اجرای آبیاری تناوبی سبب صرفه جویی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی آب در مازندران شد.
کد خبر: ۵۴۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 23 December 2017
به گزارش تابناک : ابراهیم قربان نژاد رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل عدم تامین آبی که امسال در شهرستان‌های ساری و نکا بوجود آمد ۱۰۰ هکتار از شالیزار‌ها برنج کشت نشد و سطح زیرکشت برنج در مازندران به ۲۱۳ هزار و ۴۲۵ هکتار رسید که ۵۰ هزار و ۱۰۰ هکتار به انواع ارقام پرمحصول و ۱۶۳ هزار و ۳۲۵ هکتار به ارقام محلی اختصاص داشت.

وی افزود: برای تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت ارقام پر محصول، ۷۱۷ تن بذر ارقام شیرودی، فجر و ندا به صورت یارانه دار بین کشاورزان توزیع شد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه از بین ارقام مختلف کشت شده در استان، سطح زیر کشت ارقام محلی شامل طارم هاشمی ۶۴ درصد، طارم محلی ۲۹ درصد و مابقی مربوط به سایر ارقام محلی بوده است، گفت: ارقام پرمحصول شیرودی ۶۲ درصد، فجر ۲۳ درصد، ندا ۱۲ درصد و مابقی سطوح مربوط به سایر ارقام پرمحصول بوده است.

قربان نژاد افزود: هزار و ۴۳۱ تن انواع بذر شیرودی، فجر، ندا و طارم هاشمی امسال از طریق شرکت‌ های تامین کننده بذر استان تامین و خریداری شد تا پس از بوجاری بین کشاورزان توزیع شود.

وی میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار را به طور میانگین هشت تا ۱۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب سطح شالیزاری مازندران ۲ میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز است که با اعمال مدیریت و کار‌های فنی و مهندسی مانند آبیاری تناوبی و پلاستیک کشی بر روی مرز‌های شالیزاری تا ۳۰ درصد می‌توان از میزان آب مصرفی کم کرد.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تامین آب ۳۶ درصد از اراضی شالیزاری استان از طریق چاه، ۱۵ درصد از طریق آببندان ها، ۳۱ درصد از طریق سد و کانال و مابقی به صورت تلفیقی  از منابع موجود صورت می‌گیرد.

قربان نژاد گفت: امسال با توجه به شرایط جوی و گزارش‌های اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ ای مازندران، نسبت به سال گذشته سه درصد آب دهی بیشتری در شالیزار‌ها صورت گرفت و ۳۷ درصد نیز سد‌ها کمتر آبگیری شد.

وی افزود: شرایط نامساعد آبگیری سد شهید رجایی و درجه حرارت بالاتر نسبت به سال قبل باعث تبخیر و تعرق بیشتر شد و کاهش بارش باران در ۶ ماهه نخست امسال سبب شد تا در بعضی از نقاط و شهر‌های استان مشکل کم آبی بوجود آید و ۴۸۳ هکتار از اراضی شالیزاری به دلیل عدم تامین آب از گردونه تولید خارج شود.

وی گفت: حدود ۶ هزار هکتار شالیزار در منطقه شرق استان تحت استرس کم آبی قرار گرفت، اما از لحاظ  تولید بجز مناطق محدودی که مشکل تامین آب داشتند در سایر مناطق استان عملکرد نسبت به سال قبل از وضعیت مطلوب تری برخوردار بوده است.





منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار