان، چرداول، روستای کلم شهرستان بدره و دره شهر رونق گرفته کشت برنج بوده که بیشتر از نوع محلی است.

برنج «عنبربو» را به اسم استان ایلام و شهرستان سیروان می شناسند و معدن اصلی این برنج در این شهرستان قرار داردبه گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام سه هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این استان در سال زراعی جاری به کشت برنج اختصاص یافته که یک سوم این وسعت در شهرستان سیروان قرار دارد.

برنج «عنبربو» طی سالهای اخیر به نامی آشنا در کشور تبدیل شده چراکه این برنج محلی را به اسم استان ایلام و شهرستان سیروان می شناسند و معدن اصلی این برنج در این شهرستان قرار دارد به طوریکه کیفیت برنج این منطقه از دیگر مناطق بالاتر است.

ایلام

کاشت برنج عنبربو در مناطق مختلف شهرستان سیروان از جمله سرابکلان، لرینی، گوراب سفلی و علیا، چگنی، لالا، اسلامیه، فاطمیه، شوراب خانعلی، هیوند و چندین روستای دیگر آغاز شده و بوی خوش آن در این مناطق فضای عطرآگینی را ایجاد کرده است.

به رغم اینکه سالهای سال از کاشت برنج «عنبربو» در استان ایلام می گذرد ولی چند سالی است که به دلیل خشکسالیهای متوالی آب رودخانه سرابکلان کاهش یافته و بیشتر کشاورزان مجبور هستند به علت کمبود آب علی رغم میل باطنی از کاشت این برنج خودداری کنند.

این برنج همان طور که از نامش پیداست دارای طعم خاص و بوی دل انگیز است و مردمان این دیار سالهای سال است که با پخت آن آشنایی کامل دارند و حتی این برنج در استانهای دیگر کشور به ویژه بازار بزرگ تهران دارای فروش فوق العاده ای است.

سیروان قطب اصلی تولید برنج محلی در ایلام

حاجعلی پور محمد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنج تولید شده در شهرستان بیشتر از نوع عنبربو بوده که خوشبختانه به علت کیفیت، طعم و بوی خاص خود دارای بازار پسندی مناسبی در داخل و خارج استان است.

وی افزود: هم اکنون نشا برنج در مناطق مختلف شهرستان به دو صورت دستی و مکانیزه آغاز شده و پیش بینی می شود دو هزار و ۴۰۰ تن برنح در این شهرستان برداشت شود.

وی بیان داشت: امسال بیش از ۸۰۰ هکتار زمین برای کاشت برنج در این مناطق آماده بوده که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ هکتار کاهش یافته است.

وی افزود: در سال گذشته کشاورزان منطقه از هر هکتار شش تن شلتوک و ۳.۵ تن برنج سفید برداشت کرده اند که از لحاظ اقتصادی و تولید و درآمد برای کشاورزان به صرفه بوده است.

 

برداشت برنج در شهرستان خدآفرین

مدیر جهاد کشاورزی سیروان تصریح کرد: در بحث توسعه کشاورزی دولت در سال گذشته و جاری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال به طرحهای سنگین، نیمه سنگین و سبک اختصاص داده شده است.

این مسئول با اشاره به زمین های مرغوب برای کاشت برنج محلی در این شهرستان یادآور شد: یک سوم برنج استان در شهرستان سیروان تولید می شود.

وی بیان داشت: هم اکنون به دلیل گرمای هوا نشا برنج زودتر از موقع مقرر آغاز شده و برنج تولید شده در این شهرستان بیشتر از نوع محلی عنبربو است.

جشنواره برداشت برنج عنبربو در تقویم میراث فرهنگی کشور ثبت شده است

یکی از آیین هایی که در استان ایلام در تقویم میراث فرهنگی کشور ثبت شده آیین برداشت برنج استعبدالمالک شنبه زاده میر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از آیین هایی که در استان ایلام در تقویم میراث فرهنگی کشور ثبت شده آیین برداشت برنج است.

وی بیان داشت: هر ساله جشنواره برداشت برنج عنبربو در شهرستان سیروان برگزار می شود که در سال جاری این مراسم بازهم اجرایی خواهد شد.

ایلام

این مسئول عنوان کرد: برای شناسایی این محصول اقدامات خوبی از جمله برگزاری این جشنواره در میراث فرهنگی استان انجام شده و امروزه این برنج به عنوان یک سوغات در استان مطرح است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام ادامه داد: بدون شک این جشنواره که در تقویم میراث فرهنگ کشور ثبت شده باعث معرفی استان ایلام در سطح ملی می شود.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ مراسم در تقویم میراث فرهنگی کشور قرار دارد که پنج مورد از این تعداد متعلق به استان ایلام است.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار